.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, November 26, 2010

0 Ilmu ESQ untuk kesempurnaan kendiri

Sumber:
http://berpetualangkeuk.blogspot.com/2009/07/warna-diri-nombor-diri-formula-bse-eq.html

Wednesday, July 29, 2009
Warna Diri, Nombor Diri, Formula BSE, EQ dan formula CVT yang lain
Dalam aku nak balik ni...kawan ku, Mulia nak berkirim formula untuk anaknya Danish. Maafkan aku Mulia kerana sekian lama hang bertanya-tanya pada aku akan formula untuk anak hang, tapi aku tidak meng explainkan pun tentang formula... Ada la sebab musababnya kenapa aku tak cerita sejak dari awal hang meng approach aku di majlis BBQ kat rumah kak Mas n abang Fadhil (bulan bila ek .......2 bulan sudah kot....).

Barulah berkesempatan kini aku membuka ceritanya..akan kisah perawatan formula CVT.. begitu juga kisah Warna Diri dan Nombor Diri...walau sudah banyak kali orang meminta aku menganalisis Warna dan Nombor Diri..tapi aku sabarkan diri daripada terus membuat analisis. Bukan kerana aku tidak mahu berkongsi...tetapi aku mahu orang faham bukan kerana apabila tahu Warna Diri atau Nombor Diri mahupun menggunakan formula semata yang menyebabkan diri boleh keluar daripada masalah yang menimpa....atau serta merta daripada kurang cerdik menjadi cerdik sekelip mata.... dan sebagainya.

Sebenarnya aku takut.... melihatkan semakin ramai yang belajar(apabila dikomersilkan ilmu ini) mengira tarikh lahir semakin ramai juga yang tersalah guna dan bergantung kepada pernomboran semata (contohnya pantang bertemu orang, asyik bertanyakan tarikh lahir orang dan mengira...ada bahayanya...!!!!!).... melihatkan ramai yang tersalah diagnos diri dan mendiagnos pelbagai macam perkara sehingga dikatakan bomoh moden sebagainya(mana taknya...kalau graf tenaga hayat tu nanti orang kata boleh predict bila ajal...tak ke dah salah tu namanya....)... Aku tidak mahu orang tersalah tafsir akan ilmu-ilmu sebegini.... besar dosanya yang bakal aku pikul....Ini kerana aku tidak dapat buat ketika ini menerangkan dengan panjang lebar akan penerangan nya.. (sedangkan sudah panjang lebar aku cuba terangkan di blog Warna Diri pun tidak semua membacanya)...Orang semua nak pantas... tapi orang tidak tahu bermacam cara yang perlu kita usahakan bagi mendapatkan suatu hasil sepertimana yang kita harapkan...

Kini...setelah dalam bulan Julai ini begitu berterusan aku bercerita mengenai perkembangan anak-anak di sekolah mahupun di rumah...iaitu usaha aku tanpa henti menulis sejak sekembali nya aku ke UK pada penghujung 2007 yang lalu hinggalah ke saat ini... barulah kini aku merasakan waktu yang sesuai aku himpunkan semula kisah2 Warna Diri, Nombor Diri dan juga formula CVT yang aku gunakan bagi kegunaan harian dan juga untuk anak-anak.

Tidak aku nafikan begitu besar manfaat yang aku pelajari daripada ilmu Warna Diri dalam aku nak mendidik anak-anak kerana dapat aku fahami tingkah laku dan ragam anak-anak. Ditambah pula dengan ilmu Nombor Diri dapat aku menyusun lebih baik lagi segala perancangan dan perkaitan hubungan elemen antara nombor di dalam hubungan antara aku dan Adib dan juga dengan anak-anak. Dan kemudiannya dengan berbantukan formula memudahkan lagi urusan mendidik anak mendengar kata dan juga membantu meningkatkan tahap kecergasan dan kecerdikan. Semuanya ilmu.....lebih lagi aku kini berada di dalam bidang psikologi pendidikan pula.... dan persekitaran sekolah yang menyeronokkan lagi.... Namun...apa yang boleh aku nyatakan di sini...semuanya saling membantu.... kerana yang penting adalah usaha yang berterusan walaupun sedikit tetapi diAMALKAN..... (Ni juga salah satu sebab aku malas nak promote ni...sebab nanti sebab orang tu yang tak amalkan...dan tak menjadi...lepas tu komen....sedangkan dia yang tak amalkan....dan salah fahaman....)

Maka now aku ceritakan formula yang aku gunakan iaitu antaranya...


Brainy Sugar Energy (BSE1234Kids)



Kumpulan empat jenis/peringkat formula:

1. Happy Genius - Tahap Spiritual
2. Emotional Quotient - Tahap Emosi
3. Super Smart - Tahap Mental
4. Bold & Brainy - Tahap Fizikal





Formula ini menerbitkan rangsangan bahagian otak yang paling dasar iaitu nukleus sel-sel yang berkemampuan 'berfikir' sendiri untuk melaksanakan berjuta fungsi di dalam tubuh. Namun sel-sel di otak juga memerlukan tenaga untuk melaksanakan fungsinya maka di dalam hal ini, formula BSE1234Kids amat membantu meningkatkan rangsangan berfikir melalui tenaga yang dibekalkannya dan isyarat gelombang yang dibawa bersama.

Zaman kanak-kanak sepatutnya diisi dengan minat dan gaya berfikir yang matang serta kreatif supaya masanya dapat diisi dengan pembentukan akhlak murni dan bijaksana. Kebijaksanaan emosi adalah amat penting yang perlu diutamakan di samping kecerdasan 'ceria', pintar akal dan juga matang.

Kekuatan berfikir amat berkait rapat dengan struktur molekul yang terbentuk di dalam otak. Kajian mendapati molekul gula tertentu amat bersamaan dengan molekul otak yang sedang berfikir. Apabila akal berfikir, enzim-enzim bertindak manakala asid amino mencari pasangan-pasangan unsur dan hormon dirembeskan. Hasilnya, sistem imun dan antibodi dapat diperkuatkan.

Otak sebenarnya suatu ruangan yang kosong dan tidak seharusnya disempitkan apabila kurang berfikir atau terlalu banyak memikirkan perkara negatif dan tiada kesudahannya, ataupun disebabkan oleh pemikiran yang telah tertutup.

Oleh itu di antara manfaat formula ini ialah, kanak-kanak akan lebih menggunakan akal yang rasional dalam pemikirannya, bagi yang telah dewasa formula ini selain meningkatkan tenaga berfikir positif dan kreatif, ia membantu mengembalikan semula tenaga atau masa yang telah terlepas kepada kedudukan asalnya yang sesuai dalam hukum keseimbangannya, sehingga membantu memperbaiki tahap kesihatan secara keseluruhan mengikut level diri.




--------------------------------------------------------------------

Aku gunakan BSE ni dalam 2 kotak seorang....kotak pertama aku kasik dos tinggi....lepas tu aku kotak kedua dah dos rendah untuk kekalkan pengamalan.... Dan lepas tu aku kekalkan guna EQ sampai lah la ni....


Emotional Quotient EQ


Colour Vibration Therapy melalui kajian dan pemahaman kaitan antara organ dan pembelajaran telah menghasilkan formula khas yang dinamakan EQ (Emotional Quotient) untuk mempertenagakan organ-organ deria supaya dapat mengoptimumkan keupayaan belajar.




8 Zon Kecerdasan Emosi



Zon 1- hidung meningkatkan tahap kerohanian setiap individu. Formula Naluri - Deria bauan berkait rapat dengan deria citarasa. Formula yang merangsang daya pendorong. Meningkatkan kesedaran diri. Formula yang membangkitkan kepuasan.Tanda-tanda seseorang itu mempunyai kekuatan kerohanian yang tinggi ialah ia mempunyai semangat yang sangat kuat dalam melakukan setiap aktiviti seharian. Apabila tahap kerohanian yang tinggi telah diperolehi oleh seseorang individu, maka mindanya akan melahirkan ilham yang banyak, daya imaginasi yang tinggi dan hasrat/ azam yang kuat dalam menjalani kehidupan ini. Setiap angan-angannya adalah terarah kepada sesuatu yang berguna dan berkualiti. Ia juga akan mampu mencetuskan idea-idea yang bernas apabila diminta sesuatu pandangan. Deria hidung ini bersambung pada saraf olfactory dan seterusnya bersambung terus ke sistem limbik otak yang akan melahirkan perasaan-perasaan tertentu seperti ketenteraman dan kebahagiaan.


Zon 2- mata akan merangsang kemampuan minda dalam mengenali dan melahirkan segala bentuk gambaran sama ada dalam bentuk lakaran ringkas atau kompleks. Mata juga mempelajari dan menganalisa sesuatu bidang hanya berdasarkan symbol-simbol tertentu atau ‘hints’yang sedikit. Natijah daripada ini, daya kreativiti minda akan meningkat dan keseronokan belajar akan lahir daripada diri setiap individu.


Zon 3 - Telinga, minda akan menjadi sensitif dan peka bertindakbalas terhadap segala bentuk bunyi-bunyian baik yang dapat didengari ataupun yang tidak dapat didengari. Bunyi-bunyian yang tersusun indah dan resonan akan dapat meningkatkan moral diri setiap individu dalam menjalani kehidupan seharian. Di samping itu, minda juga akan mampu menganalisa bunyi-bunyian yang didengari secara verbal daripada orang lain sama ada kata-kata itu dilahirkan secara langsung ataupun tidak langsung. Minda akan dapat menangkap setiap maksud yang didengarinya dan boleh membezakan sama ada kata-kata itu diucapkan secara ikhlas dan tulus atau secara sinis melalui intonasi setiap patah perkataan.


Zon 4 - merangsang bahagian sulkus tengah/ sentral yang terletak di bahagian tengah atas otak. Sulkus sentral mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan deria bulu roma yang terdapat di seluruh tubuh yang bertindak sebagai reseptor. Segala bentuk gelombang maklumat di persekitaran tubuh akan segera dapat dikesan oleh bulu roma dan maklumat ini akan dihantar ke sulkus sentral untuk dianalisa sebelum ia diedarkan ke bahagian-bahagian lain otak. Sentral sulkus juga berperanan dalam penyusunan ayat sama ada dalam bentuk verbal, bunyi-bunyian mahupun tulisan. Disiplin diri akan meningkat pada diri individu apabila deria bulu roma menjadi semakin peka dan sensitif terhadap persekitaran. Jika sebelum ini seseorang individu itu bersifat pengotor, maka dengan pengambilan formula EQ zon 4 ini akan meningkatkan disiplin diri menjadi seorang yang pembersih, kemas, teratur dan sebagainya. Deria gerak rasa/ intuisi juga terletak sulkus sentral; apabila ia peka dan sensitif, sesuatu perkara yang belum berlaku akan dapat dirasai kehadirannya terlebih dahulu. Setiap geraklaku individu itu sentiasa dalam keadaan selamat apabila deria bulu romanya peka terhadap persekitaran.


Zon 5 - merangsang deria tubuh yang meliputi kawasan lubus parietal otak. Segala bentuk maklumat dalam bentuk tekanan sama ada kuat atau lembut akan dianalisa oleh deria ini – kulit. Apabila zon 5 ini aktif/ peka, minda akan mencetuskan idea-idea yang terkehadapan dan berpandangan jauh. Segala maklumat yang wujud di dalam ingatan akan dianalisa, diuji dan pelbagai hipotesis mampu dihasilkan untuk mencapai matlamat yang difokuskan. Kawasan lubus periatal yang aktif akan mampu melakukan congakan, telahan, ramalan dan jangkaan untuk masa-masa mendatang. Individu ini akan menjadi lebih bijak dalam membuat satu-satu keputusan dalam hidup yang mana ini akan membuatkan ia bertambah matang.


Zon 6 - merangsang lubus frontal (hadapan) otak terutamanya di dalam kemahiran linguistik, komunikasi, sebutan dan makna. Seseorang individu itu akan cekap mempelajari pelbagai bahasa, fasih berkata-kata, jelas segala pertuturannya dan juga akan sentiasa mengeluarkan kata-kata yang penuh makna. Dengan kata lain, individu ini tidak suka mengeluarkan kata-kata yang sia-sia. Deria yang berkaitan dengan formula EQ zon 6 ini adalah suara. Setiap patah perkataan dan ayat yang dipertuturkan akan disertai dengan nada dan intonasi yang tepat dan harmonis.


Zon 7 - merangsang lubus parietal daripada sudut pemprosesan maklumat. Dengan pengambilan formula ini, seseorang individu itu akan mampu melakukan analisa perhitungan, melakukan pengkelasan terhadap sesuatu perkara, melakukan perhitungan dengan ketepatan yang konsisten, berfikir dengan kaedah logik dan matematik, berfikir secara saintifik dalam menilaikan sesuatu perkara dan mempunyai idea-idea yang bersifat futuristic/ terkehadapan, yang mana kemahiran-kemahiran seperti inilah yang biasanya dinilai sebagai tahap kecerdasan oleh kebanyakan ahli masyarakat. Deria yang berkaitan dengan zon 7 ini ialah lidah di mana ia berhebungkait dengan cita rasa. Lidah akan menjadi lebih peka dan sensitif terhadap setiap rasa makanan dan minuman yang melaluinya. Walaupun deria yang teransang oleh zon 7 ini ialah lidah, namun ia juga pada hakikatnya meningkatkan tahap cita rasa individu daripada sudut perasaan/ emosi (feeling), persepsi dan visual terhadap segala faktor-faktor persekitarannya.


Zon 8 - merangsang lubus frontal otak. Tenaga daripada zon 8 ini akan meningkatkan kemahiran individu daripada sudut pergerakan, kekuatan, kinestatik, kinestatik, ekologi (persekitaran), idea dan percubaan. Dengan tenaga ini, seseorang individu itu akan mempunyai kemahiran sosial yang tinggi dan berani untuk melakukan sebarang bentuk tindakan yang berisiko tinggi. Dengan kata lain, formula zon 8 EQ ini akan meningkatkan kemahiran individu itu daripada sudut aktiviti-aktiviti fizikal. Kemahiran ini adalah sangat penting bagi setiap individu agar tidak berasa kekok apabila berhadapan dengan masyarakat sekeliling. Seseorang individu itu akan mampu menyesuaikan diri apabila ia berada di tengah-tengah masyarakat pada semua tahap bangsa, usia dan tempat. Dewasa ini, terdapat ramai mahasiswa universiti tempatan yang kehilangan kemahiran bersosial (pada zon 8); ini menyebabkan mereka gagal mendapat tempat di mana-mana sektor swasta. Dengan ini, pengambilan formula zon 8 EQ dapat membantu mengatasi masalah pehubungan sosial yang dihadapi oleh kebanyakan mahasiswa universiti.

--------------------------------------------------------------

Selain daripada 2 formula utama di atas (BSE dan EQ), aku juga ada kalanya menggunakan formula lain.... contohnya masa nak ke sekolah aku rajin berikan NW2 untuk daya ingatan dan NW4 bagi membantu daya fokus. Tapi hanya terlalu sedikit yang aku berikan... mengikut keperluan....

Jadual di bawah, menunjukkan hubungan antara organ dan peranannya dalam proses pembelajaran.


ORGAN PSIKOLOGI KETERANGAN
NW1 Kelenjar Pineal Kecergasan rohani / ilham Motivasi diri secara semula jadi, merangsang otak, pencetus ilham, meningkatkan keyakinan, memulihkan semangat
NW2 Kelenjar Pitutary Daya ingatan / keremajaan Pembina sel otak untukpemikiran, kreatif / idea, kekuatan daya ingatan, membantu mereka yangbanyak berfikir atau kerja mengingat yang banyak, bijak / kepetahan
NW3 Thalamus Renjatan emosi / kecintaan Tahap pemikiran yang tinggi, gerak balas kepada tekanan jiwa, membantu kerungsingan atau tekanan perasaan, menstabilkan jiwa yang tidaktenang, meredakan perasaan marah atau dendam
NW4 Hipothalamus Tumpuan/ penerimaan Berkebolehan memotivasikan diri sendiri, daya tumpuan belajar, menambah sifat ingintahu, rasional dan bijaksana, kematangan, mencetuskan idea,meningkatkan daya kreatif, penyelesaian yang menyeluruh, meningkatkan kecergasan, menjadi pemerhati yang baik, kognitif peringkat tinggi
NW5 Kawalan Biotik Kecenderungan/ keceriaan Merangsang perasaan gembira dan tenteram semula jadi, menghilangkan rasa bosan, mengawal serangan bakteria, menguatkan semangat sebelum menziarahi kematian, pertahanan tubuh
NW6
Sinus Naluri/ kedamaian Citarasa, mengawal lapar dan dahaga, daya pendorong cita-cita, meningkatkankesedaran diri, membangkitkan kepuasan
NW7 Kawalan Suhu Kecergasan/ pengamatan Minda menjadi sensitif, peka terhadap tindak balas segala bentuk bunyi bunyian yang baik dapat didengari, bunyi-bunyian yang tersusun indahdan resonan akan dapat meningkatkan moral diri setiap individu dalammenjalani kehidupan seharian
NW8 Medulla Ablongata Keseimbangan Perasaan riang dan tenteram, mengawal tekanan fikiran, kelemahan di bahagian iniakan meningkatkan debaran jantung NW11 dan kitaran darah NW18 yangmengawal kekeliruan
NW9
Tyroid Perhubungan/ pengucapan Meningkatkan sel-sel otak dan menambah aktiviti pengaliran elektrik pada otak
NW10 Paru-Paru Perasaan/ hasrat Perasaan, penghayatan dan menjiwai ilmu
NW11 Jantung Ragam/ pertemuan Penyerapan ilmu, mengawal bebanan derita atau cabaran berfikir
NW12 Hati, Perut, Limpa Pengharapan/ daya cipta Tenaga berfikir kreatif, pusat pemikiran sedar, penghayatan dalam belajar. Makan terlalu banyak kolestrol akan melemahkan tenaga berfikir
NW13 Buah Pinggang Gerakbalas / bertenaga / ketenangan Keupayaan untuk berdaya fikir
NW14 Hempedu Ketaatan/ keikhlasan Pemikiran tajam
NW15 Pankreas Prihatin / simpati Berfikirmengenai diri orang lain, menghargai orang lain, ramah, menghayati diriorang lain. Kelemahan di bahagian ini akan mengakibatkan seseorangmudah mengumpat, cemburu, iri hati, hasat, khianat
NW16
Ovari, Testis Kesabaran / suci / kejelitaan Bertimbangrasa, sabar, memahami. Kelemahan di bahagian ini akan mengakibatkan perasaan gelojoh, terburu-buru, mengambil jalan pintas
NW17
Alat Kelamin, Organ Kencing Asmara / kemanjaan Bertanggungjawab, mengambil tahu / ambil peduli. Kelemahan di bahagian ini menyebabkan seseorang menjadi pasif
NW18
Darah, Otot Keberanian Mengawal kebimbangan, kekhuatiran, takut. Berani mencuba, menegakkan kebenaran, hasil kemas.
NW19
Usus, Apandiks Keyakinan / cergas Keyakinan tinggi. Kelemahan di bahagian ini akan menyebabkan ketakutan luarbiasa, phobia, terperanjat, rasa kaku
NW20 Tulang, Saraf Ketabahan / istirehat Kesanggupan, menghilangkan keresahan dan angan-angan kosong, bersegera. Kelemahan di bahagian ini akan menjadikan seseorang suka menangguhkan kerja






Ya...menurut ilmu CVT yang aku pelajari, sistem pembelajaran berkait dengan setiap sistem tubuh yang terdapat di badan kita. Ianya bukan semata otak yang digunakan di dalam proses pembelajaran semata. Tetapi juga gandingan keseluruhan sistem tubuh kita yang menyampaikan dan memproses segala maklumat dan otak dengan fungsi tertentu bagi proses pembelajaran itu berlaku. Setiap sistem tubuh yang dinamakan sistem NW1 hingga NW20 mempunyai psikologinya tertentu yang dapat dikaitkan dengan sistem pemikiran dan pembelajaran kita.

InsyaAllah....terima kasih Mulia kerana hang buat aku ready kini nak bantu orang lain sekiranya orang lain itu juga bersedia sepertimana hang....Sabar sungguh hang nak tunggu aku bukak mulut kann...... InsyaAllah balik nanti aku dapatkan hang formula ni.....

Oh ya...aku lupa seperkara penting ni.... namanya Seri Wajah.... ni lah yang paling penting yang aku tak sangka aku boleh terlupa.... Apa-apa jugak mula sakit pening ke jatuh terhantuk ke melalak ke menangis dalam tidur ke....akan aku sapukan Seri Wajah... atau kes besar sikit aku buh setitik dalam air (dan juga ais) dan mandi dan juga buat minum....
Posted by JULIE EZWIN aka ALYA ZARA at 8:31 AM

0 Filem tidak berjaya di pawagam. Filem seni belum diterima di Malaysia. Kos 1.3j, kutipan 0.23j. Kenapa?

Penerbit Crayon kecewa

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2010/11/25
Pempamer tarik balik tayangan sebelum tempoh Wajib Tayang

PENERIMAAN penonton tempatan terhadap filem berunsur ‘art’ ternyata masih belum cukup terbuka jika dibandingkan dengan filem komersial. Ini terbukti apabila filem Crayon, terbitan pertama Zioss Films Production, kurang mendapat sambutan sejak ditayangkan 11 November lalu.

Selepas 12 hari menjengah pawagam, syarikat pengeluar filem itu sendiri masih belum dapat memberikan anggaran kutipan filem arahan Dean A Burhanuddin yang membariskan Hon Kahoe, Ariff Faisal Abdullah, Adibah Noor, Joey serta beberapa pelakon kanak-kanak. Lebih mengecewakan Zioss Films apabila ada pihak pempamer yang tidak memberikan sokongan kepada produksi baru seperti mereka dengan menggugurkan filem berkenaan daripada tayangan atas alasan Crayon tidak memberi pulangan. Penerbitnya Elise Anum Abdul Hamid, ketika dihubungi berkata mereka masih belum mendapat jumlah kutipan sebenar kerana pihaknya baru menerima kutipan untuk dua dan tiga pawagam saja daripada 25 panggung.

Apa yang dimaklumkan kepada mereka, Crayon hanya mengutip sebanyak 35 peratus daripada jumlah kerusi penonton.

Sebagai penggiat filem baru, nasib yang menimpa filem itu tentunya cukup mengejutkan buat dia serta rakan kongsi, Linda Ziegler.

Katanya, dia tidak mampu menyorokkan rasa sedih di atas kegagalan buah tangan sulung mereka itu. Namun perkara berkenaan tidak sesekali mematahkan semangat mereka menghasilkan filem lain pada masa depan sekiranya ada rezeki.
“Kalau saya katakan tidak kecewa bererti kami hidup dalam penafian. Memandangkan ini produk sulung Zioss Films, tentunya sambutan dingin terhadap Crayon sedikit sebanyak memberi kesan kepada kami.

“Kami berusaha keras memastikan filem ini dihasilkan dengan baik. Kami seboleh-bolehnya memastikan tiada unsur yang boleh mengundang kontroversi dan juga memastikan filem ini sesuai untuk ditonton oleh seisi keluarga. Malangnya filem ini tidak kena dengan selera penonton tempatan. Mungkin kesilapan itu datang dari kami kerana ramai memberitahu, mereka (penonton) tidak tahu mengenai kewujudan filem ini berikutan kurangnya promosi.

“Kami hanyalah sebuah syarikat baru dan bukannya ada bajet besar untuk mempromosikan filem ini menerusi iklan di kaca televisyen. Bagaimanapun kami tetap berusaha mengadakan promosi sejak Ogos lalu dengan meletakkan kain rentang filem Crayon selama empat bulan di beberapa buah pasar raya besar tetapi masih gagal menarik penonton ke pawagam.

“Cuma kami juga sedikit kecewa apabila pihak pempamer mengambil tindakan menarik balik tayangan sebelum habis tempoh wajib tayang dengan alasan filem itu tidak mendapat sambutan memberangsangkan. Sepatutnya memberi orang baru seperti kami peluang. Walaupun Crayon sudah tiada lagi di pawagam, kami akan tetap memikirkan usaha untuk meneruskan promosi untuk filem ini,” kata Elise.

Menurut Elise, mereka akan berbincang dengan beberapa buah pawagam untuk mendapatkan kebenaran menayangkan lagi Crayon walaupun setelah tamat tempoh wajib tayang. Antaranya seperti Big Cinema dan Star Cinema.

Elise menyangkal barisan artis yang disandarkan dalam filem ini menjadi salah satu punca kenapa penonton tidak berminat ke pawagam. Katanya, mungkin jalan cerita Crayon yang mengangkat kisah mengenai anak yatim tidak begitu menarik minat penonton.

“Walaupun Crayon tidak berjaya di pawagam, namun itu tidak akan menghentikan usaha kami terus mempromosikan Crayon. Kami merancang mahu menghasilkan Crayon pula supaya apabila penonton menontonnya nanti, mereka akan mengaitkan sitkom ini dengan filem,” katanya.

Sementara itu ketika ditanya bagaimana pula sambutan filem itu ketika ditayangkan di Laemmle Theatres, Amerika Syarikat selama tujuh hari bermula 4 November yang lalu, Elise berkata jumlah kutipannya juga masih belum diperoleh. Pada tiga hari pertama, kehadiran penonton memang agak kurang tetapi semakin meningkat memasuki hari keempat.

Katanya Crayon juga berjaya mendapat kritikan daripada seorang penulis blog terkenal yang banyak mengkritik filem di Amerika Syarikat. Pengkritik berkenaan hanya akan mengkritik filem yang dirasakan berbaloi untuk ditonton, justeru itu cukup membanggakan buatnya apabila Crayon mendapat kritikan.