.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, April 11, 2010

0 Nahas udara: Maut mengejar. Lima cerita sebelum nahas

Presiden Poland, isteri maut nahas udara



GAMBAR pada 2007 menunjukkan Kaczynski dan isteri, Maria pada satu majlis rasmi yang dihadirinya di Amerika Syarikat.



VISUAL televisyen Rusia yang menyiarkan bangkai pesawat Tupolev Tu-154 yang terhempas di Smolensk semalam.


SMOLENSK - Presiden Poland, Lech Kaczynski, 60, terbunuh apabila pesawat Tupolev Tu-154 yang dinaiki beliau terhempas dekat sebuah bandar Rusia di sini semalam dalam nahas yang juga meragut nyawa kesemua 132 penumpang dan anak kapal.

Turut maut ialah isterinya, Maria, 66, dan beberapa pegawai kanan kerajaan termasuk gabenor bank pusat, Slawomir Skrzypek, 46, ketua angkatan tentera, Jeneral Franciszek Gagor, 58, dan Timbalan Menteri Luar Poland, Andrzej Kremer, 48.

Mereka dalam penerbangan ke Katyn dekat sini untuk menghadiri majlis memperingati ribuan rakyat Poland yang ketika itu menjadi mangsa pembunuhan kejam pemimpin Kesatuan Soviet, Josef Stalin pada musim bunga 1940.

Pesawat itu terhempas kira-kira pukul 11 pagi waktu tempatan (3 petang waktu Malaysia) sebelum mendarat hampir dua kilometer di lapangan terbang Smolensk, 782 kilometer dari Warsaw, ibu negara Poland, dan 360 kilometer dari Moscow.

Gabenor wilayah Smolensk, Sergei Antufyev ketika bercakap kepada sebuah stesen televisyen Rusia mengesahkan tiada mangsa yang terselamat dan perkara tersebut turut disahkan oleh agensi berita rasmi Poland, PAP di Warsaw.

Televisyen tempatan menyiarkan visual beberapa serpihan bangkai pesawat buatan Rusia berusia 20 tahun itu terbakar dan bertaburan di sebuah hutan manakala siasatan awal menunjukkan nahas berpunca akibat kecuaian juruterbang.

Ekoran tragedi malang itu, speaker dewan rendah Parlimen Poland, Bronislaw Komorowski, mengikut perlembagaan mengambil alih jawatan sebagai presiden buat sementara waktu sehingga pemilihan rasmi yang baru dilakukan. - Reuters

Ini artikel berkaitan:


Pernah lima kali nyaris terbunuh

WARSAW - Presiden Lech Kaczynski pernah lima kali nyaris maut apabila pesawat rasmi beliau mengalami masalah yang menyebabkan pemimpin Poland itu terpaksa menggunakan pesawat komersial.

Agensi berita Rusia RIA Novosti melaporkan antara insiden itu termasuk pada 2 Disember 2008 apabila pesawat TU-154 menghadapi kerosakan di Mongolia dan beliau terpaksa menaiki pesawat lain untuk ke Tokyo.

Tiga hari kemudian, Kaczynski terbang dari Tokyo menuju ke Seoul, Korea Selatan dan sekali lagi pesawat mengalami kerosakan enjin.

Pada 14 Januari 2009, beliau menanggung malu apabila pesawat rasmi presiden tersebut lambat berlepas kerana enjin beku menyebabkan Kaczynski lewat menemui rakan sejawatannya, Presiden Ukraine ketika itu, Viktor Yushchenko.

Namun, lebih memalukan pada September 2009, kedua-dua pesawat rasmi kerajaan Poland rosak secara serentak mengakibatkan Kaczynski menaiki pesawat komersial untuk lawatan rasmi ke Amerika Syarikat. - Agensi

Artikel susulan:


Juruterbang ingkar arahan punca nahas


2010/04/12
Pesawat bawa Presiden Poland alami masalah mekanikal

WARSAW: Poland mengalami tragedi terburuk dalam sejarahnya kelmarin selepas juruterbang tidak mengendahkan amaran supaya tidak mendarat dalam keadaan kabus tebal menyebabkan presiden dan berpuluh-puluh orang ternama lain terkorban dalam nahas kapal terbang di Russia. Presiden Lech Kaczynski, 60, isterinya Maria, seorang pakar ekonomi dan 95 yang lain maut dalam perjalanan memperingati tragedi pembunuhan beramai-ramai 22,000 tahanan Poland yang dibunuh polis rahsia diktator Josef Stalin pada 1940 di Katyn. Juruterbang berusia 20 tahun itu sepatutnya beralih haluan seperti dinasihatkan selepas gagal mendarat sekurang-kurangnya sekali apabila terlanggar pokok dan terjunam ke kawasan hutan.

Pengawal trafik udara memerhatikan radar dalam suasana tegang ketika pesawat Tupolev buatan era Soviet cuba mendarat dalam keadaan berkabus di landasan tentera lapangan terbang Smolensk di barat Russia.

Pengawal udara sudah mengeluarkan beberapa amaran supaya tidak cuba mendarat kerana tahap penglihatan hampir kosong. Mereka mahu pesawat kembali ke Moscow atau Minsk, ibu kota Belarus.

Namun, pesawat yang membawa delegasi presiden Poland bagi memperingati pembunuhan beramai-ramai pegawai tentera Poland oleh Soviet di hutan Katyn, tidak mempedulikan amaran itu.
Stesen televisyen Russia Today dan stesen lain melaporkan, sebelum cubaan pertama untuk mendarat, juruterbang didapati membuang bahan api, menunjukkan pesawat menghadapi masalah mekanikal. – Agensi

0 Isu Allah. Jika dari awal lagi mereka berpendirian seperti kita sudah tentu mereka sudah Islam

Tuesday, January 26, 2010

BEZA PAS DAN UMNO DALAM ISU ALLAH
OLEH : MOHAMED HANIPA MAIDIN

Saya ingin mulakan tulisan ini dengan mengucapkan rasa kesyukuran ke hadrat Allah di atas istiqamahnya pendirian Tuan Guru Presiden PAS yang secara jelas menyatakan bahawa Islam tidak melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama lain .

Ustaz Hadi menyatakan “ kita tidak boleh melarang mereka ( bukan Islam ) dari menggunakan nama Allah meskipun Allah bagi mereka bukan seperti yang kita yakini iaitu Tuhan yang Esa.” Bagi saya sikap Tuan Guru Presiden ini melambangkan konsistennya budaya PAS iaitu ilmu mendahului emosi, kebenaran mendahului perasaan.

Jika emosi yang menjadi sandaran pegangan PAS sudah tentu PAS boleh dengan mudah mengerahkan para penyokongnya dan umat Islam negara ini mengadakan perhimpunan besar-besaran bagi menentang keputusan Yang Arif Hakim Lau Bee Lan yang membenarkan akhbar Herald menggunakan kalimah Allah di dalam edisi melayu akhbar tersebut.

Namun, tidak seperti Umno , PAS tidak membuat sesuatu pendirian berdasarkan emosi. Bagi PAS jika ajaran Islam membenarkan kalimah Allah digunakan oleh mana-mana manusia di dunia ini maka itu jugalah pendirian parti Islam ini. Ya, mungkin mudah sahaja pendirian seperti ini dimanipulasi oleh mereka yang ingin memanipulasi. Bagi golongan “muta’asibin ( yang taksub ) pendirian PAS ini dianggap satu pendirian yang lunak dan lembut dan sekadar ingin menjaga hati para pengundi bukan Islam.

PAS peka mengambil pendirian sepertimana yang PAS ambil akan mengundang persepsi seperti itu apatah lagi sejak awal Umno memang tidak pernah bercita-cita untuk mendidik rakyat untuk memahami isu ini menurut perspektif yang betul baik perspektif Islam atau perspektif Perlembagaan.

PAS melihat isu ini dari sudut keadilan. Keadilan adalah bersifat mutlak dalam Islam. Ianya bermakna keadilan mesti dilakukan dalam apa juga keadaan dan kepada mana-mana orang. Kehebatan ajaran Islam tentang perspektif keadilan terserlah apabila ia mengarahkan keadilan itu ditegakkan walaupun ke atas musuh. Permusuhan atau perseteruan tidak boleh menjadi alasan untuk mengkrompomi keadilan. Kesediaan Rasullulah s.a.w memotong tangan puteri kesayangannya sendiri jika Fatimah terbukti mencuri memperlihatkan betapa tingginya nilai keadilan yang Islam perjuangkan.

Siapa tidak kenal kebobrokan bangsa Yahudi. Apa yang tidak dilakukan oleh orang Yahudi ke atas para Nabi termasuk Nabi Muhammad s.a.w. Namun tidakkah kita sedar asbabun nuzul ( sebab turun ayat ) surah Al-Nisa ayat 105 menunjukkan bagaimana Islam membebaskan tuduhan ke atas orang Yahudi yang dianiyai dengan tuduhan palsu oleh orang Islam sendiri. Tu‘ma ibnu Ubayriq , seorang Islam yang mencuri baju besi tetapi kemudiannya meletakkan baju curi tersebut di rumah orang Yahudi. Meskipun Tu’ma bersumpah dengan nama Allah bahawa dia tidak mencuri dan menuduh orang Yahudi itu yang mencuri dan dalam keadaan kaum Tu’ma meminta Rasulullah s.a.w membela Tu’ma namun ayat Allah membebaskan bangsa Yahudi yang dianiyai itu.

Jika emosi dan taksub menjadi taruhan dan sandaran sudah tentu orang Islam yang dibela ( kerana seagama ) dan Yahudi ( berlainan agama dan zalim dengan orang Islam ) dibiarkan terbiar dianiaya.

Tetapi itulah Islam. Keadilannya merentasi garisan perkauman dan keagamaan.

Dalam konteks keadilan itulah PAS mengambil keputusan bahawa adalah tidak adil kita melarang orang Kristian dari menggunakan kalimah Allah. Ada hujah yang menyatakan bahawa Allah bagi orang Kristian tidak sama dengan Allah menurut fahaman orang Islam. Jawab PAS betullah tu. Jika dari awal lagi mereka berpendirian seperti kita sudah tentu mereka sudah Islam.

Sebab itu para Rasul diutuskan untuk berda’wa kerana disamping manusia yang kafir mentauhidkan Allah dalam konteks RububiyyahNya iaitu meyakini Allah sebagai Rabb ( Pentadbir / Penjaga ) alam semesta ini mereka tidak mengesakan Allah yang sama sebagai Tuhan yang selayaknya disembah.

Apabila Hakim Lau Bee Lan menyatakan bahawa Allah bukan ekslusif untuk orang Islam sahaja , dari segi Islam di mana silapnya ? Sepertimana kata Yusuf Al-Qardhawi sebaik sahaja kita buka Al-Quran dan membaca Al-Fatihah kita sudah disajikan dengan kalimah “Allahu rabb al-‘alamin” bukan Rabb Al- Muslimin au Rabb al-masihiyyin . Jika dari segi Islam tidak salah adilkah kita untuk menyatakan ianya salah hanya kerana yang menggunakan kalimah itu adalah orang Kristian.

Dalam penghakimannya Hakim Lau Bee Lan menyatakan “adalah tidak munasabah dan tidak rasional bagi pihak KDN kerana dalam satu masa tidak melarang perhimpunan Gereja Katholik menggunakan kalimah Allah dalam ibadat mereka dan aktiviti keagamaan mereka tetapi dalam masa yang sama kalimah yang sama tidak boleh digunakan dalam penerbitan yang tujuannya membantu pengganut Kristian dalam ibadat dan aktiviti keagamaan mereka. Secara jujur saya setuju dengan alasan Hakim itu. Kenapa adanya sikap double standard di situ ?

Siapa yang membaca kesemua 57 mukasurat penghakiman Hakim Lau Bee Lan akan tentu terkejut apabila para peguam akhbar the Herald membangkitkan secara terperinci bersama-sama bukti dokumentari bagi menunjukkan bahawa kalimah Allah telah lama digunakan oleh orang Kristian, peguam KDN dikatakan tidak langsung menyangkal hal tersebut.

Sebagai contoh peguam Herald menyatakan sudah 15 abad Kristian dan Arab Muslim telah menggunakan kalimah Allah bagi merujuk Tuhan yang Esa. Bahasa melayu telah menjadi Lingua Franca kepada penganut Katolik sejak berkurun-kurun khususnya yang tinggal di Melaka dan Pulau Pinang dan telah mengamalkan dan ber”sembahyang” dalam bahasa Melayu.Kalimah God telah diterjemah sebagai Allah dalam “Istilah Agama Kristian Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia” yang diterbitkan pertama kali oleh Catholic Bishops Conference of Malaysia pada tahun 1989 . Kamus Melayu-Latin yang diterbitkan sejak tahun 1631 telah menterjemah perkataan “Deus” (Kalimah Latin untuk God ) sebagai “Alla” dalam terjemahan Melayu. Dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia, kalimah “Allah” telah digunakan secara terus menerus dalam edisi Matthew’s Gospel di Malaysia pada tahun 1629 dan dalam Bible Melayu pertama yang lengkap pada tahun 1733 dan Bible Melayu yang Kedua Lengkap
pada tahun 1879 sehingga sekarang .

Munshi Abdullah yang dianggap bapa kesusasteraan Melayu telah menterjemah Gospels ke dalam Bahasa Melayu pada tahun 1852 dan beliau telah terjemah perkataan “God” sebagai “Allah”. Telah ada Bible yang diterjemah ke dalam Bahasa Melayu yang wujud sebelum 1957 yang mana terjemahannya telah dibuat oleh British and Foreign Bible Society di mana kalimah “Allah” telah digunakan .

Apabila peguam KDN tidak menyangkal dan mempertikaikan fakta-fakta di atas mengapa kita harus marah apabila Mahkamah memutusakn bahawa ia tidak ada pilihan selain menyatakan bahawa kenapa dengan tiba-tiba sahaja kalimah Allah kini tidak boleh digunakan oleh Herald ?

Perlukan saya beritahu KDN bahawa di dalam perbicaraan Mahkamah kaedah yang dipakai adalah “ apabila sesuatu fakta itu tidak disangkal ianya dikira dipersetujui atau diterima.”
posted by hanipamaidin @ 4:01 AM

Sumber:
http://peguampas.blogspot.com/2010/01/beza-pas-dan-umno-dalam-isu-allah.html

0 Buku Teks vs Filem Kita. Mari sokong filem yang ada isi. Mari hasilkan skrip bermutu tinggi! Bagaimana dengan bajet tayang?

ARKIB : 04/04/2010

Banyak teks layak difilemkan

Oleh A. Rahim Abdullah

DALAM eseinya (Mingguan Malaysia, 7 Mac 2010)Ku Seman Ku Hussain menulis tentang sepuluh sasterawan kita diangkat ke taraf Sasterawan Negara (SN), tetapi siapa yang betul-betul memanfaatkan karya-karya sastera mereka itu? Kenapa karya-karya yang penting itu juga tidak dapat difilemkan? Dr. Mawar Shafie (Mingguan Malaysia, 21 Mac 2010) pula cuba mengaitkan keperluan sastera dan hubungannya dengan bidang-bidang lain.

Yang ingin disebut dalam tulisan ini ialah kenapa penerbit dan pengarah filem Melayu, tidak pernah menjenguk karya-karya besar SN kita? (kecuali Jamil Sulong yang mengarahkan filem Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad pada dekad 1980-an).

masyarakat sudah muak dengan cerita-cerita murahan, rempit, dadah, lumba kereta haram dan dunia hantu.

Dengan kata lain, filem kita lemah kerana tidak ada isi. Adakah penulis filem kita tidak tahu menulis cerita? Atau kerana mereka tidak menguasai teknik penulisan? Apakah benar, isi cerita tentang perjuangan besar bangsa Melayu dalam membangun negara bangsanya, tidak mampu dihasilkan oleh pengarang kita? Selama manakah kita sedia disogok dengan cinta monyet?

Kalau Ku Seman memberi contoh, dan bertanya tak adakah karya SN yang layak difilemkan seperti Hujan Pagi karya A Samad Said, jawabannya memang ada. Novel Hujan Pagi itu adalah dunia percaturan politik dan kewartawanan Melayu yang cukup hebat ditelanjangi Samad dalam konteks dunia surealisme-magis. Kejadian dalam Hujan Pagi itu juga masih berlaku dan amat relevan dengan dunia 1Malaysia hari ini!

Kalau kita ingin meneliti karya SN yang sesuai diadaptasi untuk penerbitan filem, ia bermula dengan karya-karya Keris Mas. Dalam hal ini, saya lebih menyenangi novel kedua beliau: Korban Kesuciannya. Walaupun ada orang menunjuk kepada Saudagar Besar dari Kuala Lumpur, kerana novel itu semacam sebuah propaganda dan antiplot atau antithesis yang kini mungkin ketinggalan zaman, kerana DEB pun akan berkubur?

Novel Korban Kesuciannya padat dengan pemikiran besar pembangunan minda wanita Melayu dengan latar zaman 1930-an dan 1940-an. Keris Mas menulisnya dengan teknik pengembangan plot yang mudah bagi keperluan memindahkannya ke lakon-layar. Teks itu terhasil dalam kondisi yang amat romantik, baik dari segi bahasa mahupun mesej yang dihasratkan pengarang tatkala zaman remajanya (dalam usia 26 - 27 tahun).

Dalam banyak novel Shahnon Ahmad, Ranjau Sepanjang Jalan dan Rentong telah dipindahkan ke dalam drama TV swasta sebelum ini. Saya tertarik dengan Seluang Menodak Baung dan Al-Syiqaq 1. Malahan Al-Syiqaq 1 pernah dicadangkan pada akhir 1990-an dulu untuk difilemkan. Saya sendiri diminta membuat treatment dan sinopsisnya, tetapi hasrat tersebut mati begitu sahaja, kerana taukenya barangkali tidak cukup modal. Al-Syiqaq 1 yang sangat sarat isi tentang pemikiran dan perkembangan Islam di negeri ini akan sama tarafnya dengan novel The Roots karya Alex Haley yang turut difilemkan. Malahan Allahyarham Dr. Anuar Nor Arai pernah berkata kepada saya awal 1990-an dulu, 'jangan sesiapa mengusik Al-Syiqaq 1', kerana beliau sedang mengerjakan skrip atau lakonlayarnya!

kebijaksanaan

Seluang Menodak Baung selain mengajar kita tentang kebijaksanaan dan membentuk manusia menjadi lebih manusiawi, juga sebuah naratif yang dipenuhi tanda-tanda, dan kesan kejiwaan yang tidak mustahil berlaku dalam dunia bangsa Melayu masakini. Ini kerana kemiskinan, kehilafan dan kecurangan politik dan pihak penguasa, menyebabkan pemberontakan massa akan meletus bila-bila sahaja!

Idea yang sama juga terdapat dalam Tunggul-tunggul Gerigis, di mana akibat perbezaan fahaman politik, orang Melayu sanggup bergaduh sesama keluarga, sama sekampung, dan akhirnya siapa yang untung? Banyak lagi karya cerpen Shahnon yang menjanjikan kesan senario yang halus apabila ada penulis naskah yang bijak menanganinya.

Menoleh kepada karya Usman Awang, oleh kerana novelnya sebuah sahaja, Tulang-tulang Berserakan, memang wajar difilemkan, selain banyak lagi karya dramanya seperti Muzikal Uda dan Dara. Novel-novel A Samad Said seperti Salina dan Sungai Mengalir Lesu telahpun dipentaskan, sama dengan Wira Bukit dan Lantai T Pinkie. Sementara Di Mana Bulan Selalu Retak yang pada dekad 1960-an dianggap memiliki avant-garde itu wajar jika difilemkan bersama teks Langit Petang (versi baharu), Hujan Pagi, Daerah Zeni dan Cinta Fansuri.

Novel-novel trilogi Arena Wati sangat padat dan memerlukan penulisan naskah lakon-layar yang berhemat, sejajar dengan falsafah dan visi Melayu Nusantara yang cuba dilebarkan oleh SN ini ke taraf global. Bermula dengan Gelora ataupun Sandera, teks itu sangat menarik dan memakan biaya yang sangat besar tuntuk memilemkannya. Apatah lagi jika autobiografi seperti Enda Gulingku atau Sudara hendak diterbitkan dalam medium filem.

Kalau pihak berwajib seperti FINAS misalnya, yang mahu menyokong gagasan 1 Malaysia, kita tidak boleh menolak Interlok, salah sebuah masterpiece Abdullah Hussain! Inilah novel terawal Melayu yang memanifestasikan gagasan perpaduan, dan kewajiban semua rakyat yang mengaku taat setia kepada Malaysia.

Novel Juara karya S Othman Kelantan telahpun dipindahkan ke layar perak oleh Uwei Shaari. Masih banyak novel S Othman yang sesuai dikerjakan lagi seperti Pengertian, Angin Timur Laut, Ruang Perjalanan, Wajah Seorang Wanita, Perwira dan Ustaz, harus berani kita bawa ke dunia Melayu dan Nusantara.

Selain Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, Arus dan Naratif Orgosonto, penting untuk kita mengenal mitos Melayu moden, baik dalam dunia politik mahupun sosiobudaya, di samping cerpen dan beberapa buah drama Anwar Ridhwan lainnya, yang sangat sesuai dipindahkan ke filem. Jadi kita tidak kekurangan bahan yang mempunyai isi yang kukuh mengenai perjuangan bangsa yang besar dan perlu dipaparkan dalam layar lebar.

Kalau kita menoleh kepada perkembangan filem di Indonesia misalnya, penulis, penerbit dan pengarah di sana lebih terbuka minda dan kreativiti mereka. Bukan novel, malahan bahan daripada dua tiga rangkap puisi pun boleh diadaptasi ke layar perak. Usaha dan kreativiti yang dilakukan Asrul Sani (sasterawan Angkatan 45) yang mengangkat puisi-puisi Chairil Anwar (sahabatnya) dan lain-lain karya sasterawan bangsanya menjadi filem yang baik aspek estetiknya, seperti Cintaku Jauh di Pulau (1971). Asrul juga memindahkan novel Salah Asuhan ke filem (1974), Sitti Nurbaya dan Bulan di Atas Kuburan (1976), Di Bawah Lindungan Ka'bah (1978), dan Sengsara Membawa Nikmat.

Kalau Mawar Shafie mencadangkan teks Hikayat Malim Deman dan karya trilogi Dr. Rahmat Haroun Hashim sebagai teks yang mempunyai potensi ditransformasi ke filem, saya mencadangkan pula Hikayat Terong Pipit yang kaya sifat makarnya dan ilmu perang Melayu itu, tentu tidak kalah dengan Lord of the Ring, ataupun siri filem Star Wars.

0 Jurugambar Reuters terbunuh. Inilah risiko wartawan, sanggupkah anda jadi wartawan di lokasi bergolak?

Jurugambar Reuters terbunuh dalam rusuhan di Bangkok
11/04/2010 3:12am


BANGKOK 11 April - Hiro Muramoto, jurugambar agensi berita Reuters dari Jepun terbunuh akibat terkena tembakan ketika berlaku rusuhan antara pasukan keselamatan dan kumpulan penunjuk perasaan antikerajaan di tengah Bangkok semalam, lapor media.

David Schlesinger, Ketua Pengarang Reuters yang memetik kenyataan pengarah hospital di mana mangsa ditempatkan berkata, peluru yang menusuk dada Muramoto terkeluar di bahagian belakangnya.

“Kematian Muramoto dalam rusuhan yang berlaku di ibu kota Bangkok benar-benar mengejutkan dan menyedihkan seluruh warga di Reuters,” katanya dalam satu kenyataan.


Muramoto antara mangsa dalam rusuhan penunjuk perasaan antikerajaan Baju Merah yang bertempur dengan pasukan keselamatan dengan jumlah kematian kini telah meningkat kepada 15 orang.

Mereka yang terbunuh termasuklah 11 orang awam dan empat pasukan keselamatan.

Manakala lebih 680 orang lagi cedera terkena tembakan peluru getah dan gas pemedih mata yang dilepaskan oleh pasukan keselamatan dalam usaha menangani rusuhan politik terburuk Thailand sejak tahun 1992.

Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva menyampaikan ucapan takziah kepada semua mangsa, tetapi enggan tunduk kepada tekanan penunjuk perasaan yang mahu beliau meletakkan jawatan.


“Saya dan kerajaan yang dilantik akan terus berusaha menangani masalah yang berlaku,” katanya dalam televisyen yang disiarkan ke seluruh negara.

“Sekarang tentera telah menghentikan operasi dan kumpulan penunjuk perasaan mesti segera berundur dari kawasan yang mereka duduki,” katanya. - AFP

0 Kemiskinan mempengaruhi mas kahwin. Apakah kes ini ini satu kebetulan?

Budak mati selepas empat hari kahwin


2010/04/10
Kecederaan di kemaluan, pendarahan dipercayai punca kematian pengantin baru Yaman

SAN’A: Seorang budak perempuan Yaman berusia 13 tahun meninggal dunia kerana mengalami kecederaan di kemaluannya selepas empat hari berkahwin. Amalan gadis berkahwin pada usia muda berleluasa di Yaman dan mendapat perhatian kumpulan hak asasi antarabangsa yang cuba mendesak kerajaan melarang perkahwinan kanak-kanak. Peraturan yang mengharamkan mereka berusia di bawah 17 tahun berkahwin dilihat serius selepas mendapat bantahan kuat beberapa pemimpin Islam berpengaruh di Yaman.

Budak berusia 13 tahun dari wilayah Hajja di barat laut ibu negara itu mati pada 2 April lalu, kira-kira empat hari selepas beliau dikahwinkan oleh keluarganya dengan seorang lelaki berusia 23 tahun, kata Majed al-Madhaji, jurucakap pergerakan ‘Sisters Arab Forum for Human Rights’.

Satu laporan perubatan dari Hospital al-Thawra berkata kemaluan budak berkenaan koyak selain mengalami pendarahan teruk. Pihak berkuasa sudah menahan suami mangsa.

Kumpulan hak asasi tempatan berkata, budak perempuan terbabit berkahwin dalam satu perjanjian membabitkan dua lelaki untuk saling mengahwinkan adik mereka bagi mengelak bayaran mas kahwin berlebihan. Mereka berkata, ia perkara biasa di negara miskin itu.
Masalah kemiskinan di Yaman menghalang usaha untuk menghapuskan amalan itu kerana kebanyakan keluarga miskin mendapati sukar untuk menolak mas kahwin beratus dolar bagi anak perempuan mereka.

Lebih suku wanita Yaman berkahwin sebelum usia 15 tahun, menurut laporan Kementerian Hal Ehwal Sosial, tahun lalu.

Adat resam turut memainkan peranan termasuk kepercayaan bahawa pengantin perempuan muda boleh dibentuk untuk menjadi seorang isteri yang patuh kepada suami, mempunyai ramai anak dan menghalang zina. – AP