.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, November 23, 2010

0 Enam petua kerajaan untuk capai 10 tahun terakhir wawasan 2020. Ambil iktibar untuk kejayaan diri

Enam petua jayakan PPP - Nor Mohamed

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Perkongsian Swasta dan Awam (PPP) akan menjadi platform pelaburan utama kerajaan dalam menjana perbelanjaan sebanyak RM150 juta setahun untuk tempoh 10 tahun akan datang.

Jumlah perbelanjaan itu adalah tekal dalam usaha mencatat pertumbuhan ekonomi sekitar enam peratus sehingga 2020.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, kerajaan yakin Malaysia berjaya melaksanakan inisiatif PPP bagi mendapatkan kekuatan yang optimistik.

''Kita perlu menjana perbelanjaan sebanyak itu (RM150 bilion) bagi mengekalkan kemampanan ekonomi negara,'' kata beliau dalam pembentangan bertajuk: 'PPP untuk infrastruktur' sempena Forum Pemimpin Perniagaan Global di sini hari ini.

Nor Mohamed berkata, terdapat enam petua yang diamalkan untuk menjayakan projek di bawah PPP.

Pertama, kata beliau, kerajaan perlu menunjukkan komitmen yang tinggi dalam pelaksanaan projek PPP.

Nor Mohamed berkata, petua kedua pula mencipta persekitaran yang berkeupayaan dan, ketiga, memilih pihak swasta yang betul dan berkeupayaan daripada sudut kewangan.

Petua keempat, kata beliau, membina kepakaran yang diperlukan dalam kapasiti sumber manusia dan kelima, mempunyai sumber kewangan untuk projek jangka panjang.

Petua keenam pula, menjalankan etika kerja di antara swasta dan awam.

''Keenam-enam petua kejayaan itu menjadi jaminan punca kelancaran projek PPP selama ini.

''Malaysia sendiri mempunyai pengalaman yang baik dalam menjalankan projek PPP yang menyakinkan kejayaannya kepada kedua-dua pihak iaitu awam dan swasta,'' tambah beliau.

0 Fenomena Harry Porter. Kehebatan Filem dari Novel Bersiri.

Harry Porter pecah rekod minggu pertama

LOS ANGELES 22 Nov. - Filem terkini Harry Potter mencatat rekod baru jualan tiket pada minggu pertama tayangannya apabila memperolehi AS$330 juta (RM1.027 bilion) di seluruh dunia.

Menurut studio Warner Brothers, Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 meraih kutipan sebanyak AS$125.1 juta (RM388.8 juta) di Amerika Syarikat (AS) dan mendapat kutipan tiket terbesar dalam minggu pertama tayangannya di Britain sebanyak AS$28 juta (RM87 juta).

Di Australia, filem tersebut mencatatkan hasil jualan tiket sebanyak AS$15 juta (RM46.6 juta) dan di Rusia sebanyak AS$12 juta (RM37.2 juta), yang merupakan permulaan yang baik pada minggu pertama siri Harry Potter itu dengan sambungannya Deathly Hallows: Part 2 pada tahun hadapan.

"Ini baru benar-benar fenomena filem dan ini adalah episod permulaan daripada dua bahagian filem tersebut," kata ketua pengedaran filem studio tersebut di AS, Dan Fellman.

"Kami amat teruja melihat sambutan yang diberikan oleh penonton di seluruh dunia.

"Ini adalah bukti dari visi luar biasa yang dihasilkan penulisnya JK Rowling, bakat yang ditunjukkan oleh pelakon, pembuat filem dan semua orang yang terlibat dalam penerbitan dan kerja keras pengedaran kami dan pasukan pemasaran di seluruh dunia," tambah Ketua Pengedaran Antarabangsa, Veronika Kwan -Rubinek.

Hallows: Part 1 mempunyai peluang baik untuk menjadi filem paling terlaris tahun ini jika ia dapat mengekalkan momentum semasa musim percutian di AS.

Dalam filem baru siri keenam dan kedua akhir itu, Lord Voldemort dan konco-konco jahatnya mengawal lilitan besar dunia sihir dan Harry berada dalam keadaan yang bahaya.

Menurut anggaran kutipan mingguan oleh Exhibitor Relation di AS, filem Harry Potter memperolehi hasil jualan tiket sebanyak AS$125 juta (RM388.3 juta) seminggu mengatasi sembilan lagi filem yang berada dalam carta 10 filem terlaris.

Filem animasi komedi Megamind berada di tangga kedua dengan pungutan AS$16.2 juta (RM50.3 juta) diikuti filem aksi dibintangi Denzel Washington dan Chris Pinewith Unstoppable dengan hasil AS$13.1 juta (RM40.7 juta). - AFP

0 Ingatlah empat prinsip semasa buat urusniaga di internet bagi mengelak ditipu

RM300,000 lesap di Internet sebulan

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my



BUKAN semua penjualan dalam talian merupakan penipuan tetapi jika pengguna tidak berhati-hati mereka menjadi mangsa. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR – Para pembeli pelbagai barangan secara dalam talian melalui Internet di negara ini mengalami kerugian di antara RM200,000 hingga RM300,000 setiap bulan gara-gara tertipu dengan sindiket perniagaan yang sebenarnya tidak wujud.

Presiden Persatuan Pembekal Kandungan Mudah Alih, Azli Paat yang mendedahkan perkara itu berkata, jumlah tersebut berdasarkan lima hingga 10 peratus daripada keseluruhan transaksi urus niaga yang dibuat menerusi pelbagai kaedah pembayaran seperti kad kredit, perbankan Internet atau bayaran secara bersemuka bernilai RM2.5 juta hingga RM3 juta setiap bulan.

Setiap hari, rakyat di negara ini berbelanja kira-kira RM100,000 untuk membeli pelbagai produk secara dalam talian di Internet.

Katanya, terdapat empat proses penting ketika pembelian dalam talian iaitu carian Internet, pengesahan atau perjanjian pembelian, penghantaran dan pembayaran.

“Malangnya penipuan sering berlaku apabila proses ini tidak diikuti. Kaedah yang salah ialah pembayaran dahulu baru penghantaran menyebabkan barang tidak sampai kepada pembeli,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.