.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, January 31, 2010

0 Blogspot dan saya, untuk bina kepercayaan pelanggan jika suatu masa nanti saya ada ebook untuk diperkenalkan

Sumber: BH:

Najib bangga dengan Facebook, beri peluang berhubung dengan rakyat


CHENNAI: Selain politik, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mempunyai kegemaran yang membara iaitu Facebook.

Seperti jutaan manusia di seluruh dunia, Najib telah menyertai rangkaian laman web sosial untuk berhubung dengan orang ramai, terutama sekali pengundi Malaysia, dengan harapan untuk merapatkan jurang politik antara generasi lama dan muda.

Najib bercakap dengan penuh mesra mengenai Facebook walaupun beliau jarang berkesempatan untuk melayarinya tetapi ia telah dikendalikan satu pasukan yang kerapkali mengemaskini laman itu, yang menurutnya kini mempunyai 80,000 peminat.




"Saya bercadang untuk menjemput kesemua mereka minum teh dengan saya tetapi bilangan itu terlalu besar. Mungkin dengan beberapa ratus orang pada satu-satu masa," Najib memberitahu New Delhi Television (NDTV), ketika lawatannya baru-baru ini ke Chennai.

"Malaysia ialah satu generasi baru, bukan penyandang beg lama. Kita perlu sesuaikan dengan keadaan, mereka tidak mahu melihat kita sebagai ahli politik yang keletihan.

"Kita perlu berubah dengan masa kerana mereka adalah generasi celik IT (teknologi maklumat)," katanya, yang ceria berkongsi pendapatnya mengenai kempen Facebooknya, satu perubahan dalam jawapan rutinnya yang diselitkan dengan politik.


Facebook, dengan 350 juta pengguna terus meningkat sebagai alat rangkaian sosial yang hebat di seluruh dunia, dan sebagai ahli politik berpengalaman, perdana menteri kini bertumpu kepada digital berkelajuan tinggi untuk menghubungkan rakyat Malaysia pada amnya.

Pada umumnya rakyat Malaysia adalah ramah dan ikhlas, kita mesti mempunyai hubungan peribadi yang baik untuk bergerak ke depan," beliau memberitahu pernursms NDTV dalam satu temubual ekslusif.

Najib mengakhiri temubual itu dengan berkata, pemimpin perlu menyedia hala tuju politik kepada orang ramai terutama kepada generasi muda dalam usaha untuk bergerak ke arah abad 21 yang penuh cabaran. - Bernama

2 Semoga www.hikmatun.wordpress.com tidak menjadi senarai blog yang akan dipantau KDN

Sumber: BH:

KDN pantau blog, laman web sentuh isu sensitif


JOHOR BAHRU: Kementerian Dalam Negeri (KDN) dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan terus memantau beberapa blog dan laman web yang menyentuh perkara-perkara sensitif di negara ini.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata bukti kini sedang dikumpul dan apabila mencukupi akan digunakan untuk mengheret mereka yang menyentuh sensitiviti seperti institusi Raja-raja Melayu, perkauman dan agama ke muka pengadilan.

"Tindakan kita kebelakangan ini menunjukkan keseriusan kita untuk membawa sesiapa saja asal cukup bukti ke mahkamah," katanya.




Beliau berkata demikian selepas menghadiri mesyuarat Badan Perhubungan Umno Johor yang dipengerusikan oleh Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman di sini, hari ini.

Menyifatkan kes seperti blogger Aduka Taruna yang menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail sebagai kes rintis, Hishammuddin berkata, KDN, SKMM dan pihak berkuasa yang berkaitan akan mengenal pasti mereka yang terbabit dihadapkan ke mahkamah dan dihukum.

Tanpa memberikan butiran lanjut, Hishammuddin berkata, beliau sudah dimaklumkan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Koh Hong Sun ada beberapa blogger dan laman web yang kini dipantau kerana menyentuh perkara-perkara sensitif.


Mengulas laporan beberapa blog mengenai terdapatnya desakan supaya Ketua Pergerakan Umno, Khairy Jamaluddin meletak jawatan, Hishammuddin berkata, laporan-laporan itu adalah tidak tepat.

Hishammuddin berkata, penulis-penulis blog terbabit tidak tahu hujung pangkal perbincangan mesyuarat Exco Pemuda yang diadakan baru-baru ini.

Hishammuddin, yang juga Naib Presiden Umno, tidak menolak laporan itu mungkin dibuat kerana kepentingan tertentu, namun katanya, desakan seumpamanya tidak akan membawa kepada pengukuhan parti.

Beberapa blog baru-baru ini melaporkan bahawa Khairy didesak meletak jawatan oleh beberapa Exco Pemuda kerana kegagalan beliau menterjemahkan hala tuju Pergerakan Pemuda Umno selari dengan kepimpinan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak. - Bernama

0 Datin Zizie Bung Mokthar menjawab tentang karier selepas mendirikan rumahtangga

Sumber: Metro Ahad

Tiada bezanya

Oleh SHAKILAWATI ABD RAHMAN
shakilawati@hmetro.com.my



2010/01/31 TIADA apa yang berubah dalam hidup pelakon berkulit putih gebu, Zizie Ezzette, biarpun kini bergelar isteri kepada Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin.



Berkahwin dengan orang kenamaan juga tidak bermakna ada istilah naik harga atau perlu lebih selektif kerana perjuangannya sebagai anak seni tidak pernah diletakkan sempadan atau ‘standard’ tertentu.


“Tidak ada bezanya dulu dan sekarang. Kalaupun ada cuma daripada segi status, di mana saya sekarang isteri orang dan kena tahu batas yang perlu dijaga. Selebihnya, kehidupan berjalan seperti biasa.


“Alhamdulillah, suami memahami saya tidak betah duduk diam di rumah kerana sudah biasa bekerja. Dia tidak pernah menghalang saya daripada terus berkecimpung dalam industri, malah katanya, bekerjalah seperti biasa.


“Bagaimanapun, buat masa sekarang saya berehat seketika kerana tawaran yang datang kurang sesuai. Insya-Allah jika ada yang sesuai nanti dan berkenan di hati, saya akan kembali ke lokasi.


“Bukan bermakna suami akan campur tangan dalam menentukan watak sesuai atau tidak kerana dia sebenarnya tidak kisah tetapi sebagai isteri, saya kena hormati perasaan serta pandangannya,” kata Zizie seraya ketawa mesra ketika dihubungi baru-baru ini.


Sambungnya, memandangkan 2121 Vision Pictures masih baru, banyak perkara perlu diberi perhatian, terutama pra-produksi sebelum boleh beroperasi.


“Banyak kerja yang menanti. Saya mahu pastikan syarikat ini menghasilkan produk berkualiti serta mendapat tempat di hati orang ramai.


“Buat masa sekarang perhatian saya lebih kepada syarikat ini dan kalau kena masa dan tawaran berlakon yang datang tidak menuntut tempoh kerja yang panjang, saya akan terima.


“Saya tahu ada yang tersalah anggap saya tidak lagi seperti dulu. Untuk makluman semua, masa saya lebih banyak di Semenanjung, jadi tiada masalah untuk terima tawaran berlakon andai ada kelapangan dan saya tidak pernah meletakkan harga. Itu tidak ada dalam kamus Zizie Ezette,” katanya yang berharap pengertian ramai.


Apabila gambar pasangan pengantin baru ini terpampang di media beberapa hari lalu, ramai berpendapat Zizie dan suami sudah bersedia dan semakin terbuka berkongsi kebahagiaan dengan masyarakat.


Pun begitu, bagi Zizie, dia cuma menjadi diri sendiri dan tidak pernah terniat untuk menayang kemesraan kerana kehadiran media di lapangan terbang pada hari itu bukan menanti ketibaan mereka, sebaliknya gambar berkenaan dirakam secara kebetulan.


“Mungkin itu rezeki mereka. Saya difahamkan mereka menanti ketibaan pelumba basikal negara yang pulang dari Beijing dan kebetulan ternampak saya dan suami yang baru sampai dari Sabah.


“Terbuka atau tidak bukan isunya. Sebagai suami isteri, kami tiada masalah berjalan atau bertembung dengan sesiapa. Kami mengharungi hidup yang normal seperti biasa. Sebelum kahwin dulu pun kami keluar dan tak pernah menyorok. Ketika itu kami jaga batas-batas pergaulan.


“Sama juga dengan sekarang. Walaupun bergelar suami isteri kenalah berpada-pada, jangan sampai orang meluat.


“Tidak dinafikan sebagai selebriti, saya sudah biasa dengan publisiti tetapi bila keluar cerita perkahwinan terlalu banyak, saya kurang selesa. Saya tak suka perkara ini digembar-gemburkan kerana kami sama seperti pasangan suami isteri lain.


“Namun berbalik kepada soal profesional, saya faham tugas media dan bila ditanya, saya kena jawab. Cuma harap rakan wartawan faham prinsip saya yang tidak suka bercerita lebih-lebih mengenai kebahagiaan yang saya kecapi kini,” katanya.

0 Ingin melihat kemudahan keretapi di Sabah sama seperti di Semenanjung

Sumber: Sabah Daily

Skandal Keretapi Negeri Sabah?

Oleh: admin | 31 January, 2010 | Posted in berita | Leave comment
JABATAN Audit Negara Malaysia (AUDIT) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disaran menjalankan pemeriksaan rapi terhadap Projek Menaik taraf Landasan Keretapi daripada Tanjung Aru Ke Tenom kerana terlewat daripada jadual dan dikhuatiri berlaku rasuah.

Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zainuddin Hassan memaklumkan perkara ini kepada Sabahkini.net setelah menjalankan penyiasatan sejak sebulan lalu.

“Laporan akhbar tempatan baru-baru ini mengatakan progress 93%. Bohong! Kenyataan ini tidak benar sama sekali. Jika kita ikut keretapi dari Beaufort ke Tenom, landasannya tidak dinaiktaraf sejak dari mulanya projek berjalan,” kata Zainuddin yang menegaskan projek bernilai RM300 juta hanya untuk memenuhi kocek pemimpin tertentu dan bukannya untuk rakyat Sabah.

Zainuddin mendedahkan bahawa kontraktor telah dibayar 93% daripada jumlah kontrak, manakala kemajuan kerja tidakpun mencecah 60% sewajarnya dikenakan denda kerana tambahan masa yang diberikan telah berakhir Oktober 2009.

“Yang nyata, Kontraktor ini telah dibayar melebihi kerja tanpa kelulusan Juruperunding. Pembayaran dibuat hanya dengan tandatangan Abd Rahman Din (Wakil KTMB) dan Datuk KSU MOT yang baru saja bersara,” ujar Zainuddin yang kesal kerana sistem akauntabiliti kerajaan begitu lemah.

Kata Zainuddin, projek ini yang dilaksanakan oleh Kementerian Pengangkutan dan diselia oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah gagal menyediakan satu projek yang dapat memberi nafas baru kepada Jabatan Keretapi Negeri Sabah.

Projek ini tegas Zainuddin tidak langsung memberi keselesaan kepada rakyat dan gagal meningkatkan program pelancongan dalam negeri.

Projek sepanjang 134 kilometer berkenaan kata Zainuddin terbahagi kepada dua sektor iaitu Tanjung Aru ke Kimanis yang dilaksanakan oleh Suria Capital Holding Berhad dan Sektor kedua daripada Kimanis ke Tenom yang dilaksanakan Hikmat Asia Sdn Bhd.

Projek yang tergendala sejak empat tahun lalu kata Zainuddin telah menyebabkan kesengsaraan kepada penduduk yang tinggal di pedalaman seperti Pangi, Rayoh dan Tenom yang tidak mempunyai sistem perhubungan jalanraya.

“Amat malang sekali kerana Kementerian Pengangkutan telah melantik seorang Pegawai Penyelia daripada KTMB yang hanya berminat untuk membayar kontraktor daripada melihat kemajuan projek secara terperinci,” ujar Zainuddin yang mendedahkan bahawa Kementerian Pengangkutan juga lebih berminat untuk member tambahan nilai kontrak tanpa menilai sama ada kontraktor ini mampu melaksanakannya.

Tegas Zainuddin, Projek Port Klang Free Zone (PKFZ) yang bermasalah juga di bawah kementerian sama dan bimbang skandal sama juga akan berlaku di Sabah jika tidak dibendung.

“Kita semua akan rugi. Saya secara langsung telah memantau kemajuan projek ini tetapi kesal ianya tidak akan terlaksana dengan secara betul, sekalipun dengan teguran Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri,” ujar Zainuddin yang akan mendedahkan bukti sedikit masa lagi.

Dalam lawatan rasminya ke projek berkenaan baru-baru ini, Rahim mendedahkan penggunaan dana bagi projek itu mencapai 90 % namun meminta pihak yang melaksanakan projek berkenaan agar segera menyiapkannya.

“Projek itu diserahkan kepada dua syarikat kontraktor sejak 2005 namun belum juga siap kerana beberapa masalah. Lawatan ini turut bertujuan meninjau punca kelewatan projek dan saya mendengar pelbagai alasan seperti utiliti membabitkan tiang elektrik, laluan telefon dan air,” kata Rahim yang tidak menolak kemungkinan berpunca daripada isu peruntukan dan berjanji akan menyelesaikannya dalam kadar segera.

Katanya, wujud keperluan mendesak bagi meningkatkan sistem kereta api di Sabah kerana selain memberi perkhidmatan kepada masyarakat luar bandar, ia juga berupaya merancakkan ekonomi terutama sektor pelancongan.

Oleh: HAFIZ JAMAIL (sabahkini)

0 Pasti tamparan hebat untuk peserta seminar/kursus projek 1 ekar 1juta

Sumber: DE:

No 2 Gaharu producer, but...

Published on: Sunday, January 31, 2010

Kota Kinabalu: Malaysia is the world's second largest Gaharu producer but is not truly benefiting due to unfocussed and unsystematic development plans.

Malaysian Nuclear Agency (Nuclear Malaysia) Director-General Datuk Dr Daud Mohamad said based on market and trade network research, the country's Gaharu resources actually benefited foreigners and other countries.

"This is either through illegal exploitation activities or through manipulation of the trade system," he said at the joint-venture agreement signing ceremony between Nuclear Malaysia and Sabah Land Development Board (SLDB) to develop the agarwood industry in Sabah.

At the same time, Dr Daud said Malaysia was also facing external pressure from those unhappy with the country's resource management system.

The resin obtained from Gaharu is a valuable commodity, especially in the Middle East, as it is turned into perfume and aromatic products.

He said Nuclear Malaysia took a proactive step to conduct Gaharu-related research in almost every aspect such as legal, marketing, processing, grading technology, forest management, plantation development, Gaharu resin inducer technology and production of high quality "Karas" seed.

"The main objective is to provide a technology platform and scientific information in the implementation of the industry's development programme," he said.

"Our main aspiration is for the local Gaharu produce and resources to be fully maximised without neglecting the environmental aspect to ensure the forest bio-diversity and ecosystem in our country will always be preserved."

The Gaharu industry could become a new economic resource for a community and has great potential to be the implementing instrument of the rural poverty eradication programme, he added.

Speaking to reporters later, Dr Daud said research in nuclear technology was closely related to other fields like medical, industry, environment and agriculture.

"So, the development of Gaharu is in the agriculture sector," he said, adding that Gaharu research in Nuclear Malaysia, an agency under the Ministry of Science, Technology and Innovation, was one of its spin-offs conducted since 2003.

He said since the Nuclear Malaysia did now want results of these research remaining only in the laboratory those yielding progressive results would be put forward and shared to help boost the community's socio-economy, among others.

The move to collaborate with Nuclear Malaysia in the development of agarwood in Sabah was seen as a step by SLDB to further strengthen its aspiration to become the region's main producer of Gaharu.

Under the agreement, SLDB would be utilising Nuclear Malaysia's technical expertise for the implementation of two core activities namely, the development of agarwood plantation and oil extract factory in Nabawan.

This agreement establishes Nuclear Malaysia's role as the provider of technical expertise and systematic cultivation approach to ensure the quality of cultivated agarwood seeds is high and production of agarwood oil products are capable to meet market demands.

Nuclear Malaysia would also prepare the facility development plan which would comply with the stipulated standards and the project in Nabawan was also believed to be the future model for Sabah's overall agarwood industry development.

SLDB General Manager, Jhuvarri Majid said so far SLDB had planted about 20,000 Gaharu trees as an inter-crop at an oil palm estate in Lahad Datu.

He said the endeavour with Nuclear Malaysia is expected to spur economic development as well as enhance the living standards of the people in the remote Nabawan area.

Under Phase One of the development plan, the Gaharu industry facilities would be set up, which would have extraction facilities and development of aquilaria plantation.

A one-stop centre of Gaharu would be developed under Phase Two while the last phase would see the development of a centre of reference for Gaharu education and training purposes.

Witnessing the signing ceremony was Minister of Science, Technology and Innovation, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili and SLDB Chairman, Datuk Sapawi Ahmad.

Representing Nuclear Malaysia was Dr Daud while Jhuvarri signed on behalf of SLDB.

0 Berapa dan yang diperlukan untuk membangun seorang individu di Malaysia?

Sumber: UM:

PTPTN perlu dana RM5b setahun menjelang 2012

PUTRAJAYA 30 Jan. - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) memerlukan dana sebanyak RM5 bilion setahun berbanding RM3 bilion sekarang bagi mengelakkan berlaku keciciran di kalangan pelajar yang layak menjelang tahun 2013.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, keperluan itu selaras dengan pertambahan peluang, tempat dan jumlah pelajar yang layak memasuki institusi pengajian tinggi (IPT).

"Kita percaya menjelang tahun 2013, PTPTN perlu mempunyai dana untuk memberi pinjaman kepada pelajar sebanyak RM5 bilion setahun.

"Maka, kita kini sedang membuat kajian bagaimana nak menentukan kelestarian PTPTN bukan hanya daripada segi menyediakan pinjaman yang mencukupi tetapi juga soal pengurusan organisasi yang mapan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan Persidangan Real Undergraduate 2010 di sini, hari ini.

Turut hadir Pengerusi Yayasan Wiba Prima, Datuk Kamilia Ibrahim.

Persidangan sehari itu dianjurkan oleh Yayasan Wiba Prima, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dan Real Leaders Solution.

Mohamed Khaled berkata, PTPTN tidak boleh mengharapkan pembayaran balik pinjaman oleh pelajar yang tamat belajar untuk menampung keperluan semasanya.

Ini kerana, pembayaran itu bukan dibuat secara sekali gus tetapi bulanan berdasarkan kemampuan pelajar terbabit.

"Soal utama adalah kami perlu membantu mereka yang berada dalam kategori yang sepatutnya dibantu kerana sudah tiba masanya masyarakat tidak boleh melonggokkan semuanya kepada kerajaan," ujarnya.

"Kerajaan sudah mengeluarkan belanja untuk menyediakan infrastruktur dan tenaga akademik, dan dari segi itu, semua orang boleh menggunakannya," katanya.

Sementara itu mengulas mengenai demonstrasi 100 pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang membantah keputusan pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UKM semalam, beliau berkata, setiap calon perlu menerima apa jua keputusan undian secara terbuka.

"Kalau kita berani menyertai sesuatu, kita juga kena berani terima keputusannya dan saya pun tidak tahu kenapa mereka boleh menyangka mereka boleh menang," katanya.

Friday, January 29, 2010

0 Malaysia bermain di piala dunia? Mari cadangkan ganjaran RM1j untuk setiap pemain jika berjaya layak ke piala dunia, mungkin ianya lebih cepat dicapai

Sumber: UM:

Impian ke Piala Dunia masih jauh

KUALA LUMPUR - Malaysia perlu bermula dari tangga terbawah sebelum boleh memasang impian untuk layak ke kejohanan bola sepak Piala Dunia, kata Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Redzuan Sheikh Ahmad.

Beliau berkata, sememangnya menjadi matlamat FAM untuk membawa pasukan kebangsaan ke Piala Dunia, tetapi ia masih terlalu jauh untuk dicapai buat masa ini.

''Memang itu matlamat kita (beraksi pada Piala Dunia), tetapi matlamat tersebut terlampau tinggi buat masa sekarang.

''Semua negara yang main bola sepak, memang bercita-cita untuk bermain di peringkat Piala Dunia, dan kita pun bercita-cita demikian, bagaimanapun, kita mesti bermula daripada anak tangga yang bawah sekali,'' katanya.

Beliau berkata pada majlis pelancaran Siri Jelajah Trofi Piala Dunia di sini, semalam.

Turut hadir pada pada majlis tersebut ialah Pesuruhanjaya Tinggi Afrika Selatan ke Malaysia, Sisa Ngombane, Pengurus Am Rantau Malaysia, Singapura dan Brunei The Coca-Cola Company, Antonio Del Rosario dan jurucakap FIFA bagi jelajah itu, Lingling Liu.

Menurut Redzuan, sebelum melayakkan diri ke Piala Dunia, pasukan kebangsaan, perlu terlebih dahulu berusaha dari satu peringkat ke satu peringkat.

Jelasnya, ia bermula pada Sukan SEA, kemudiannya, skuad negara perlu pula melepasi Sukan Asia, Sukan Olimpik dan seterusnya Piala Dunia.

''Kita mesti ukur kemampuan kita setakat mana ketika ini, kita masih jauh lagi untuk bermain di peringkat Piala Dunia,'' ujarnya.

Mengulas mengenai jelajah Trofi Piala Dunia, beliau memberitahu, bola sepak adalah sukan nombor satu negara ini, dan sudah tentu siri jelajah tersebut akan mewujudkan rasa teruja di kalangan peminat sukan itu di negara ini.

Kuala Lumpur menjadi bandar raya Asia kelima menerima kedatangan trofi tersebut yang tiba di negara ini, kelmarin.

Siri jelajah yang dibawakan khas oleh syarikat minuman terkenal, Coca Cola dengan kerjasama FIFA, adalah sebahagian promosi Kejohanan Piala Dunia di Afrika Selatan, mulai Jun hingga Julai ini.

Peminat berpeluang menatap trofi itu dari dekat apabila ia dipamerkan di Pusat Pameran Mid Valley di sini, hari ini.

Peminat juga boleh bergambar bersama trofi bola sepak tersebut, selain menikmati ekstravaganza bola sepak menerusi tayangan filem tiga dimensi (3D).

0 Tranformasi! Tranformasi! Tranformasi! Mari bersemangat besar dan berwawasan besar seiringan hasrat pemerintah

Sumber: BH:

Tekad Najib (PM)

Oleh Norfatimah Ahmad, Hussain Said, Nazura Ngah
bhnews@bharian.com.my





Mentransformasi kerajaan dan tingkat kualiti kehidupan
Reda dinilai dan diadili rakyat
Tak akan henti buat perubahan
Mesti sentiasa di hadapan

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak, semalam melancarkan Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) dengan tekad untuk terus melakukan perubahan melalui pelaksanaan enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) sehingga rakyat mengalami sendiri penambahbaikan dalam kehidupan mereka.

Perdana Menteri berkata, kerajaan akan memberikan keutamaan kepada rakyat, tanpa lari daripada prinsip kebertanggungjawaban dan sedia dinilai oleh mereka ke arah memperbaiki sistem penyampaian perkhidmatan awam.

"Kerajaan tidak akan berhenti sehingga rakyat boleh melihat, menyentuh dan mengalami penambahbaikan kehidupan mereka. Insya- Allah, dengan komitmen semua pihak dan dengan izin Allah, kita akan berjaya.

"Selaras dasar 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, kerajaan sedar risiko yang bakal dihadapi jika gagal memenuhi janji kepada rakyat. Bagaimanapun, sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, ia reda dinilai oleh rakyat. Inilah komitmen ikhlas kita kepada rakyat," katanya.

Majlis itu dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kedua-dua bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi, menteri Kabinet serta pegawai kerajaan.

Pelan Hala Tuju GTP itu didokumenkan dalam bentuk buku 261 halaman, 37 halaman dan 20halaman, selain dalam bentuk cakera padat untuk tatapan dan penilaian rakyat.

Najib berkata, ketelusan kerajaan terbukti dengan kesediaan mendedahkan Laporan Tahunan Pelan Hala Tuju GTP yang boleh dilihat sendiri rakyat bagi menilai prestasi pentadbiran kerajaan.

Perdana Menteri berkata pelaksanaan GTP dan NKRA adalah metadologi baru diperkenalkan kerajaan seiring pertukaran persekitaran.

Bagaimanapun, ia tidak bermakna kerajaan hari ini adalah kerajaan baru, sebaliknya program itu dirangka bagi memastikan kerajaan mampu mencapai matlamat nasional, sama ada yang baru atau yang diperkenalkan sebelum ini, termasuk Wawasan 2020 dan misi membasmi kemiskinan.

Beliau berkata pada tahun awal kemerdekaan, rakyat menyaksikan langkah berani, kreatif dan inovatif kerajaan sehingga berjaya mencapai kemajuan sosio ekonomi yang membanggakan.

"Namun, bagi memastikan kejayaan berterusan, kita harus perlu berada di depan kelok perubahan dan pembangunan. Jika berjaya dengan pelan ini, bermakna Malaysia sudah melakukan perubahan besar dan sekali lagi kita berada di hadapan kelok perubahan," katanya.

Najib berkata, bagi memastikan semua pendekatan dalam transformasi kerajaan itu dapat direalisasikan sepenuhnya, kerjasama semua pihak, khususnya penjawat awam adalah prasyarat utama.

"Saya beri jaminan, daripada Ketua Setiausaha Negara (Tan Sri Sidek Hassan) sehingga bawah, semuanya komited kepada program transformasi ini," katanya.

"Buktinya apabila saya atau menteri turun ke makmal (NKRA), pegawai kerajaan yang bertugas menunjukkan semangat luar biasa. Ada yang beri penerangan panjang lebar, tak henti-henti dan ada yang kata mereka bermesyuarat hingga jam 5 pagi. Ini sesuatu yang tidak pernah dilakukan sebelum ini," katanya sambil disambut tepukan gemuruh hadirin.

0 Berapakah pendapatan tahunan anda pada tahun 2020? Mari gandakan 100% atau 1000%?

Sumber: UM:

Pendapatan per kapita perlu cecah RM52,347

KUALA TERENGGANU 28 Jan. - Malaysia perlu meningkatkan sekali ganda pendapatan per kapita negara daripada RM26,415 pada 2008 kepada RM52,347 pada 2020, bagi mencapai status negara maju sejajar Wawasan 2020.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (gambar) berkata, tahap minimum bagi mencapai status itu berdasarkan definisi Bank Dunia adalah RM50,556.

Justeru, katanya, ekonomi negara perlu berkembang dengan purata sekurang-kurangnya 5.4 peratus bagi tempoh 2011- 2020.

Beliau melahirkan keyakinannya, Malaysia mampu mencapai tahap pendapatan per kapita berkenaan berdasarkan rekod yang telah dicapai.

''Berdasarkan rekod pertumbuhan negara sejak merdeka, ekonomi Malaysia berkembang melebihi enam peratus setahun.

''Pengalaman lalu juga menunjukkan kita berupaya menggandakan pendapatan per kapita dalam tempoh enam tahun iaitu daripada AS$3,843 pada 2002 kepada AS$7,734 pada 2008," ujarnya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Dialog Rancangan Malaysia Ke-10 dengan Negeri Terengganu di Wisma Darul Iman di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Ahmad Said.

Nor Mohamed berkata, walaupun negara turut mengalami kesan kegawatan ekonomi global sehingga menyebabkan pertumbuhan negara menguncup pada suku pertama hingga suku ketiga 2009, suku keempat tahun lalu menunjukkan pertumbuhan positif.

''Ini menambah keyakinan kita selain beberapa kejayaan lepas yang dicapai oleh negara seperti transformasi ekonomi berdasarkan pertanian kepada pembuatan dan perkhidmatan berdasarkan modal sendiri.

''Malaysia juga berjaya mencapai kategori negara berpendapatan pertengahan tinggi berbanding negara-negara lain yang mencapai kemerdekaan pada tempoh yang sama," ujarnya.

Beliau berkata, bagi mencapai pendapatan ekonomi tinggi, negara perlu menumpukan pada aktiviti nilai tambah tinggi termasuk galakan pelaburan yang mempunyai teknologi tinggi dengan tumpuan khusus terhadap sektor yang mampu berkembang, berinovasi dan kreatif.

Thursday, January 28, 2010

0 Robot Spirit direka untuk bertahan selama 3 bulan namun terperangkap selama 6 tahun di Marikh

Sumber: UM:

Robot Spirit akhiri misi di Planet Marikh

LOS ANGELES 27 Jan. - Robot penjelajah Rover Spirit di planet Marikh mencatatkan jarak perjalanan hampir lapan kilometer dalam tempoh enam tahun menjelajah planet merah itu.

Ia telah bergerak ke depan, ke belakang dan mendaki ke atas dataran berbukit dan kawasan gunung setinggi Statue of Liberty.

Namun, kini tidak lagi.

Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) semalam, mengisytiharkan tamatnya karier penjelajahan Rover Spirit selepas usaha-usaha untuk mengeluarkannya daripada lubang pasir menemui kegagalan sejak ia terperangkap sembilan bulan lalu.

Dengan kedatangan musim sejuk di Marikh, tumpuan diberi kepada usaha memperbaiki kedudukan Rover Spirit yang senget supaya panel solarnya mampu menerima cahaya matahari yang maksimum.

"Meskipun pelbagai usaha dilakukan, namun kami masih gagal mengeluarkan Rover Spirit daripada lubang pasir itu," kata Doug McCuistion, yang mengetuai misi penjelajahan Marikh di ibu pejabat NASA.

Di sebalik itu NASA berkata, Rover Spirit masih boleh menjalankan kajian walaupun tersekat di situ.

Rover Spirit dan kembarnya, Opportunity telah diterbangkan ke kawasan bertentangan di hujung khatulistiwa planet Marikh pada tahun 2004.

Dengan mengorek ke dalam kawah, menggerudi ke dalam batu dan bergerak di atas permukaan berlekuk, mereka berjaya menemui bukti-bukti geologi bahawa air telah mengalir di permukaan Marikh suatu masa dahulu.

Direka untuk bertahan selama tiga bulan, kedua-duanya telah mengejutkan para saintis dan orang ramai dengan bekerja melebihi tahap yang dijangkakan. - AP

0 Sabah dan Sarawak terdedah gempa bumi??? Mari kita gandakan doa kepada Tuhan Yang Maha Besar

Sumber: UM:

Utara Sarawak terdedah gempa bumi

KUCHING 27 Jan. - Beberapa kawasan di bahagian utara negeri ini didapati terdedah kepada risiko gempa bumi berukuran sederhana pada masa depan, kata Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Fadillah Yusof.

Beliau berkata, beberapa tempat di bahagian utara Sarawak iaitu Bintulu, Batu Niah, Suai, Miri, Limbang dan Lawas dikesan berada di garisan sesar utama gempa bumi oleh Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM).

Namun katanya, penduduk di kawasan terlibat diminta supaya tidak panik dan bimbang dengan situasi berkenaan kerana secara relatifnya, Sarawak masih stabil dari segi seismotektonik.

Katanya lagi, gegaran kecil berukuran 3.2 pada skala Richter yang dilaporkan berlaku di Batu Niah dan Suai Isnin lalu adalah tidak begitu membimbangkan.

''Bagaimanapun keadaan agak berisiko di Sarawak dan Sabah kerana kedua-duanya termasuk dalam kawasan berisiko gempa bumi sederhana.

''Di Sarawak, kekerapannya ialah sekali bagi setiap enam hingga tujuh tahun tetapi di Sabah khususnya di Kota Belud, berlaku sekali dalam setahun," katanya di sini semalam.

Beliau ditemui pemberita selepas meninjau tapak projek pembangunan Kerajaan Pusat di Kampung Wawasan Jaya, di sini.

0 Topik apakah yang boleh menarik 10K seminggu pengunjung ke blog ini? Berikan saya pendapat anda

Sumber: BH:

Istiadat pemakaman Berita Harian Online catat 20,000 pengunjung



VIDEO BH Online di Youtube boleh dicapai dengan carian di www.youtube.com/BHonline1.


KUALA LUMPUR: Berita Harian Online melakar sejarah apabila liputan khas Video@BH bagi Istiadat Pemakaman Sultan Johor, Almarhum Sultan Iskandar mendapat sambutan lebih 20,000 pengunjung untuk tempoh empat hari sejak dimuat naik 24 Januari lalu menerusi laman web perkongsian video, YouTube.

Sehingga jam 5 petang semalam, jumlah pengunjung bagi tiga paparan klip video khusus bagi upacara berkenaan mencecah 19,786 pengunjung yang dilayari

menerusi www.youtube.com/BHonline1 dan laman web Berita Harian (www.bharian.com.my).



Bagi klip video bertajuk Orang kenamaan, rakyat jelata beri penghormatan terakhir jumlah pengunjung seramai 8,043 orang manakala klip video 'Almarhum Sultan Iskandar selamat dimakamkan Bahagian 1 dan 2, masing-masing mencatatkan 6,780 dan 4,963 pengunjung sehingga semalam.

Menerusi klip video Almarhum Sultan Iskandar selamat dimakamkan - Bahagian 1 dan 2, ia memberi peluang kepada pengunjung laman web Berita Harian dan YouTube menyaksikan sendiri istiadat pemakaman Almarhum Sultan Iskandar yang mangkat jam 7.15 malam, 22 Januari lalu.

Krew video Berita Harian Online yang berada di lokasi di Makam Diraja, Kawasan Perkuburan Islam Bukit Mahmoodiah, Johor Bahru sejak jam 2 petang hingga 5 petang, Sabtu lalu, memaparkan suasana, perjalanan dan upacara pemakaman Almarhum Sultan Iskandar.

Selain itu, menerusi rangkaian sosial Berita Harian Online on Facebook, sejumlah 744 komen diterima khusus bagi orang ramai menyampaikan pandangan atau memberi ucapan takziah kepada kerabat diraja Johor sepanjang tiga hari.

0 Masa yang sesuai untuk kreatif dan inovasi untuk pembangunan negara bangsa dan diri

Sumber: BH:

PM lancar Malaysia Inovatif 2010

Oleh Johari Ibrahim dan Haika Khazi
bhnews@bharian.com.my

Usaha memperkasakan lonjakan ekonomi negara berpaksikan inovasi, kreativiti

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak malam tadi melancarkan Malaysia Inovatif 2010 sebagai titik permulaan kepada usaha melonjakkan ekonomi negara berpaksikan kepada inovasi dan kreativiti dalam sektor awam serta swasta.

Serentak itu, Perdana Menteri mencadangkan setiap individu, kumpulan, kementerian atau agensi kerajaan yang berjaya membawa inovasi diberikan ganjaran lumayan setimpal dengan hasil yang diperoleh.



Bagi memperkasakan usaha ke arah penjanaan inovasi dalam perkhidmatan awam, beliau turut mencadangkan supaya setiap kementerian dan agensi kerajaan menubuhkan satu unit inovasi khas yang bertanggungjawab terhadap pelbagai kegiatan dan program inovasi yang dijalankan dari semasa ke semasa.

Katanya, inisiatif itu pula perlu dilaporkan secara berkala kepada Majlis Inovasi Negara.

Bagi sektor swasta pula, katanya, kerajaan berhasrat untuk merangsangkan lagi pertumbuhan firma khususnya yang memiliki komponen Hak Harta Intelek (IP) yang dijanakan oleh anak tempatan.

“Dalam masa yang sama, sistem perolehan kerajaan akan terus memberikan keutamaan kepada keluaran tempatan dalam pembelian produk, perkhidmatan dan sebagainya,” katanya berucap merasmikan Malaysia Inovatif 2010, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini.

Turut hadir, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Maximus Ongkili dan menteri-menteri Kabinet.

Beliau berkata konsep inovasi dan kreativiti juga bermaksud berani membawa perubahan secara terancang dan bukan hanya ‘terjah’.

Perdana Menteri berkata proses inovasi perlu diarusperdanakan membabitkan semua lapisan masyarakat sehingga ke peringkat akar umbi.

Beliau berkata inovasi bukan saja bertumpu kepada bidang sains tetapi juga turut mencakupi pelbagai disiplin lain termasuk pengurusan saintifik dan kewangan.

“Dalam menghala ke arah model ekonomi baru dan maklumat yang berpaksikan kepada pengetahuan dan inovasi, kita perlu sentiasa ingat bahawa hanya negara yang memiliki perisian intelek dan berteknologi canggih serta terkini dapat berada di barisan hadapan.

“Inovasi bukan lagi milik sesiapa, bukan milik mana-mana negara atau bangsa. Ia boleh dimiliki oleh semua dan jika ia dijadikan amalan budaya dan hidup, ia boleh memperkasakan sesebuah bangsa," katanya yang turut mencadangkan supaya Hari Kualiti Perkhidmatan Awam digantikan dengan Hari Inovasi.

Sementara itu Perdana Menteri berkata, usaha juga perlu dilakukan untuk membangunkan lebih banyak modal intelektual selaras dengan keperluan tenaga mahir negara.

Pada masa ini, katanya nisbah saintis dan jurutera bagi setiap 10,000 pekerja adalah 18 dan ia adalah rendah.

Wednesday, January 27, 2010

0 Baguslah AADK ada lokap sendiri, tidaklah menyesakkan lokap kami kata polis dan penjara. Bagus! Upgrade

Sumber: BH:

AADK guna lokap sendiri tahan suspek dadah


KOTA BHARU: Mulai tahun depan, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) akan menggunakan lokap sendiri bagi menahan suspek kes penyalahgunaan dadah yang bertujuan mengurangkan penggantungan kepada lokap Polis Diraja Malaysia (PDRM) seperti sekarang.

Ketua Pengarah AADK, Datuk Abd Bakir Zin, berkata dua daripadanya sedang dibina di Kelantan dan masing-masing satu di Perak, Selangor dan Kedah dengan kapasiti tahanan setiap sebuah boleh memuatkan seramai 150 orang.

"Semua projek yang dalam pembinaan itu bernilai RM35 juta dan dijangka siap sepenuhnya akhir tahun ini," katanya kepada pemberita pada majlis Malam Gemilang AADK Kelantan Bersama Media di sini malam tadi.



Abd Bakir berkata, sebelum ini tahanan yang disyaki suspek berkaitan dadah ditempatkan sementara di lokap PDRM di balai polis di seluruh negara sebelum dibicara dan kesnya diputuskan oleh mahkamah.

"Apa yang kita lihat ialah berlaku kesesakan, bercampur dengan tahanan-tahanan lain dan ini kerajaan melihat perlunya AADK mempunyai bilik tahanan sendiri," katanya.

Beliau berharap dengan adanya lokap sendiri yang dijangka bilangannya akan bertambah, dapat mengurangkan pengantungan kepada lokap-lokap PDRM.

"Disebabkan Kelantan berada bersebelahan dengan negara jiran, bilangan yang terbabit dengan penyalahgunaan dadah agak ramai berbanding negeri lain," katanya.

Beliau berharap perkara itu dapat dikurangkan dengan kempen-kempen kesedaran yang berterusan dilakukan oleh kakitangan AADK ke seluruh Kelantan.

Pada majlis itu beliau turut menyampaikan Anugerah Kualiti kepada kakitangan agensi itu di Kelantan dan sijil penghargaan kepada media tempatan yang selama ini banyak membantu AADK. - Bernama

0 Berapa lama lagikah rekod ini dapat diatasi lagi? Kepada penggiat filem, cayo-cayo!

Sumber: BH:

'Avatar' ambil alih 'Titanic' filem box office tertinggi


LOS ANGELES: Filem epik sains fiksyen, 'Avatar' mencatat rekod baru filem box office mengalahkan 'Titanic' dengan jumlah kutipan terkini mencecah AS$1.85 bilion.

"Pada Isnin, 25 Januari, ’Avatar’ secara rasminya melepasi kutipan ’Titanic’ untuk mencatat satu sejarah baru dalam dunia Studion 20th Century Fox dalam kenyataannya semalam.

Pengarah “Avatar”, James Cameron yang melancarkan versi tiga dimensi (3-D) Avatar, kelmarin kini mendahului kutipan AS$16 juta daripada filem Titanic yang juga rahannya.



“Avatar” kini memperoleh kutipan AS$1.859 bilion berbanding pemenang Oscar “Titanic,” yang rekodnya berjumlah AS$1.843 bilion. - AFP

0 Sampai hati mereka letakkan kepala babi di masjid? janganlah kita jadi macam orang itu ya?

Sumber: BH:

Empat kepala babi diletak di dua masjid


KUALA LUMPUR: Empat kepala babi bersama wang tunai diletakkan di dua masjid di sini awal pagi tadi.

Masjid terbabit ialah Masjid Imam At-Tirmizi di Taman Seri Sentosa dan Masjid Jumkuriah Taman Dato' Haron di Petaling Jaya.

Masing-masing dua kepala dengan wang tunai RM35 dan RM40 diletakkan di setiap masjid berkenaan.



Sehubungan itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, meminta orang ramai menyalurkan maklumat bagi membantu siasatan.

0 Nasib baik belum dikubur dan timbus tanah. Bayangkan jika ianya sudah didalam tanah dan tiada siapa mendengarkannya? Dan yang menjerit itu anda?

Sumber: HM:

Jerit dalam keranda


2010/01/27



PENGURUS mayat, Darius Wysluchato bersama keranda Jozef.


WARSAW: Seorang penternak lebah terkejut apabila menyedari dia berada dalam keranda selepas tersedar daripada pengsan.

Juzef Guzy pengsan selepas disengat seekor lebah berhampiran kawasan ternakan lebahnya di Katowice, selatan Poland.

Sebuah ambulans dipanggil dan seorang doktor berpengalaman mengisytiharkan lelaki berusia 76 tahun itu mati.

Isterinya, Ludmila berkata: “Saya tidak percaya apabila doktor mengisytiharkan dia mati dan menutup suami saya dengan kain putih.

“Tiga jam kemudian, petugas pengurusan mayat tempatan memasukkannya ke dalam keranda dan menutupnya.” Mujur kesilapan itu disedari apabila Jozef yang cemas selepas sedar daripada pengsan, menjerit.
“Saya bernasib baik. Tidak banyak udara dalam keranda itu,” kata Jozef.

Jurucakap Perkhidmatan Ambulans Poland, Jerzy Wisniewski berkata, doktor berkenaan memohon maaf terhadap kesilapannya. Katanya, doktor terbabit tidak mengambil kira cuaca sejuk apabila memerika Josef.

“Mangsa didapati tidak bernafas dan tubuhnya sejuk - keadaan biasa bagi orang yang sudah mati.” Jozef berkata: “Pengurus mayat itu menyelamatkan saya.” - Agensi

0 Selamat maju jaya Lee Chong Wei. Apakah azam yang besar kita boleh buat agar tahun ini lebih bererti berbanding tahun lepas?

Sumber: BH:

Tekad membara Chong Wei kuasai 2012
Oleh Meor Hisham Zulkifli
sham@bharian.com.my



KETUA Pegawai Pemasaran Maxis, Matthew Wilsher (tengah) bersalaman bersama Chong Wei dan Datuk Misbun Sidek (kiri) selepas menandatangani kontrak bersama Maxis, semalam.


TAHUN 2012 menjadi musim terakhir buat Lee Chong Wei bergelar pemain badminton sepenuh masa, namun jaguh nombor satu dunia itu bertekad dia akan memastikan dapat merebut semua gelaran termasuk pingat emas Olimpik sebelum bersara.

"Tumpuan saya ketika ini adalah terhadap badminton dan matlamat saya adalah merangkul semua gelaran yang belum pernah saya menang seperti Kejuaraan Dunia, Seluruh England dan Olimpik. Saya akan cuba," katanya.

Diajukan soalan apakah dia akan mengikut jejak pemain Indonesia, Taufik Hidayat yang membuka akademi dan pusat latihan badminton apabila bersara, Chong Wei menegaskan, dia belum berfikir lagi perkara berkenaan kerana tumpuan kini adalah terhadap menyumbang yang terbaik untuk negara.



"Sekarang ini saya mahu tumpu kepada badminton dan cuba meraih gelaran termasuk membantu negara dalam saingan Piala Thomas nanti. Selepas ini saya akan ke saingan Seluruh England dan Terbuka Switzerland.

"Selepas itu saya akan beri tumpuan terhadap Piala Thomas dan mungkin tidak akan menyertai Kejuaraan Badminton Asia," katanya selepas majlis menandatangani perjanjian membabitkan dia dan jurulatihnya, Misbun Sidek sebagai duta produk syarikat telekomunikasi, Maxis, semalam.

Di majlis berkenaan, Chong Wei dan Misbun turut menyampaikan hadiah kepada 30 pemenang peraduan dalam talian yang diadakan oleh Maxis Berhad. Mereka yang berjaya mencipta slogan terbaik mengapa mereka menjadi peminat setia Chong Wei, menerima hadiah raket yang ditandatangani pemain itu.

0 Apabila Hiroshima dan Nagasaki dibangunkan dengan sangat singkat. Kaitkan pembangunan ini untuk memajukan diri, berapa lama untuk berjaya?

Sumber: UM:

Sedekad untuk bangunkan semula Haiti

MONTREAL 26 Jan. - Perdana Menteri Haiti, Jean-Max Bellerive semalam merayu kepada negara-negara penderma supaya membantu usaha untuk membangunkan semula negaranya yang musnah akibat gempa bumi.

Hampir dua minggu selepas bencana yang mengakibatkan lebih 150,000 orang terkorban dan sejuta lagi hilang tempat tinggal, kuasa-kuasa antarabangsa yang bersidang di ibu negara Kanada ini diberitahu tempoh sekurang-kurangnya sedekad diperlukan untuk membangunkan semula negara Caribbean itu.

Bellerive yang turut berada di Montreal berkata, dunia perlu mengatur strategi jangka panjang bagi membangunkan semula negara termiskin di benua Amerika itu, selepas memenuhi keperluan terdekat untuk bekalan makanan, air, tempat perlindungan dan penjagaan kesihatan.

"Saya hanya mahu mengatakan rakyat Haiti akan perlu dibantu untuk menghadapi usaha pembangunan semula yang amat besar ini," kata beliau kepada para pegawai dunia

0 Setuju subjek sejarah atau sastera penting supaya masyarakat tidak kasar malah mampu menonjolkan identiti sendiri yang hebat!

Sumber:

Pembelajaran sejarah ditingkat

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my

PULAU PINANG 26 Jan. - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, mana-mana masyarakat yang tidak mengenali sejarah atau sastera akan menjadi masyarakat yang kasar dan tidak mampu menonjolkan identiti sendiri.

Kata beliau, sehubungan itu kementeriannya berhasrat membantu mempertingkatkan pembelajaran sejarah di sekolah-sekolah bagi membolehkan para pelajar lebih mengenai sejarah dan identiti bangsa dan negara.

"Subjek Sejarah penting untuk memupuk gagasan 1Malaysia di kalangan pelajar menerusi kegiatan kebudayaan, kesenian serta warisan dan ia memerlukan penglibatan pelbagai kaum.

"Kementerian melihat ia sebagai satu dividen untuk pelajar dan sekali gus mampu meningkatkan perpaduan dan kecintaan terhadap seni budaya pelbagai kaum daripada konteks sejarah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau ditemui selepas Majlis Ikrar Gemilang Bagi Meraikan Ulang Tahun Ke-125 penubuhan Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan St. George dan perasmian muzium dan Galeri Puteri sekolah berkenaan.

Kata beliau, bagi menjayakan usaha itu, kementeriannya akan membantu sekolah-sekolah terpilih dan aktif menjalankan aktiviti sekolah termasuk kebudayaan, kesenian dan muzium.

Menurut Rais, pemahaman tentang sejarah dan sastera negara akan membantu mempercepatkan pencapaian gagasan 1Malaysia seperti yang dihasratkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Gagasan itu akan lebih mudah tercapai menerusi perpaduan dan pergaulan pelajar berbilang kaum di sekolah terutama apabila mereka saling mengenali budaya dan warisan satu sama lain.

"Dan perlu diingat, konsep 1Malaysia ini bukanlah soal politik, ia adalah soal kehidupan rakyat Malaysia yang terdiri daripada masyarakat pelbagai kaum," tegasnya.

Sementara itu, Rais menyifatkan SMK (P) St. George sebagai sekolah yang berjaya dalam memartabatkan kegiatan seni dan sangat terserlah dalam aspek amalan 1Malaysia setakat ini.

"Apa yang saya nampak, gagasan 1Malaysia di sekolah ini sudah pun terjalin baik di kalangan guru mahu pun murid kerana masing-masing begitu menghargai sumbangan setiap kaum melalui seni dan sejarahnya," katanya.

0 90% kekayaan adalah dari berniaga, bisnes hartanah adalah perniagaan

Sumber: UM:

Projek usahasama RM1 bilion


Oleh WAN NAJIB WAN DAUD
najib.daud@utusan.com.my





TUNKU Putra Badlishah (kiri) bersama Tong Kooi Ong melihat model kawasan yang akan dibangunkan selepas majlis menandatangani perjanjian usaha sama projek pembangunan pusat komersil di Bukit Jelutong, Shah Alam, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



SHAH ALAM 26 Jan. - Dua syarikat hartanah terkemuka Sime Darby Property Bhd. dan Sunrise Bhd., hari ini memeterai perjanjian kerjasama untuk melaksanakan projek pembangunan bersepadu di Bukit Jelutong, di sini bernilai RM1 bilion.

Syarikat kerjasama yang dikenali Sime Darby Sunrise Development Sdn. Bhd., akan membangunkan tiga lot tanah komersial pegangan bebas seluas 8.38 hektar dalam lima fasa mulai 2012.

Pengarah Urusan Sime Darby Property, Datuk Tunku Putra Badlishah berkata, kerjasama dengan Sunrise ini merupakan perkongsian pertama membabitkan pihaknya dengan syarikat luar kerana sebelum ini kesemua projek pembangunan dilakukan sendiri oleh Sime Darby.

"Perkongsian itu membolehkan kedua-dua syarikat berkongsi pengalaman dan kepakaran di dalam memajukan hartanah komersial serta kediaman sekali gus memberi faedah kepada para pembeli nanti," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis menandatangani perjanjian kerjasama dan jual beli tanah di sini hari ini. Turut hadir ialah Pengerusi Eksekutif Sunrise, Datuk Tong Kooi Ong.

Selain daripada kerjasama itu, syarikat usaha sama itu juga akan membeli tanah dari anak syarikat Sime Darby Property bernilai RM114.08 juta atau RM125 sekaki persegi bagi membangunkan projek berkenaan yang dijangka siap keseluruhannya dalam tempoh tujuh tahun dari pelancaran fasa pertama.

Menurut Tunku Putra Badlishah, bagi mewujudkan syarikat usaha sama itu sebanyak RM25 juta disediakan sebagai modal berbayar.

Bagaimanapun, tambah beliau, sebarang keputusan berkaitan kewangan akan diumumkan kelak kerana masih terlalu awal bagi kedua-dua pihak mengumumkannya memandangkan ia masih di peringkat permulaan.

Ujarnya, pembangunan di atas tanah itu melibatkan kewujudan pusat komersial, peruncitan, pejabat dan pusat gaya hidup serta hiburan, akan memberi kemudahan kepada penduduk setempat dan kawasan sekitarnya.

Sementara itu, Tunku Putra Badlishah memberitahu pihaknya ketika ini memiliki simpanan tanah kira-kira 14,800 hektar yang boleh dimajukan bila-bila masa kebanyakannya berada di kawasan Lembah Klang.

"Tanah simpanan yang banyak ini berikutan tanah perladangan milik Sime Darby telah ditukar kepada status kediaman dan ini membolehkan kami memajukan lagi hartanah-hartanah yang mampu milik serta kediaman yang sesuai dengan persekitaran," katanya.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas nilai tanah simpanan yang dimilikinya berikutan nilai sesuatu tanah itu bergantung kepada nilai setempat serta keadaan persekitaran sekeliling.

0 Semoga YDA cepat sembuh, selamat maju jaya untuk pemangku Agong!

Sumber: UM:

Sultan Kedah Pemangku Yang di-Pertuan Agong


TUANKU Abdul Halim Mu'adzam Shah menurunkan tanda tangan pada Istiadat Menandatangani Watikah Pengisytiharan bagi menjalankan tugas-tugas rasmi Yang di-Pertuan Agong di Istana Darul Aman, Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 26 Jan. - Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah yang juga Sultan Kedah, hari ini diisytihar sebagai Pemangku Yang di-Pertuan Agong.

Watikah perisytiharan itu dibaca oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu istiadat di Istana Darul Aman, Jalan Kedah, Bukit Persekutuan di sini.

Baginda kemudiannya menandatangani watikah perisytiharan bagi menjalankan tugas-tugas Yang di-Pertuan Agong selama sebulan.

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dijadual menjalani rawatan fisioterapi selama 21 hari di Medical Park, St.Hubertus, Bad Wiessee, Jerman.

Sultan Abdul Halim yang ditabalkan sebagai Sultan Kedah pada 20 Februari 1959 adalah Yang di-Pertuan Agong kelima dari 20 September 1970 sehingga 20 September 1975.

Istiadat hari ini turut dihadiri puteri baginda, Tunku Panglima Besar Datuk Seri Puteri Intan Safinaz, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah.

Turut hadir isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan beberapa anggota Jemaah Menteri.

Terdahulu, Sultan Abdul Halim dan Sultanah Kedah Tuanku Haminah Hamidun tiba di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa KLIA di Sepang pada 11 pagi bagi menghadiri istiadat itu.

Keberangkatan tiba baginda berdua disambut oleh Najib dan Rosmah. - Bernama

Tuesday, January 26, 2010

0 Alahai 250K????

Sumber: Kosmo:

NEGARA

Suri rumah rugi RM250,000

Oleh FIRDAUS HASSAN
berita@kosmo.com.my


KUALA LUMPUR – Malang menimpa seorang suri rumah apabila kerugian RM250,000 selepas wang dan barang kemasnya dilarikan tiga wanita yang mendakwa hendak digunakan dalam upacara sembahyang bagi membuang sial dan roh jahat baru-baru ini.

Lebih malang apabila nilai wang tersebut bersamaan dengan dua biji buah oren, dua bungkus mi segera, sebungkus roti, sebotol air mineral dan dua bungkus garam.

Kejadian pukul 11 pagi itu berlaku apabila Lee Yoke Chan, 61, didatangi dua wanita tempatan dan seorang wanita China berusia dalam lingkungan 40-an ketika dia pergi ke pasar pagi Taman Cheras, di sini 18 Januari lalu.

Dalam kejadian itu, suspek mengatakan dia dan keluarganya dikelilingi oleh roh jahat dan akan mendapat bencana dalam masa tiga hari.

Bagi mengelakkan malapetaka itu, suspek kemudiannya telah mencadangkan kepada mangsa supaya melakukan upacara membuang sial dan roh jahat yang akan dilakukan oleh seorang sifu bergelar ‘Master’.

Ia kononnya untuk menjamin kesejahteraan suami dan empat anaknya.

“Bagi tujuan itu, mereka telah meminta saya menyerahkan semua wang simpanan dan barang kemas saya sebagai syarat untuk tujuan tersebut dan berjanji akan memulangkan semula selepas selesai.

“Saya kemudian telah mengajak salah seorang wanita itu pulang ke rumah berhampiran pasar itu untuk mengambil barangan kemas bernilai RM70,000 manakala dua rakannya tunggu di situ,” kata Yoke Chan ketika ditemui di Wisma MCA Jalan Ampang di sini semalam.

Tambahnya, suspek kemudian telah mengarahkannya supaya mengeluarkan wang di dalam bank berjumlah RM186,565 dan memasukkannya ke dalam beg plastik hitam untuk diserahkan kepada dua rakan suspek yang menunggu di pasar tersebut.

Menurut Yoke Chan lagi, sebaik bungkusan itu diserahkan, mereka memberitahu ‘Master’ terbabit tidak dapat datang kerana mempunyai urusan lain.

“Mereka kemudian telah memulangkan semula bungkusan yang seakan-akan sama dan memberitahu supaya jangan membukanya sehingga keesokan harinya bagi mengelakkan bala,” ceritanya lagi.

Ujar Yoke Chan, sebaik tiba di rumah, dia yang curiga dengan syarat itu telah membuka bungkusan tersebut dan terkejut apabila mendapati ia hanya mengandungi dua biji buah oren, dua bungkus mi segera, sebungkus roti, sebotol air mineral dan dua bungkus garam.

0 Inilah yang ditulis oleh akhbar tentang Pitt dan AJ

Sumber: HM:

Pitt berpisah demi keluarga?


2010/01/26 LOS ANGELES: Adik Brad Pitt, Doug, dilaporkan merayu kepada pelakon popular itu supaya segera meninggalkan pasangannya, Angelina Jolie, kerana keluarga mereka kini berantakan.


Media semalam melaporkan, Pitt, 46, kini berada di Los Angeles bagi menyokong kempen telethon membantu mangsa gempa bumi Haiti anjuran George Clooney.


Angelina pula berada di New York bagi menjayakan sesi fotografi.


Walaupun tidak pernah diketahui berkahwin, pasangan itu didakwa bertemu peguam terkenal di Beverly Hills untuk membincangkan perpisahan itu.


Pasangan itu juga dilaporkan menandatangani perjanjian bagi membahagikan kekayaan bersama yang bernilai RM1.13 bilion.


Laporan itu mendakwa, Pitt dan Angelina akan berkongsi hak penjagaan terhadap semua anak mereka, tetapi kanak-kanak terbabit akan menetap bersama aktres berkenaan.


Dough, 41, menemui Pitt ketika Krismas baru-baru ini dan mendesaknya menamatkan hubungan dengan Angelina kerana ia tidak disenangi keluarga mereka.


Walaupun tampil di khalayak umum sebagai pasangan bahagia, sumber mendakwa kemesraan hubungan Pitt dengan Angelina sebenarnya pudar sejak setahun lalu.


Kata sumber, amat jarang pasangan itu menghabiskan masa bersama dan jika kedua-dua mereka bersama, keadaan sangat muram.


“Di antara Pitt dan Angelina, mereka mahukan sesuatu yang berbeza,” katanya.


Menurut sumber itu, keluarga Pitt lantang mempertikaikan keserasian hubungan itu.


Bagi mereka, katanya, faktor tunggal menyatukan Pitt dengan Angelina adalah anak-anak mereka.


Pada Krismas lalu, pasangan itu sekali lagi berselisih pendapat apabila Angelina enggan menghabiskan cuti bersama keluarga Pitt.


Pada masa sama, Angelina juga semakin rapat dengan seorang guru Russia yang dikenalinya ketika berlakon filem terbaru, Salt.


Sejak beberapa bulan lalu, Pitt dan Angelina bertentangan pendapat mengenai anak angkat.


Sumber berkata, sebelum ini Angelina mahukan anak angkat dari Syria dan bertukar kepada Haiti, tetapi Pitt menganggap enam anak yang dibesarkan kini lebih daripada mencukupi.


Isu lain yang memburukkan hubungan mereka adalah hasrat Pitt berpindah ke New Orleans bagi membolehkan dia meluangkan lebih banyak masa bersama rakannya.


Sementara itu, ibu Pitt, Jane, tidak pernah mesra dengan Angelina, sebaliknya terus mengekalkan hubungan baik dengan bekas menantunya, Jennifer Aniston. - Agensi

0 Tahniah kepada mereka yang bertungkus lumus untuk menang kes

Sumber: UM:

Swisscash: SC mulakan proses pulang wang

KUALA LUMPUR 25 Jan. - Suruhanjaya Sekuriti (SC) hari ini mengumumkan pelantikan PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn. Bhd. sebagai pentadbir bagi menguruskan proses pengembalian wang kepada pelabur yang layak dalam skim penipuan pelaburan internet Swisscash.

SC dalam kenyataannya berkata, pentadbir itu dalam minggu ini akan mengeluarkan notis meminta mereka yang ingin membuat tuntutan supaya mengemukakan tuntutan masingmasing.

"Pentadbir juga akan memberi format terperinci dan maklumat mengenai dokumen sokongan yang diperlukan dan notis itu akan dipapar di laman web serta akhbar-akhbar utama seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, Malaysia Nanban, News Straits Times, The Borneo Post, The Star dan Sin Chew Daily," kata SC di sini hari ini.

Menurut SC, sebaik sahaja notis umum itu dikeluarkan oleh Pentadbir, semua komunikasi berhubung proses pengembalian itu hendaklah dibuat terus dengan Pentadbir dan bukan melalui SC.

Pentadbir akan menilai dan menyemak tuntutan yang diterima dan seterusnya akan membuat cadangan kepada SC mengenai kriteria kelayakan yang sepatutnya bagi pembayaran.

SC pula akan mengemukakan kriteria itu kepada Mahkamah Tinggi bagi mendapatkan kelulusannya.

0 Untung mereka yang ada luas ladang getah tapi kami tidak luas

Sumber: UM:

Harga getah diramal melambung

PASIR PUTEH 25 Jan. - Produktiviti pengeluaran getah dijangka meningkat daripada 1,580 kg sehektar pada tahun lalu kepada 1,800 kg sehektar pada tahun ini berikutan harga yang melambung tinggi sekarang sehingga melebihi RM5 sekilogram.

Timbalan Ketua Pengarah Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Getah (Risda) Datuk Ali Nordin Wahiduddin berkata, jangkaan itu berdasarkan kenaikan tinggi harga yang bakal meningkatkan produktivitinya apabila ia mendorong penoreh kembali mengerjakan ladang getah masing-masing.

"Harga itu adalah sama dengan harga purata bagi bulan Ogos 2007," katanya selepas menutup Bengkel Pembangunan Risda Negeri Kelantan di Sweet Beach Resort, Tok bali di sini hari ini.

Bengkel dua hari itu turut dihadiri oleh Pengarah Risda Kelantan Zahari Mat Amin dan lebih 200 pegawai Risda seluruh negeri itu.

Bagi menambah pendapatan Ali berkata, mereka yang memiliki kebun getah digalakkan menanam semula dengan klon-klon baru yang bermutu sehingga mampu memperoleh pendapatan lebih RM2,000 hingga RM4,000 sebulan bagi kawasan seluas antara 2.0 hingga 3.0 hektar bagi tempoh torehan 14 hari.

Mengikut bancian, katanya terdapat lebih sejuta hektar kebun getah termasuk di Sabah dan Sarawak yang sudah berumur lebih 25 tahun dan pokok berkenaan sudah tidak mampu lagi memberi pulangan hasil yang lumayan dan sesetengah kawasan pula diabaikan.

— Bernama

0 Juga jangan lupa menulis memoir datuk nenek atau moyang kita sementara mereka masih ada

Sumber: UM:

Memoir untuk Ghazali Shafie

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@urusan.com.my

PETALING JAYA 25 Jan. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan bercadang melantik seseorang bagi menulis memoir bekas Menteri Dalam Negeri, Tun Ghazali Shafie yang banyak terlibat dalam proses pembentukan negara.

Sambil menyifatkan Ghazali sebagai seorang wira negara, Perdana Menteri berkata, Allahyarham mengetahui banyak rahsia mengenai sejarah pembentukan Malaysia yang patut dirakamkan.

Sebagai contoh, jelasnya, Allahyarham memainkan peranan penting sewaktu negara menghadapi detik mencabar terutama pada peringkat awal pasca kemerdekaan, proses pembentukan Malaysia, era selepas konfrontasi serta ketika mendepani ancaman komunis.

“Allahyarham menjadi pemimpin dalam detik-detik yang sangat mencabar seperti pada peringkat awal pasca merdeka jadi saya cadangkan kerajaan melantik seseorang untuk menyiapkan memoirnya, terlalu banyak peristiwa yang diketahuinya,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menziarah jenazah Allahyarham di kediaman adik perempuannya, Datin Yuhani Shafie di sini hari ini.

Najib menambah, beliau terkesan dengan pemergian Allahyarham memandangkan beliau merupakan rakan ayahandanya yang juga Perdana Menteri kedua negara, Tun Abdul Razak Hussein.

“Saya berasa sedih kerana seorang lagi angkatan 20-an yang merupakan saing ayahanda saya tiada lagi,” ujarnya dalam nada sebak.

Ghazali, 88, meninggal dunia di kediamannya di Subang Jaya dekat sini kerana sakit tua malam tadi.

Allahyarham merupakan antara yang terlibat secara langsung dalam usaha penyatuan Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung sehingga terbentuknya negara Malaysia.

0 Apabila sumbangan dikenang oleh kerajaan. 24/01 genap 2 tahun pemergian ayah kami juga. Namun ayah kami hanya rakyat biasa

Sumber: UM:

'Pemimpin penuh dengan idea'


KUALA LUMPUR 25 Jan. - Penglibatan Allahyarham Tun Ghazali Shafie dalam pembentukan Rukun Negara selepas peristiwa hitam 13 Mei 1969 disifatkan sebagai satu sumbangan besar negarawan tersebut kepada negara.

Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam berkata, jika rakyat mahu mengenal dan mengingati sumbangan Ghazali atau lebih dikenali King Ghaz, mereka boleh membaca dan menghayati prinsip-prinsip yang terdapat dalam Rukun Negara.

Jelasnya, beliau dan Allahyarham merupakan antara pemimpin yang terlibat dalam menjana idea dan resolusi pembentukan Rukun Negara.

"Antara perkara yang boleh diingati tentang Allahyarham adalah prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara,'' katanya ketika ditemui pada majlis pengkebumian Allahyarham di Makam Pahlawan, Masjid Negara di sini hari ini.

Dalam pada itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyifatkan Ghazali sebagai seorang yang penuh dengan idea dan pendekatan 'luar biasa' serta pemikiran di luar kotak.

Jelas beliau, pendekatan yang diamalkan ketika memegang jawatan Menteri Dalam Negeri satu ketika dulu, masih diteruskan sehingga sekarang.

"Kementerian Dalam Negeri (KDN) sekarang masih meneruskan kesinambungan idea dan pendekatan yang pernah beliau laksanakan dalam isu keselamatan serta kedudukan negara," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, Ghazali merupakan seorang yang banyak membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam tugas-tugas menjaga keamanan ketika zaman darurat.

"PDRM banyak belajar daripada Ghazali terutama dalam melakukan tindakan selain idea bagi meningkatkan profesionalisme pasukan polis," katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, King Ghaz terlibat secara langsung dalam pembangunan Dasar Ekonomi Baru (DEB) selepas negara diancam komunis dan ia sumbangan yang tidak ternilai kepada rakyat dan negara ini.

Katanya, ketika itu King Ghaz banyak mengambil pendekatan menjalinkan kerjasama dengan negara luar selain membantu dalam menyelesaikan krisis bersama Tentera Merah Jepun (Red Japanese Army).

"Semasa itu beliau terlibat membantu orang awam dan rakyat epun yang ditawan di Bangunan AIA tanpa sebarang kejadian buruk," katanya ketika ditemui di majlis pengkebumian Allahyarham Ghazali.

Dalam pada itu, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Afdal berkata, beliau mengenali Ghazali ketika era kemerdekaan dan tokoh penting dalam usaha membentuk Malaysia.

"Sumbangan dan khidmat baktinya amat besar kepada negara dan tidak akan dilupakan oleh segenap masyarakat di Malaysia," katanya.

Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon mengucapkan takziah atas pemergian King Ghaz yang disifatkan tegas ketika memegang jawatan Pengerusi Majlis Perundingan Ekonomi Negara (MAPEN) pada 1989-1991.

Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob pula berkata, Allahyarham boleh disifatkan sebagai 'Bapa' kepada Kementerian Luar Negara sehingga nama kementerian itu sinonim dengan Wisma Putra.

''Walaupun Allahyarham pernah menggalas tanggungjawab Menteri Dalam Negeri namun jasanya lebih banyak di Kementerian Luar,'' ujarnya.

Bekas Panglima Tentera Darat (PTD), Jeneral (B) Tan Sri Hashim Mohd. Ali pula berkata, jasa King Ghaz kepada negara amat besar.

"Keputusan kerajaan menyemadikan jenazah di Makam Pahlawan merupakan penghormatan yang sangat wajar untuk Allahyarham," katanya.

0 Teknik bisnes Myspace, teknik bisnes anda bagaimana? Myspace vs Facebook?

Sumber: BH:

MySpace bayar pampasan lagu

CANNES, Perancis 25 Jan. - Laman web sosial, MySpace yang menjadi medan kebanyakan artis untuk menonjolkan diri, kini terpaksa membayar pampasan kepada beberapa artis yang mendakwa mereka 'kehilangan' royalti lagu dan persembahan.

Ketua Pegawai Eksekutif MySpace, Owen van Natta semalam berkata, pihaknya telah menandatangani perjanjian dengan kumpulan hak persembahan SoundExchange bagi mengesan kira-kira 25,000 artis utama, individu dan artis yang tidak terikat dengan mana-mana syarikat rakaman bagi pihaknya untuk membayar royalti tertunggak berjumlah AS$14 juta (RM47.68 juta).

Katanya, beliau bercadang untuk menjadikan MySpace sebagai platform untuk memudahkan artis berhubung dengan SoundExchange, sebuah badan yang memperjuangkan hak artis untuk menerima royalti dan akan bertanggungjawab mengutip royalti jika hasil mereka diedarkan didalam laman web mahupun radio tanpa diberi bayaran royalti.

Perjanjian dengan MySpace membuka cara baru dan berkesan untuk menghubungi para artis yang berdaftar dengan MySpace tetapi tidak dengan SoundExchange, kata syarikat itu melalui satu kenyataan.

"Ini adalah satu cabaran untuk menyedarkan para artis akan kepentingan untuk berdaftar dengan SoundExchange kerana sebelum ini mereka tidak tahu sebenarnya mereka berhak untuk menerima royalti," kata Eksekutif Bunyi SoundExchange, Bryan Calhoun.

Dalam pada itu, MySpace yang juga adalah sebahagian daripada syarikat Rupert Murdoch News Corp telah berkembang menjadi kuasa industri muzik yang baru ketika ini, di bawah kendalian van Natta

Ini terbukti apabila para pengguna memuat turun kira-kira 180 juta lagu dalam MySpace Music, menurut kata Natta.

MySpace yang kini sedang bersaing rapat dengan pesaingnya, Facebook telah berjaya membina kerjaya beberapa artis terkemuka termasuk artis sensasi dari England, Lily Allen. - AFP

Monday, January 25, 2010

0 Saya pernah mengandaikan hubungan Brad Pitt dengan Amgelina Jolie ini tidak akan lama

Sumber: BH:

Angelina Jolie setuju berpisah



ANGELINA dan Pitt akan umum berpisah tidak lama lagi.


Aktres, Pitt bahagi harta RM1.12 bilion

LOS ANGELES: Pasangan terkenal Hollywood, Brad Pitt dan Angelina Jolie, berjumpa peguam perceraian dan menandatangani perjanjian perpisahan bernilai £205 juta (RM1.12 bilion) dan sudah bersetuju cara pembahagian harta dan siapa mendapatkan hak penjagaan enam anak mereka.

Mereka juga bersetuju untuk membahagikan kekayaan besar mereka sama rata dan berkongsi hak penjagaan enam anak.



Dokumen undang-undang yang mungkin ditandatangani pasangan itu secara rahsia bulan ini memperincikan bagaimana rumah dan aset dibahagikan.

Perjanjian itu memberi mereka hak penjagaan bersama namun keenam-enam anak mereka sebenarnya tinggal sepenuh masa bersama Jolie.

Persediaan berpisah bermula awal Disember apabila pasangan digelar 'Brangelina' itu mengunjungi sebuah firma perceraian terkenal di sini untuk tujuan itu.

Satu pengumuman perpisahan mereka dijangka dibuat tidak lama lagi, menamatkan spekulasi selama beberapa bulan bahawa hubungan lima tahun pasangan terkenal itu hanya retak menanti belah.

Sumber memberitahu News of the World: "Dokumen itu ditandatangani awal Januari. Brad dan Angelina sudah menandatanganinya. Ia umpama perjanjian pra-perkahwinan kecuali untuk perpisahan pasangan tidak berkahwin.

"Jelas mereka mahu dunia tahu bahawa mereka memainkan peranan masing-masing untuk membesarkan anak. Namun, Angelina sebenarnya yang tinggal sepenuh masa."

Peguam perceraian itu berpejabat di Beverly Hills dan sudah menguruskan beberapa perceraian selebriti dan perpisahan.

Pasangan bermasalah itu tidak dirakam bersama di khalayak ramai sejak beberapa hari kebelakangan ini. Jumaat lalu, Pitt, 46, dirakamkan di pentas belakang konsert 'Hope For Haiti' di sini tanpa Jolie, 34, tetapi bekas isterinya, Jennifer Aniston berada di sana.

Pitt dan Jolie jatuh cinta apabila memegang watak dalam filem Mr and Mrs Smith pada 2004. Mereka memiliki tiga anak angkat, Maddox, 8, Pax, 6, dan Zahara, 5, manakala tiga anak kandung, Shiloh, 3, dan pasangan kembar 17 bulan, Knox dan Vivienne.

Kedua-dua bintang itu pernah melalui perpisahan berprofil tinggi sebelumnya. Pitt mengejutkan dunia apabila beliau berpisah dengan Aniston, 40, pada Januari 2005. Mereka berkahwin selama empat setengah tahun.

Beliau kali pertama dirakam bersama pemenang Oscar, Angelina, tiga bulan selepas perpisahan mereka. Sebelum itu, Pitt bertunang dengan aktres Gwyneth Paltrow. – Agensi

0 Apabila Manchester City masih bertahan untuk dua piala yang lain

Sumber: BH:

Keputusan Piala FA Inggeris


Keputusan Piala FA Inggeris



Scunthorpe 2 (Hayes 29, Boyata 69-gs) - Manchester City 4 (Petrov 3, Onuoha 45, Sylvinho 57, Robinho 84)



Stoke 3 (Fuller 2, 78, Whitehead 86) - Arsenal 1 (Denilson 42)

Saturday, January 23, 2010

0 Siapa mahu manuskrip filem atau drama, sila emel saya di arowana5081@yahoo.com.my. Konsep 1Malaysia

Sumber: Kosmo:

Penerbit filem baru mahu glamor?

Oleh FERIDE HIKMET ATAK
feride.hikmet@kosmo.com.my

Muncul nama-nama yang sebelum ini tidak dikenali dalam industri perfileman tempatan yang kemudian meraih label penerbit filem seperti Yasmin Khanif dan Dr. Che Rozmey Che Din.




--------------------------------------------------------------------------------


SEJAK kebelakangan ini, penerbitan filem Melayu menunjukkan peningkatan dari segi bilangan dan jumlah kutipan.

Merujuk kepada Data Filem Malaysia yang dikeluarkan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), bilangan filem tempatan yang ditayangkan di pawagam sepanjang 2009 berjumlah 26 buah berbanding 25 buah pada 2008, selepas menunjukkan peningkatan ketara sebanyak 19 peratus jika merujuk kepada bilangan filem pada 2007 yang hanya berjumlah 21 buah.

Sehubungan itu, jumlah kutipan keseluruhan filem 2009 mencecah RM45.05 juta berbanding RM34.51 juta pada 2008 dan RM36.42 juta pada 2007.



JIN HUTAN (kiri) dan Pulau Asmara merupakan antara produksi hasil curahan kreativiti penerbit baru.

--------------------------------------------------------------------------------



Disebabkan itu, muncul ramai penerbit baru yang berlumba-lumba untuk turut menerbitkan filem dan kalau boleh, mereka menyasarkan untuk mengeluarkan sebuah filem bagi setiap bulan.

Justeru, muncul nama-nama yang sebelum ini tidak dikenali dalam industri perfileman tempatan yang kemudian meraih label penerbit filem seperti Yasmin Khanif dan Dr. Che Rozmey Che Din.

Seperti umum sedia maklum, memikul tanggungjawab sebagai seorang penerbit filem bukannya mudah kerana ia melibatkan urusan bisnes yang membabitkan nilai wang mencecah jutaan ringgit.

Jika tersilap langkah, filem terbitan mereka mungkin meraih kerugian.



TIDAK kisah dengan sebarang kritikan, Rozmey (dua dari kiri) tetap dengan pendiriannya untuk menceburkan diri dalam bisnes filem menerusi produksi sulungnya, 2 Alam.

--------------------------------------------------------------------------------


Bagaimanapun kebanyakan golongan penerbit-penerbit baru itu dilihat langsung tiada pengalaman atau kepakaran dalam bidang perfileman.

Justeru, ramai yang mempersoalkan kredibiliti penerbit-penerbit baru ini, khususnya dari segi menandingi penerbit-penerbit yang sedia ada.

Keadaan diburukkan lagi apabila kebanyakan filem-filem yang dihasilkan oleh golongan penerbit baru itu kurang berjaya menarik perhatian penonton di pawagam yang terbukti daripada jumlah kutipan yang diraihnya.

Timbul persoalan adakah golongan penerbit baru itu sekadar ingin mengejar glamor, minat, atau sekadar keseronokan semata-mata.

Jalang, Pulau Asmara, Lembing Awang Pulang Ke Dayang dan Jin Hutan merupakan antara produksi golongan penerbit baru yang dimaksudkan.

Walaupun Jalang meraih publisiti meluas gara-gara aksi panas Yasmin Khanif, penerbit filem tersebut yang juga bertindak sebagai pelakon utamanya, namun ia tetap tidak memberikan sebarang impak sebagai daya tarikan buat penonton.



MENERUSI produksi Jalang, Yasmin Khanif tiba-tiba sahaja bergelar penerbit dan heroin filem Melayu.

--------------------------------------------------------------------------------



Tidak berputus asa, dan walaupun baru saja mengenali dunia perfileman menerusi sebuah filem sahaja, Yasmin mengumumkan bakal menerbitkan filem berjudul Cempaka pula.

Begitu juga dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Herba Prima Sdn. Bhd., Dr. Che Rozmey Che Din atau popular dengan panggilan nama Dr. Rozmey, dia juga kini menjinakkan diri dengan menerbitkan filem sulungnya, 2 Alam.

Saya memang layak! - Rozmey

Biarpun ramai yang mempersoalkan kredibiliti Rozmey dalam penerbitan 2 Alam, dia menganggap itu sekadar pendapat seseorang individu.

Bagi Rozmey, penglibatannya dalam penerbitan filem adalah satu permulaan bagi suatu bisnes baru walaupun di bidang berbeza.

Malah, pengusaha produk kesihatan Jus Mate 5 (JM5) itu percaya, usahanya itu tidak mungkin gagal biarpun dia tahu dia sedang mengambil risiko yang besar.

"Rozmey tak pernah gagal. Saya fokus dan jujur. Dalam kehidupan, kita perlu yakin dengan apa yang dilakukan. Bila orang memberi kritikan maksudnya mereka memberi perhatian pada filem kita.

"Kalau saya menerima kritikan yang buruk, ia bukanlah satu masalah untuk saya kerana ia merupakan senjata utama untuk menjadi lebih baik.

"Lagipun, saya rasa orang yang mempertikaikan seseorang individu adalah orang yang tiada hala tuju. Bila mereka tidak tahu, mereka akan berprasangka pada orang lain, itu adalah normal.

"Biasalah, tugas orang biasa adalah untuk memberi pandangan baik dan buruk. Tugas saya pula adalah melakukan sesuatu di luar jangkaan orang ramai, itu baru pemikiran seorang pemimpin.

"Jadi, saya kena buktikan bahawa filem saya mampu menarik perhatian orang ramai. Lagipun saya bukan nak glamor, cuma sekadar mahu memeriahkan lagi industri filem," hujah Rozmey.

Tambahnya, walaupun dia tidak mempunyai sebarang pengalaman mengenai penerbitan filem, ia bukanlah satu masalah besar baginya.

Apa yang penting, minat serta kerja yang bersungguh-sungguh mampu memberikan kejayaan kepada seseorang itu.

"Kalau nak ikutkan, saya tak tahu berniaga. Saya cuma tahu buat kerja-kerja doktor perbidanan sahaja dan saya langsung tidak tahu mengenai pemasaran.

"Tapi bila dah tahu selok-belok pemasaran, saya buat cara pemasaran saya sendiri. Begitu juga dengan penerbitan filem, saya juga mempunyai cara saya untuk menarik perhatian umum.

"Rasanya, saya memang layak untuk berada di industri perfileman sebab idea saya baru sahaja bermula," tutur Rozmey.

Terbit filem untuk diri sendiri

Lain pula cerita pelakon Yasmin kerana pembabitannya dalam penerbitan filem adalah sebagai persediaan untuk dirinya di masa akan datang nanti.



TIZ ZAQYAH menyarankan setiap pelakon perlu mengetahui latar belakang penerbit filem baru sebelum mengambil keputusan berlakon dalam produksi mereka.

--------------------------------------------------------------------------------



Akuinya, walaupun baru membintangi sebuah filem sahaja, Yasmin mempunyai minat yang mendalam dalam penerbitan filem.

Apatah lagi ia mampu menghasilkan keuntungan yang lumayan jika terkena sasarannya.

"Saya akui, yang saya cuma seorang pelakon baru tetapi sebenarnya dah lama saya berkecimpung dalam bidang komersial.

"Memang perancangan saya mahu membuka perniagaan, kebetulan pula ada orang yang mahu membantu, saya pun teruskan hajat dengan menerbitkan filem Cempaka.

"Berdasarkan komen penerbit-penerbit luar, filem mampu menghasilkan keuntungan yang lumayan, sebab itu saya cuba memberanikan diri dengan menjadi penerbit pula.

"Saya pun dalam dua hingga tiga tahun, orang mungkin tidak mengambil saya berlakon lagi. Memandangkan sekarang ini pun ramai pelakon-pelakon wanita yang baru, saya perlu membuat perancangan saya sendiri.

"Oleh itu, bila saya terbitkan filem sendiri, bolehlah saya pun turut serta untuk berlakon sekali. Rasanya, kebanyakan penerbit filem pun melakukan perkara yang sama.

"Kiranya, menerbitkan filem juga boleh menyelamatkan saya untuk terus berlakon dan berada dalam industri filem tempatan ini," katanya yang mempunyai dana daripada beberapa pihak dalam penerbitan filem Cempaka.

0 Bayangkan anda kehilangan RM10K kerana sindiket klon ATM?

Sumber: UM:

Klon kad ATM bermaharajalela di Indonesia

Oleh BORHAN ABU SAMAH
borhan.samah@utusan.com.my

JAKARTA 22 Jan. - Sepanjang minggu ini pemegang akaun bank di Indonesia gelisah setelah dilaporkan wang sebanyak kira-kira RM7 juta lesap daripada 200 pemegang akaun.

Jenayah itu adalah angkara sindiket yang mengklon kad mesin pengeluaran automatik (ATM) dan kebanyakan kes dilaporkan berlaku di Bali.

Ketua Penyiasat Polis Indonesia, Komisioner Jeneral Ito Sumardi berkata, sindiket berkenaan menggunakan modus operandi dengan memasukkan slot palsu pada mesin ATM bagi memperolehi data pelanggan.

"Apabila kad dimasukkan slot palsu secara automatik akan merakam data pelanggan dan ia digunakan bagi mengklonkan kad berkenaan, manakala nombor PIN pula diperoleh melalui kamera pengintip yang dipasang di premis berkenaan," katanya.

Selepas berjaya mengklon kad, kata Ito, sindiket berkenaan akan mengeluarkan wang atau memindahkan wang menggunakan mesin ATM ke akaun lain.

"Setakat ini aduan diperolehi membabitkan mereka yang pernah melakukan transaksi di mesin ATM di Bali sahaja.

"Oleh itu polis sedang menjejak sindiket berkenaan dan yakin mereka masih berada di Bali," katanya.

Menurut Ito, setakat ini juga belum dapat dipastikan kegiatan itu membabitkan orang dalam.

Dalam pada itu dilaporkan sebanyak 200 aduan telah diterima membabitkan kerugian kira-kira RM7 juta.

Mesin-mesin ATM yang terlibat adalah milik Bank Central Asia (BCA), Bank Negara Indonesia (BNI), Bank International Indonesia (BII), Bank Rakyat Indonesia (BRI), Bank Permata serta Bank Mandiri dan yang paling banyak aduan adalah membabitkan Bank BCA. - Utusan

0 Selamat maju jaya Tunku!


Sumber: UM:

Tunku Ibrahim angkat sumpah




Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandar mengangkat sumpah sebagai Pemangku Sultan Johor sambil diperhatikan Tunku Bendahara Johor, Tunku Abdul Majid Idris Sultan Iskandar (kanan) dan Raja Muda Johor, Tunku Ismail Ibrahim (kiri) di Istana Besar Johor Bahru semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



JOHOR BAHRU 22 Jan. - Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandar yang dilantik sebagai Pemangku Raja hari ini bersumpah untuk memerintah dengan adil dan saksama.

Lafaz pemasyhuran itu dilakukan pada pukul 5.10 petang dalam satu upacara di Istana Besar di sini.

Tunku Ibrahim Ismail, 52, dilantik oleh Jumaah Majlis Diraja Johor setelah menerima laporan kegeringan Sultan Johor, Sultan Iskandar Sultan Ismail daripada tiga pakar perubatan di Hospital Pakar Johor di sini.

Pada sidang akhbar pukul 11.20 malam ini, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman mengumumkan kemangkatan Sultan Johor pukul 7.15 malam.

Pemasyhuran Tunku Ibrahim Ismail dibuat mengikut Fasal 9 (1)(b) dan 9 (2) Bahagian Pertama Undang-undang Tubuh Negeri Johor 1895.

Lafaz pemasyhuran itu adalah seperti berikut:

"Bahawa adalah saya, Tunku Ibrahim Ismail Ibni Sultan Iskandar pada masa memegang jawatan Pemangku Raja bagi Negeri dan Jajahan Johor Darul Ta'zim dan segala takluknya bersumpah dengan iman bahawa saya mengaku akan memerintah dengan adil saksama dan timbang rasa kepada semua rakyat dan penduduk-penduduk negeri Johor dan saya bersumpah dan mengaku akan memelihara dan menghormatkan agama Islam dan adat istiadat Melayu dan berpegang kuat dengan Undang-undang Tuboh Kerajaan Johor dan juga Undang-undang Negeri,"

Putera sulung Sultan Johor dengan isteri pertama, Josephine Ruby Trevorrow itu diputerakan pada 22 November 1958 di Hospital Sultanah Aminah (HSA).

Tunku Ibrahim Ismail yang berjiwa rakyat telah dilantik sebagai Tunku Mahkota Johor di Istana Besar Johor Bahru pada 3 Julai 1985.

Hasil perkongsian hidup dengan Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah, pasangan itu dikurniakan enam cahaya mata, lima putera dan seorang puteri iaitu Tunku Ismail Ibrahim, Tunku Aminah, Tunku Idris, Tunku Abdul Jalil, Tunku Abdul Rahman dan Tunku Abu Bakar.

Tunku Ibrahim Ismail mendapat pendidikan asas di Taman Didikan Kanak-kanak Tuanku Ampuan Mariam, Johor Bahru sebelum memulakan pelajaran formal di Sekolah Temenggong Abdul Rahman (1) Johor Bahru.

Tunku Mahkota Johor itu kemudiannya melanjutkan pelajaran di Trinity Grammer School di Australia mulai 1968 hingga 1970.

Tunku Ibrahim Ismail juga pernah mendapat pendidikan di Maktab Sultan Abu Bakar (English College Johor Bahru) pada 1971-1975.

Di samping itu, Tunku Ibrahim Ismail turut menerima pendidikan agama di Sekolah Agama Bukit Zaharah dan Sekolah Agama Air Molek Johor Bahru.

Setelah tamat persekolahan, Tunku Mahkota telah dihantar ke Pusat Latihan Tentera Darat (Pulada) Kota Tinggi selama tiga bulan untuk menerima latihan asas ketenteraan.

Kemudian Tunku Ibrahim Ismail ke Fort Benning, Georgia, Amerika Syarikat (AS) untuk latihan ketenteraan (Airborne dan Infantery Offices Basic Course) dan kemudian menyambung latihan di Fort Bragg, AS.

Tunku Mahkota turut menjalani latihan penerbangan helikopter di Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Kluang dan seterusnya ke Fort Wracker, AS untuk latihan lanjutan di Advanced Helicopter Flying's School dan menerima anugerah 'sayap' penerbangannya.

Selain itu, Tunku Ibrahim Ismail juga pernah melanjutkan pengajian di bidang undang-undang dan diplomasi dari Universiti Tufts, AS.

Dalam bidang kesukanan, Tunku Mahkota gemar bermain polo selain menunggang motosikal berkuasa tinggi dan sinonim dengan program Kembara Mahkota Johor yang melawat ke seluruh pelosok negeri ini.

0 Badminton: Malaysia jumpa China


Sumber: UM:

Tan Fook pilih Jiewen sebagai teman hidup


Choong Tan Fook (dua dari kanan) menerima ucapan tahniah daripada pasangan regunya, Lee Wan Wah selepas mendaftar perkahwinannya dengan bekas bintang badminton China, Zhang Jiewen di Jabatan Pendaftaran Negara di Putrajaya, semalam. - BERNAMA

--------------------------------------------------------------------------------



PUTRAJAYA - Bekas pakar beregu negara, Choong Tan Fook menamatkan zaman bujangnya, semalam apabila memilih bekas bintang badminton China, Zhang Jiewen sebagai pasangan hidupnya, setelah lima tahun berkenalan.

Tan Fook, 34, dan Jiewen, 29, memeteraikan ikatan perkahwinan mereka secara sivil, di pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), di sini, dengan ditemani rakan terdekat seperti Lee Wan Wah, Wong Choon Han dan Chew Choon Eng.

Pemain kelahiran Perak itu berpakaian kemas dengan mengenakan seluar hitam yang dipadankan bersama kemeja putih, kelihatan berseri-seri di samping isterinya, Jiewen, yang memakai blaus putih.

Tan Fook, ketika ditemui pemberita berkata, dia dan isteri merancang untuk berbulan madu di Venice, Itali dalam masa terdekat ini.

''Jiewen mahu ke Venice, jadi kami akan bercuti di sana. Sebenarnya saya tidak kisah di mana pun kami akan berbulan madu, kerana di Macau pun memadai bagi saya.

''Tetapi, Jiewen ingin sangat ke Venice, jadi, saya kena ikut sahaja apa yang dia mahukan,'' katanya.

Ketika ditanya mengenai perancangannya selepas ini, Tan Fook memberitahu, setakat ini, dia serta isteri akan berulang alik Malaysia-China dan tidak membuat sebarang perancangan di mana mereka bakal bermastautin.

Jelasnya, dia yang masih mempunyai kontrak bersama penaja Victor, dan akan terus bermain di pentas antarabangsa bersama pasangannya Wan Wah.

Sementara itu, mengulas mengenai perasaannya setelah bergelar isteri, Jiewen berkata, selama ini, dia hanya melihat adegan perkahwinan di dalam drama televisyen.

''Tetapi kali ini tidak sangka pula ia berlaku kepada diri saya, rupa-rupanya apa yang saya tonton dalam drama televisyen itu sama seperti yang saya lalui hari ini,'' ujarnya.

Menurut Jiewen, buat masa ini, dia yang masih terikat dengan tanggungjawab sebagai pegawai sukan di China, dan akan meneruskan tugasnya itu sehingga selesai.

''Untuk perancangan akan datang biarlah takdir yang akan menentukan,'' katanya.

Pada zaman kegemilangannya, Jiewen, yang genap 29 tahun pada 4 Januari lalu, melakar kebanyakan kejayaan bersama Yang Wei.

Antara pencapaian terhebat mereka termasuk merangkul pingat emas Sukan Olimpik 2004 di Athens.

Malah, gandingan Jiewen-Yang Wei juga pernah muncul juara dunia pada 2005 dan 2007.

Tan Fook menjadi pasangan utama negara bersama Lee Wan Wah sebelum mengumumkan keputusan untuk keluar dari skuad kebangsaan sejurus tamat Sukan Olimpik, dua tahun lalu.

Antara kejayaan mereka adalah muncul juara Asia 2006 dan 2007, selain muncul naib juara kejohanan prestij Seluruh England pada 2004.

0 Selamat maju jaya tuanku sultan!

Sumber: BH:

Tunku Ibrahim dimasyhur sebagai Sultan Johor


JOHOR BAHRU: Tengku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail Almarhum Sultan Iskandar dimasyhurkan sebagai Sultan Johor yang baru hari ini.

Pemasyhuran itu, berdasarkan Undang-Undang Tuboh Kerajaan Johor 1895, diumumkan secara rasmi oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman di Istana Besar Johor Bahru, 10.21 pagi.

“Berdasarkan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor 1895, disahkan bahawa waris Sultan, Tunku Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar dimasyhurkan sebagai Raja dan Sultan di bawah undang-undang yang sama,” katanya.




Sejurus itu, Tunku Ibrahim Ismail, 51, mengangkat sumpah sebagai Sultan Yang Dipertuan Jajahan Johor Darul Takzim dan segala takluknya.

Baginda mengaku akan memerintah dengan adil dan saksama serta bertimbang rasa kepada rakyat.

Tunku Ibrahim Ismail, yang berbaju Melayu putih, juga melafazkan sumpah bagi menghormati dan memelihara agama Islam dan adat istiadat Melayu dan berpegang teguh kepada Undang-undang Tubuh Kerajaan Johor 1895 dan Undang-undang negeri Johor.

Istiadat angkat sumpah disaksikan Sultanah Zanariah, isteri baginda Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah dan semua anakanda serta adinda baginda.

Turut hadir, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Noh Gadot, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad serta anggota Exco kerajaan negeri Johor.

Pemasyhuran Tunku Ibrahim adalah bagi mewarisi takhta Johor selepas kemangkatan Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail pada jam 7.15 malam semalam di Hospital Pakar Puteri di sini.

Istiadat itu diadakan sebelum pemakaman ayahanda baginda di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah di sini.

Petang semalam, Tunku Ibrahim Ismail dilantik Pemangku Raja selepas Sultan Iskandar dimasukkan ke hospital itu kerana gering.

Tunku Ibrahim Ismail yang menikahi Raja Zarith Sofiah pada 1982 dikurniakan lima putera dan satu puteri, iaitu Tunku Ismail Idris Abdul Majid Abu Bakar Iskandar, Tunku Amina, Tunku Idris, Tunku Abdul Jalil, Tunku Abdul Rahman dan Tunku Iman.

Diputerakan pada 22 November 1958 di Hospital Sultanah Aminah, Johor Baharu, putera sulung daripada 10 adik-beradik itu dilantik sebagai pewaris takhta Negeri Johor apabila ditabalkan sebagai Tunku Mahkota Johor pada 3 Julai 1981.

Baginda pernah dilantik Pemangku Raja pada 25 April 1984 semasa Sultan Iskandar dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong Kelapan.

Tunku Ibrahim menerima pendidikan awal di Sekolah Temenggong Abdul Rahman Satu, Johor dan kemudian belajar di Trinity Grammar School, Australia pada 1968 hingga 1970 sebelum meneruskan pelajaran menengah di Maktab Sultan Abu Bakar (MSAB).

Baginda menerima pendidikan agama di Sekolah Agama Bukit Zaharah dan Sekolah Agama Air Molek, Johor Baharu.

Setelah tamat pengajian peringkat menengah, Tunku Mahkota dihantar oleh ayahanda baginda ke Pusat Latihan Darat (Pulada), Kota Tinggi untuk menerima latihan asas ketenteraan selama tiga bulan.

Bagi melengkapkan lagi pengetahuan baginda dalam asas ketenteraan, Tunku Ibrahim Ismail yang segak itu dihantar ke Fort Bening, Georgia, Amerika Syarikat untuk mengikuti Kursus Asas Pegawai-Pegawai Infantri dan Udara.

Baginda kemudiannya mengikuti latihan lanjut ketenteraan dalam Kursus Pegawai-Pegawai Pasukan Khas di Fort Bragg, Amerika. Sekembalinya ke tanah air, Tunku Ibrahim dilantik sebagai Timbalan Komander, Angkatan Tentera Johor.

Baginda menghadiri kursus latihan helikopter di Pangkalan Tentera Kluang dan menerima sayap selain menamatkan tugas latihan selama dua bulan dalam Tentera Laut Diraja Malaysia.

Tunku Ibrahim juga sangat berminat dalam bidang sukan, khususnya polo yang telah membawa baginda menyertai kejohanan sehingga ke peringkat antarabangsa, termasuk Singapura, Manila dan Brunei.

Turut menjadi kegemaran baginda ialah sukan tenis, luncur layar, menembak dan memandu kereta. - Bernama

0 Kuching lebih dekat dengan almarhum baginda sultan kerana bangunan sultan iskandar

Sumber: BH:

Sultan Johor mangkat



JENAZAH Sultan Iskandar dibawa ke Istana Besar dari Hospital Pakar Puteri, semalam.



Rakyat berkabung 7 hari; Semua majlis rasmi dibatal; Pemasyhuran sultan baru hari ini

JOHOR BAHRU: Sultan Johor, Almutawakkil Alallah Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, 77, yang memerintah Johor hampir tiga dekad, mangkat pada jam 7.15 malam tadi selepas dimasukkan ke Hospital Pakar Puteri di sini kerana gering.

Kemangkatan baginda diumumkan oleh Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman di Pejabat Kerajaan Negeri, Bukit Timbalan, kira-kira jam 11.30 malam tadi.




Baginda yang meninggalkan Sultanah Zanariah serta 10 putera dan puteri, akan dimakamkan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah, kira-kira jam 2 petang ini.

Sultan Iskandar, yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada jam 11.30 pagi Jumaat, 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981. Tiga tahun kemudian pada 15 November 1984, baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.

Terdahulu, di Istana Besar di sini, Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor, Tunku Osman Tunku Temenggong Ahmad, mengumumkan pelantikan Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail sebagai Pemangku Raja.

Pelantikan itu dibuat mengikut Fasal 9(1)(b) dan 9(2) Bahagian Pertama Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor 1895.

Abdul Ghani pada sidang akhbarnya, berkata pemasyhuran Sultan Johor yang baru akan dilaksanakan di Istana Besar Johor pada jam 1 tengah hari di Istana Besar sebelum upacara pemakaman jenazah Almarhum Sultan Iskandar.

Beliau turut mengumumkan hari ini cuti umum untuk seluruh negeri Johor dan semua majlis rasmi termasuk hiburan serta keramaian dibatalkan, manakala tempoh berkabung ialah selama tujuh hari dengan semua bendera negeri dikibarkan separuh tiang bermula jam 6 pagi hingga 6 petang.

Abdul Ghani berkata, baginda dimasukkan ke hospital bagi mendapatkan rawatan kira-kira jam 5 petang kelmarin dan mangkat pada jam 7.15 malam tadi.

Katanya, manakala Istiadat pemakaman Diraja akan bermula pada jam 9 pagi ini di Dewan Besar Istana Besar di sini, dengan orang ramai boleh menziarahi jenazah sehingga jam 10.30 pagi.

Menteri Besar berkata, mulai 11 pagi hingga 12 tengah hari pula adalah penghormatan terakhir untuk orang kenamaan dan kerabat Diraja.

Beliau berkata, jenazah Almarhum akan dibawa dari Istana Besar pada jam 1.30 tengah hari sebelum disembahyangkan di Makam Diraja, Bukit Mahmoodiah pada 2 petang.

Abdul Ghani yang baru pulang dari mengikuti lawatan Perdana Menteri di India, berkata semua masjid dan surau dikehendaki mengadakan majlis tahlil selama tujuh hari se lepas istiadat pemakaman jenazah.

"Tempoh berkabung bagi kerabat Diraja ialah 40 hari manakala rakyat biasa selama tujuh hari," katanya.

Peraturan berkabung bagi lelaki Melayu ialah bersongkok lilit putih dua inci manakala bagi bangsa lain ialah kain hitam lebar tiga inci di lengan kiri.

"Bagi upacara pemakaman, lelaki Melayu berbaju Melayu teluk belanga serba hitam dan lilitan kain putih di songkok hitam dan bagi lelaki bukan Melayu, sut hitam bertali leher dan kain hitam tiga inci di lengan kiri," katanya.

Friday, January 22, 2010

1 Penting untuk misi perpaduan dan keamanan bagi rakyat Malaysia untuk ambil iktibar

Sumber: UM:

Rakyat AS makin prejudis terhadap Islam
NEW YORK 21 Jan. - Rakyat Amerika Syarikat (AS) kini dua kali ganda lebih prejudis terhadap agama Islam berbanding agama Kristian, Yahudi atau Buddha, mengikut hasil tinjauan terbaru.

Hampir dua pertiga daripada rakyat Amerika berkata, mereka hanya mempunyai sedikit pengetahuan atau tidak ada pengetahuan langsung tentang Islam. Namun, majoriti mereka tidak menyukai agama ini.

Analisis yang dikeluarkan hari ini oleh Gallup World Religion Survey dan ia sebahagian daripada projek mencari jalan meningkatkan pemahaman rakyat Amerika terhadap Islam.

Kebanyakan penganalisis yang mengkaji fahaman pelampau turut menyatakan bahawa penganut Islam di AS merasa terasing daripada sempadan kemasyarakatan menentang integriti dan berpotensi menjadi lebih mudah terpengaruh dengan idea-idea radikal.

Dalam tinjauan itu, hanya separuh rakyat AS berkata, mereka tidak merasa prejudis terhadap Islam. Bagaimanapun, 43 peratus mengaku hanya mempunyai sekurang-kurangnya 'sedikit' prejudis terhadap Islam iaitu ketara tinggi daripada agama lain.

Kira-kira 18 peratus responden berkata, mereka mempunyai sedikit prejudis terhadap agama Kristian dan 15 peratus pula terhadap Yahudi serta 14 peratus ke atas Buddha.

Ditanya tentang pengetahuan berkenaan Islam, 63 peratus daripada rakyat AS memberitahu mempunyai pengetahuan 'yang amat sedikit' atau tidak ada langsung.

Majoriti responden percaya, kebanyakan penganut Islam mahukan keamanan tetapi masih terdapat 53 peratus rakyat AS berpendapat agama Islam 'tidak terlalu baik' atau 'tidak baik untuk semua', berbanding 25 peratus rakyat AS yang menyatakan mereka mempunyai gambaran buruk terhadap Yahudi dan tujuh peratus berpendapat mempunyai 'sedikit' atau 'banyak' prejudis ke atas Yahudi.

Secara peribadinya, mengetahui tentang Islam tidak mempunyai kaitan dengan kerendahan tahap prejudis, walaupun tidak mengetahui agama ini berhadapan dengan tahap berat sebelah yang besar. - AP