.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, May 18, 2010

0 Fenomena You Tube. Tahniah! Mari Malaysia belajar programming, kita cipta My Tube pula

Dua bilion sehari tonton YouTube
SAN FRANCISCO 17 Mei - YouTube semalam menyatakan jumlah pengunjung laman web video itu setiap hari sudah melepasi angka dua bilion ketika ia mula menyambut ulang tahun kelimanya.

"Terima kasih kepada anda, laman web kami mencatat satu lagi rekod baru dengan melebihi dua bilion pengguna sehari.

"Ia hampir dua kali lebih banyak jumlah penonton di tiga rangkaian utama televisyen Amerika Syarikat (AS) yang digabungkan," demikian menurut ulasan anggota pasukan YouTube dalam blog laman web itu.

Berita itu dilaporkan ketika pelancaran YouTube 5 Year Channel yang memberi penghargaan kepada sejarah dan pengaruh budaya yang dibawa laman web video ini.

Saluran YouTube 5 Year turut merangkumi projek My YouTube Story yang menghimpunkan kisah pengguna di seluruh dunia tentang bagaimana ia mengubah atau membentuk kehidupan.

Seorang pembuat filem dokumentari juga menggabungkan beberapa cerita dari penunjuk perasaan Iran menggunakan YouTube untuk menyebarkan berita ke seluruh dunia hinggalah seorang lelaki yang berkongsi video mengenai jurnal pergelutan untuk melawan kanser yang dihidapinya.

Saluran itu juga turut dilengkapi garis masa interaktif mengenai saat-saat penting sejarah YouTube.

"Kami tidak dapat meramalkan apa yang berlaku dalam lima tahun pertama YouTube dan sukar untuk membayangkan keadaannya lima tahun dari sekarang.

"Pada Mei lima tahun lalu, selepas berbulan-bulan persediaan, ujian sehingga larut malam, pengasas YouTube melancarkan versi beta YouTube.com," kata pasukan YouTube lagi.

YouTube yang beribu pejabat di San Bruno, California, diilhamkan oleh pekerja PayPal, Chad Hurley, Steve Chen dan Jawed Karim.

Google membeli YouTube dalam perjanjian bernilai AS$1.65 bilion (RM5.33 bilion) kira-kira 19 bulan selepas perkhidmatan perkongsian video itu diasaskan pada Februari 2005, sebelum ia ditukarkan menjadi tempat menjana pendapatan melalui video belakang rumah hinggalah filem bebas. - AFP

0 I follow Sinar FM. Respek dengan gandingan dan pengisian Sinar FM



Sinar radio bahasa Melayu nombor satu

Oleh Rozdan Mazalan
rozdan@bharian.com.my
2010/05/18


Saleh Yaacob, abby Fana, Raja azura, Khairil dan Rostam menjadi tunggak Sinar FM.RADIO Sinar FM menjadi stesen radio bahasa Melayu nombor satu di Malaysia, satu kejayaan amat mengagumkan kerana berjaya meraih pendengar sejumlah 4.1 juta. Ini menjadikannya stesen radio paling cemerlang dalam tempoh 12 bulan kebelakangan ini. Bahkan, segmen Sarapan Sinar FM juga menduduki carta nombor satu dengan dengan 2.1 juta pendengar.

Sementara itu, radio Era pula terus menambat hati pendengar Melayu. Stesen radio yang mengetengahkan ‘Muzik Terkini’ - hidangan muzik dan hiburan kontemporari masa kini, menjadi peneraju radio bahasa Melayu berformat ini mempunyai sejumlah empat juta pendengar setiap minggu. Program Sarapannya terbukti menawan pendengar Melayu, dengan jangkauan 1.8 juta pendengar. Pengarah Eksekutif AMP Radio Networks, Datuk Borhanuddin Osman berkata, keputusan memberangsangkan itu dianggap sebagai di luar jangkaan tetapi apa yang penting ia juga membuktikan bahawa pendengar kini mencari kepelbagaian, lalu mengangkat radio Sinar menjadi pilihan nombor satu kepada pendengar radio berbahasa Melayu. “Seperti yang kita tahu, AMP menjangkau khalayak yang lebih luas, dalam semua bahasa utama merentasi semua peringkat umur dan platform. AMP tentu sekali pilihan paling tepat kerana misi kami adalah untuk memajukan platform konvensional ini melalui cara yang di luar batas konvensional,” katanya dalam satu kenyataan kepada Hip.

Menurut fakta, sembilan daripada daripada 10 rakyat Malaysia mendengar radio. Fakta juga mengatakan lima daripada lapan stesen radio di bawah AMP berada dalam senarai 10 radio teratas.

AMP mengatasi saingan terdekat dengan jurang pendengar seluas 46 peratus dan terus menjadi radio paling berpengaruh, mempunyai stesen radio terbanyak dengan jumlah pendengar 11.54 juta seminggu atau 74 peratus daripada keseluruhan pendengar radio Malaysia.

Jenama radio AMP ialah, Sinar, Era, THR (Raaga dan Gegar), MY FM dan hitz.fm. Selain Sinar dan Era, THR Raaga kekal menjadi stesen radio bahas Tamil nombor satu dengan jumlah pendengar 1.8 juta setiap minggu.

THR Raaga bukan sahaja menampilkan muzik dan hiburan Tamil terbaik, malah turut menunjukkan penghargaan kepada pendengar melalui pelbagai acara yang sentiasa mendapat sambutan meriah. Antaranya Raaga Radio Awards 2009 yang julung kali diadakan memberikan penghormatan kepada penggiat seni India tempatan.

Sementara itu, THR Gegar: Perkasa di Pantai Timur menjadi radio nombor satu di Pantai Timur dengan 1.7 juta pendengar. Dikenali sebagai Permata Pantai Timur, THR Raaga memikat pendengar dengan pelbagai genre lagu termasuklah lagu Melayu kontemporari, muzik tradisional Pantai Timur dan lagu Hindi. Program Petang menemani 1.1 juta pendengar dan Program Sarapan mencatatkan jumlah pendengar 951,000.

MY FM pula masih menjadi stesen radio bahasa Cina nombor satu. MY FM masih mendahului pesaingnya, mengumpul 2.2 juta pendengar! Program Sarapan Bahasa Cina juga kekal unggul dengan menghiburkan 1.3 juta pendengar.

Dalam pada itu, hitz.fm pula menjadi radio bahasa Inggeris pilihan utama pendengar Malaysia. Stesen yang terkenal dengan gelaran Malaysia’s #1 Hit Station ini tidak berganjak dari kedudukan teratas antara kesemua stesen Bahasa Inggeris dengan 1.4 juta pendengar. Program Sarapan Bahasa Inggeris No. 1 negara, Morning Crew, menarik 558,000 pendengar.

Manakala MIX fm pula terus dengan kepelbagaian yang tiada tandingan. Identiti MIX fm ada pada kepelbagaian muzik yang dapat dinikmati, dari Mariah Carey dan Jason Mraz ke Bon Jovi dan Backstreet Boys, cocok dengan gelarannya Malaysia’s Best Variety. MIX fm terus mencuri tumpuan golongan urban berusia 25-39 tahun, meraih 450,000 pendengar. Daripadanya, hampir 90% berada di kawasan bandar dan kira-kira 40 peratus mempunyai pendapatan isi rumah RM3,000 ke atas.

Manakala LiteFM adalah stesen Bahasa Inggeris pilihan nombor satu bagi mereka yang lebih matang dan berpendapatan tinggi, dengan jangkauan 306,000 pendengar.

Sementara itu, XFM terus kekal menjadi suara muzik Malaysia. Menjadi satu-satunya stesen radio yang memainkan 100 peratus muzik Malaysia, XFM berada dalam kelasnya tersendiri. Program XFM yang unik memaut lebih ramai generasi muda dengan kelompok pendengarnya mencecah 228,000.

Semua fakta dan keputusan itu adalah berdasarkan kajian yang dibuat AC Nelson mengikut Pengukuran Pendengar Radio, Liputan 1, 2010 di kalangan penduduk Semenanjung Malaysia berumur 10 tahun ke atas. Angka pendengar berdasarkan bilangan pendengar kumulatif dalam seminggu dan pendengar setia ialah pendengar yang hanya mendengar satu stesen radio saja.