.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, January 27, 2010

0 90% kekayaan adalah dari berniaga, bisnes hartanah adalah perniagaan

Sumber: UM:

Projek usahasama RM1 bilion


Oleh WAN NAJIB WAN DAUD
najib.daud@utusan.com.my





TUNKU Putra Badlishah (kiri) bersama Tong Kooi Ong melihat model kawasan yang akan dibangunkan selepas majlis menandatangani perjanjian usaha sama projek pembangunan pusat komersil di Bukit Jelutong, Shah Alam, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



SHAH ALAM 26 Jan. - Dua syarikat hartanah terkemuka Sime Darby Property Bhd. dan Sunrise Bhd., hari ini memeterai perjanjian kerjasama untuk melaksanakan projek pembangunan bersepadu di Bukit Jelutong, di sini bernilai RM1 bilion.

Syarikat kerjasama yang dikenali Sime Darby Sunrise Development Sdn. Bhd., akan membangunkan tiga lot tanah komersial pegangan bebas seluas 8.38 hektar dalam lima fasa mulai 2012.

Pengarah Urusan Sime Darby Property, Datuk Tunku Putra Badlishah berkata, kerjasama dengan Sunrise ini merupakan perkongsian pertama membabitkan pihaknya dengan syarikat luar kerana sebelum ini kesemua projek pembangunan dilakukan sendiri oleh Sime Darby.

"Perkongsian itu membolehkan kedua-dua syarikat berkongsi pengalaman dan kepakaran di dalam memajukan hartanah komersial serta kediaman sekali gus memberi faedah kepada para pembeli nanti," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis menandatangani perjanjian kerjasama dan jual beli tanah di sini hari ini. Turut hadir ialah Pengerusi Eksekutif Sunrise, Datuk Tong Kooi Ong.

Selain daripada kerjasama itu, syarikat usaha sama itu juga akan membeli tanah dari anak syarikat Sime Darby Property bernilai RM114.08 juta atau RM125 sekaki persegi bagi membangunkan projek berkenaan yang dijangka siap keseluruhannya dalam tempoh tujuh tahun dari pelancaran fasa pertama.

Menurut Tunku Putra Badlishah, bagi mewujudkan syarikat usaha sama itu sebanyak RM25 juta disediakan sebagai modal berbayar.

Bagaimanapun, tambah beliau, sebarang keputusan berkaitan kewangan akan diumumkan kelak kerana masih terlalu awal bagi kedua-dua pihak mengumumkannya memandangkan ia masih di peringkat permulaan.

Ujarnya, pembangunan di atas tanah itu melibatkan kewujudan pusat komersial, peruncitan, pejabat dan pusat gaya hidup serta hiburan, akan memberi kemudahan kepada penduduk setempat dan kawasan sekitarnya.

Sementara itu, Tunku Putra Badlishah memberitahu pihaknya ketika ini memiliki simpanan tanah kira-kira 14,800 hektar yang boleh dimajukan bila-bila masa kebanyakannya berada di kawasan Lembah Klang.

"Tanah simpanan yang banyak ini berikutan tanah perladangan milik Sime Darby telah ditukar kepada status kediaman dan ini membolehkan kami memajukan lagi hartanah-hartanah yang mampu milik serta kediaman yang sesuai dengan persekitaran," katanya.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas nilai tanah simpanan yang dimilikinya berikutan nilai sesuatu tanah itu bergantung kepada nilai setempat serta keadaan persekitaran sekeliling.

0 comments: