.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, October 21, 2010

0 Filem Zaiton Ceritaku arahan Fauziah Nawi direjek oleh penerbit. Hasil kerja yang sangat mengecewakan

Jawablah! Filem Zaiton akan dibuat semula
Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my
2010/10/20



Burhanuddin Radzi dan Ainon Ariff.HASRAT untuk mengadakan temubual menerusi telefon mengenai kontroversi yang melanda filem Zaiton Ceritaku ditolak Pengarah Urusan Bruang Filem Sdn Bhd, Burhanuddin Radzi. Sebaliknya penerbit siri animasi Upin & Ipin ini lebih selesa jika wartawan bertentang mata dengannya. Bukan bersikap sombong, tetapi ada sebab tertentu mengapa dia bertindak sedemikian.

Selepas mengatur temu janji sejak minggu lalu, pagi kelmarin Hip menemui lelaki ini dan isterinya, Ainon Ariff, yang juga penerbit bersama filem berkenaan, bagi mendapatkan penjelasan apakah sebenarnya yang berlaku ke atas filem arahan Fauziah Nawi itu. Sebelum meneruskan cerita, dia terlebih dulu meminta penulis melihat sendiri hasil kerja dilakukan Fauziah. Dia mahu wartawan sendiri menjadi saksi mengapa dia tidak berpuas hati dengan hasil kerja aktivis teater berkenaan. Sambil ditemani penyunting merangkap penolong pengarah filem terbabit, Nazrul Jamil, satu demi satu babak dipertontonkan dan dijelaskan apakah kesalahan setiap babak ditunjukkan. Tegas Burhanudin dan Ainon, sebagai penerbit mereka amat kecewa dengan buah tangan Fauziah dan tidak mustahil baginya untuk tidak menayangkan filem ini, walaupun pengarah itu berjanji untuk menyudahkan hasil kerjanya. Hip: Ramai yang tertanya-tanya, mengapa memilih Fauziah jika penerbit tidak mempercayai hasil kerjanya?

Ainon: Saya memilih Fauziah sebagai pengarah kerana percaya dengan bakat yang dia ada. Melihat hasil kerjanya sebelum ini, terutama dari segi pengarahan teater dan drama juga lakonannya, membuatkan saya tertarik untuk memberikannya peluang. Malangnya peluang yang kami berikan itu ternyata sia-sia. Sebagai penerbit, sudah tentu saya mahukan yang terbaik untuk filem ini. Namun dia tidak pernah mahu mendengar kata-kata kami. Setiap kali kami memberikan idea atau apa yang kami mahukan, semua itu dibalas dengan kata-kata kesat.

Tidak mahu mengeruhkan keadaan, kami biarkan saja dia meneruskan kerjanya walaupun dalam hati saya mengatakan filem ini akan hancur kalau begitulah cara dia bekerja. Sebelum ini, saya sendiri memang sudah terkilan apabila membaca kenyataannya di akhbar yang seolah-olah tidak yakin dengan filem berkenaan. Kalau pengarah sendiri tidak yakin dengan filemnya, bagaimana kita mahu yakinkan penonton di luar sana. Sebelum dia memulakan pengarahan pun, dia sudah berani mengeluarkan kenyataan seperti itu.

Hip: Apa reaksi anda berdua sebaik saja melihat hasil kerja Fauziah?
Burhanudin: Saya tengok sampai habis cerita itu dan kesimpulannya, saya jadi menyampah menontonnya. Dia tidak mengikuti apa yang ada dalam skrip. Lapan bulan kami buat kajian mengenai Zaiton - jalankan temu bual dengan Zaiton dan adiknya, Shahril. Kita sediakan banyak bahan untuk dia buat penyelidikan, tetapi nampaknya semua yang kita buat sia-sia. Kami terbuka dengan perbincangan dan jika dia tidak suka dengan apa yang kami cadangkan, kita boleh bertolak ansur. Malangnya dia degil.

Saya boleh katakan yang dia ini pemalas. Kami sudah sediakan bahan, cuma tinggal untuk dia olah saja skrip itu. Tetapi dia tidak ikut seperti yang dikehendaki kami. Ini adalah sebuah filem autobiografi dan kita membikin filem seorang legenda yang masih hidup. Jadi semua perkara kena tepat termasuk gaya Zaiton menyanyi dan sebagainya. Apa yang saya lihat, sangat bertentangan dengan sifat Zaiton sendiri. Mungkin ramai yang akan anggap kami tak tahu apa-apa fasal filem. Perkara ini mudah sebenarnya. Dalam hal ini saya meletakkan diri saya sebagai penonton, jika saya sendiri tak suka tengok filem ini, bagaimana pula dengan penonton lain? Pastinya mereka juga mempunyai perasaan sama.

Hip: Khabarnya Fauziah juga lepas tangan untuk sesi suntingan?

Burhanudin: emang benar, dia hanya datang untuk 10 minit yang pertama sewaktu filem ini mula-mula menjalani proses suntingan. Selepas itu, bayangnya langsung tidak kelihatan. Sebagai pengarah, sudah tentu dia kena jaga kerjanya sehingga selesai. Tapi kami tak kisah, kami biarkan saja. Hanya selepas perkara ini heboh, baru dia datang ke pejabat dan berjanji akan menyelesaikan kerjanya. Secara jujur, saya tahu usaha itu takkan merubah apa-apa. Masalahnya sekarang, filem itu kekurangan syot. Pengarah perlu kreatif untuk mengambil pelbagai syot bagi memudahkan kerja-kerja penyuntingan. Malangnya ia tidak berlaku dalam filem ini.

Dia bukan saja lepas tangan sewaktu sesi suntingan tetapi juga sewaktu berada di lokasi. Pernah suatu hari, saya datang ke lokasi penggambaran. Sampai di sana, saya cukup terkejut apabila mendapati, anak lelakinya yang menjalankan kerja pengarahan, bukannya dia. Dari situ saya sudah dapat mengagak filem ini tidak akan menjadi. Memandangkan dia berkeras juga untuk menyiapkannya, saya beri dia peluang. Saya beri tempoh sehingga 21 Oktober ini untuk dia selesaikan semuanya. Apa yang berlaku selepas itu, sama ada saya nak tayang atau tidak, terpulang pada hasilnya. Tapi ingin saya tegaskan di sini, filem itu akan dibikin semula. Bila saya akan buat, akan saya umumkan kemudian nanti.

Hip: Tak bimbang pasal kerugian jika filem ini tidak ditayangkan?

Ainon: Biar rugi asalkan kita tak tayang cerita yang tidak berkualiti. Apabila kami memilih untuk terjun dalam perniagaan ini, apa yang kami mahukan adalah untuk menghasilkan filem Melayu yang berkualiti. Takkanlah kita nak tengok filem Melayu yang masih pada takuk lama. Lagipun kami mempunyai cita-cita untuk memasarkan filem terbitan kami di luar negara iaitu Indonesia. Memandangkan kami ada rakan perniagaan di sana, jadi ia memudahkan lagi urusan. Tetapi, kalau beginilah hasilnya, nampaknya terpaksalah kami melupakan hasrat itu. Tak mahu pula filem ini mengesahkan lagi pandangan skeptikal mereka terhadap filem Melayu.

Hip: Apakah selepas ini nama Fauziah Nawi akan terpadam dalam senarai Bruang Filem Sdn Bhd?

Burhanudin: Terus terang, kami memang kecewa dengan semua kenyataannya di media. Kami hanya mahu memberikan yang terbaik tetapi dia tidak mahu menerima idea kami. Malah, kami pula dihambur dengan kata-kata kesat. Selepas ini, kalau saya dengar lagi dia memberikan kenyataan di media yang menyalahkan kami, saya akan tayang filem ini kepada umum. Saya akan jadikan filem itu seperti dokumentari mengenai sebuah filem yang gagal. Biar orang tahu mengapa saya tidak berpuas hati dengan hasil kerjanya.

0 Lagi novel Syarifah Abu Saleem diangkat menjadi drama

Elak bahasa slanga

Oleh Hanisah Selamat
nisa@bharian.com.my
2010/10/20

Bright Network perkasa budaya tempatan dalam drama terbitannya

DEMI memastikan drama terbitan Bright Network Sdn Bhd tidak menggunakan bahasa slanga atau terkeluar daripada norma budaya masyarakat tempatan, Raja Alawiyah Raja Idris sanggup meminta sesuatu babak yang kurang menepati ciri ditentukan dirakamkan semula. Sekali pun terpaksa berbelanja lebih, penerbit syarikat produksi itu cukup berpuashati kerana sudah nawaitu sejak dulu segala produknya diharap mampu mencerminkan nilai kehidupan positif supaya memberikan teladan baik kepada khalayak. “Mungkin bagi sesetengah produser, ayat slanga seperti lu atau gua, sesuatu yang biasa. Meskipun ia sekadar gurauan yang diselitkan di dalam babak, saya tidak akan membenarkan perkataan seumpama itu ditonjolkan dalam drama terbitan Bright Network.

“Bagi saya, telefilem, drama atau produk yang dihasilkan umpama wadah ilmu untuk dikongsi dengan penonton kerana segala yang dipaparkan ialah cermin terhadap masyarakat. Bukan bermakna semuanya perlu positif, namun sekurang-kurangnya kita kongsi sesuatu yang baik untuk diikuti generasi muda,” katanya.

Beliau yang ditemui pada majlis rumah terbuka Bright Network di kediamannya di Hulu Klang berkata, dirinya cukup teliti dengan pengisian sesebuah drama atau telefilem, malah menjadi kebiasaannya untuk mengingatkan pengarah mengenai ‘pantang larang’ yang harus diikuti sebelum memulakan penggambaran.

“Saya tidak kisah jika ada yang melabelkan saya produser ketinggalan zaman, tidak mengikuti perkembangan semasa atau kolot. Bagi saya, tiada manfaatnya jika kita selaku pembikin drama atau filem masih menggula-gulakan penonton dengan benda yang tidak sepatutnya.
“Inilah tanggungjawab terhadap masyarakat yang saya salurkan menerusi drama, malah jika dilihat Bright Network lebih dikenali dengan produk berunsur keislaman dan kekeluargaan walaupun banyak syarikat lain cenderung kepada cerita komersil,” katanya lagi.

Terkini, syarikat produksi itu baru selesai menjalani penggambaran drama bersiri 26 episod berjudul Biar Rindu Berlalu yang diangkat daripada novel paling laris karya Sharifah Abu Salem, yang dijangka menemui penonton awal tahun depan di TV2.

Raja Alawiyah berkata, populariti novel cinta yang sudah lima kali diulang cetak itu menggamit keinginannya untuk mengalihkan karya berkenaan ke layar kaca bagi berkongsi debaran dengan pembaca serta penonton, untuk menghayati perjuangan hidup seorang ibu tunggal bernama Samirah.

"Pergolakan perasaan wanita yang mewarisi harta arwah suaminya yang masih berkisar mengenai isu kekeluargaan dengan dipenuhi plot mendebarkan pastinya mengundang perhatian peminat drama,” katanya yang pernah bekerjasama dengan Sharifah dalam produksi sebelum ini.

Kisah yang mendapat sentuhan Feroz Abd Kader selaku pengarah itu membariskan Nanu Baharudin sebagai Samirah, selain Esma Daniel dan Mahmud Ali Bashah.

0 Magika menang 5 dari 24 kategori yang dipertandingkan

Magika gondol lima anugerah FFM-23



EDRY (kiri) bersama Norman KRU menunjukkan trofi masing-masing pada malam Festival Filem ke-23 di Petaling Jaya malam tadi.



PETALING JAYA - Filem Magika arahan Edry Abdul Halim menggondol lima anugerah daripada tujuh pencalonan pada pelancaran Festival Filem Malaysia ke-23 (FFM-23) yang diadakan di Center Atrium @ Curve Damansara, Mutiara Damansara di sini semalam.

Magika yang diterbitkan KRU Studios mencatat kejayaan dengan pengumuman Edry sebagai Pengarah Harapan manakala Anugerah Pelakon Kanak-Kanak Terbaik milik Fimie Don.

Anugerah lain adalah Anugerah Penata Kostum/Busana (Hasnan Yaacob), Anugerah Penataan Seni Terbaik (Anuar Paharudin/Johan Lucas) dan Anugerah Lagu Tema Asal Terbaik (Penyembuh Cinta) ciptaan Edry.

Dua lagi kategori yang mencalonkan Magika adalah Anugerah Pelakon Pembantu Terbaik dan Anugerah Penataan Terbaik.

KRU Studios mencatat kejayaan membanggakan apabila turut menerima Anugerah Filem Komedi Terbaik menerusi filem komedi, My Spy.

Pada waktu sama, pelakon Shaheizy Sam membawa pulang Anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik melalui filem Evolusi KL Drift dan Norliana Samsudin (Anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik) untuk filem Adnan Sempit.

Trofi disampaikan oleh Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D'Cruz.

FFM 23 secara keseluruhan menyenaraikan 24 kategori pada malam kemuncaknya di Pusat Konvensyen Shah Alam pada Ahad ini.

0 Sikap pemarah, mengongkong dan sukar diajak ke mana-mana alasan gadis melarikan diri

Reka cerita elak kahwin

Oleh KHAIRATUL AINAL ABDUL KARIM
berita@kosmo.com.my



ROZALIYA ditenangkan oleh Mat Lazim sewaktu dibawa pulang ke IPD Kuantan dari Kuala Lumpur malam tadi.




KUANTAN – Misteri kehilangan bakal pengantin yang dijangka berkahwin 12 November ini, Rozaliya Mat Lazim, 20, akhirnya terungkai apabila dia ditemui bekerja di sebuah kedai serbaneka di Changkat Bukit Bintang, Kuala Lumpur petang semalam.

Gadis itu bekerja di situ sejak dua hari lalu dan menyewa rumah bersama beberapa rakan berhampiran kawasan Bukit Bintang.

Sebaik sahaja polis Kuantan menerima maklumat awam mengenai kehadirannya di kedai itu, mereka menghantar beberapa orang anggota untuk menahan gadis itu dan membawanya pulang ke Kuantan malam tadi.

Rozaliya memberitahu Kosmo!: “Saya tidak mungkin bersama dia lagi (tunangnya, Mohd. Helmi Mohd. Noor). Saya ingin bina hidup baru, apa yang sudah berlaku biarlah berlalu.’’

Gadis yang berasal dari Kemaman, Terengganu itu kini mahu menenangkan fikiran dan tidak berhasrat memikirkan mengenai majlis perkahwinannya yang telah sedia diatur pada 12 November ini.

“Kalau diberi peluang jumpa tunang pun saya tidak mahu.

Hati saya sudah tertutup,’’ katanya.

Rozaliya mengakui perhubungannya dengan Mohd. Helmi begitu singkat dan terburu-buru.

“Saya hanya kenal dia kira-kira empat bulan dan terus bertunang sebelum merancang untuk berkahwin,’’ katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan malam tadi memberitahu, ketika ditemui, Rozaliya tidak lari sebaliknya bersetuju untuk dibawa pulang.

“Kes ini tiada unsur jenayah dan kepada kami, siasatan telah selesai,’’ ujarnya.

Ditanya kaitan dua khidmat pesanan ringkas (SMS) yang diterima oleh Mohd. Helmi pada hari kehilangan Rozaliya yang berbunyi: ‘Ada dua lelaki sedang mengekori’ dan ‘abang datang cepat, saya takut’: beliau menjelaskan, ia mungkin rekaan gadis itu.

Katanya, Rozaliya sendiri mengaku menaiki bas ekspres ke Kuala Lumpur seorang diri pada hari kejadian.

Isnin lalu, akhbar melaporkan kehilangan Rozaliya semasa keluar membeli barang keperluan perkahwinan di Kuantan pada 13 Oktober.

Sementara itu, bapa mangsa, Mat Lazim Mat Ismail, 52, lega melihat anaknya selamat dan akan berbincang dengan keluarga bagi menentukan sama ada perkahwinan yang dirancang pada 12 November ini akan diteruskan.

Menurut Mat Lazim, Rozaliya mengenali Mohd. Helmi selama empat bulan sebelum mengikat tali pertunangan selama setahun.

“Bagaimanapun, selepas Rozaliya mengenali hati budi Helmi, dia sudah berubah sikap,’’ jelasnya.

Mat Lazim mendakwa, sikap Helmi yang pemarah, mengongkong dan sukar diajak ke mana-mana tidak disenangi oleh anaknya itu.