.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, January 27, 2010

0 Baguslah AADK ada lokap sendiri, tidaklah menyesakkan lokap kami kata polis dan penjara. Bagus! Upgrade

Sumber: BH:

AADK guna lokap sendiri tahan suspek dadah


KOTA BHARU: Mulai tahun depan, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) akan menggunakan lokap sendiri bagi menahan suspek kes penyalahgunaan dadah yang bertujuan mengurangkan penggantungan kepada lokap Polis Diraja Malaysia (PDRM) seperti sekarang.

Ketua Pengarah AADK, Datuk Abd Bakir Zin, berkata dua daripadanya sedang dibina di Kelantan dan masing-masing satu di Perak, Selangor dan Kedah dengan kapasiti tahanan setiap sebuah boleh memuatkan seramai 150 orang.

"Semua projek yang dalam pembinaan itu bernilai RM35 juta dan dijangka siap sepenuhnya akhir tahun ini," katanya kepada pemberita pada majlis Malam Gemilang AADK Kelantan Bersama Media di sini malam tadi.



Abd Bakir berkata, sebelum ini tahanan yang disyaki suspek berkaitan dadah ditempatkan sementara di lokap PDRM di balai polis di seluruh negara sebelum dibicara dan kesnya diputuskan oleh mahkamah.

"Apa yang kita lihat ialah berlaku kesesakan, bercampur dengan tahanan-tahanan lain dan ini kerajaan melihat perlunya AADK mempunyai bilik tahanan sendiri," katanya.

Beliau berharap dengan adanya lokap sendiri yang dijangka bilangannya akan bertambah, dapat mengurangkan pengantungan kepada lokap-lokap PDRM.

"Disebabkan Kelantan berada bersebelahan dengan negara jiran, bilangan yang terbabit dengan penyalahgunaan dadah agak ramai berbanding negeri lain," katanya.

Beliau berharap perkara itu dapat dikurangkan dengan kempen-kempen kesedaran yang berterusan dilakukan oleh kakitangan AADK ke seluruh Kelantan.

Pada majlis itu beliau turut menyampaikan Anugerah Kualiti kepada kakitangan agensi itu di Kelantan dan sijil penghargaan kepada media tempatan yang selama ini banyak membantu AADK. - Bernama

0 comments: