.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, January 26, 2010

0 Untung mereka yang ada luas ladang getah tapi kami tidak luas

Sumber: UM:

Harga getah diramal melambung

PASIR PUTEH 25 Jan. - Produktiviti pengeluaran getah dijangka meningkat daripada 1,580 kg sehektar pada tahun lalu kepada 1,800 kg sehektar pada tahun ini berikutan harga yang melambung tinggi sekarang sehingga melebihi RM5 sekilogram.

Timbalan Ketua Pengarah Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Getah (Risda) Datuk Ali Nordin Wahiduddin berkata, jangkaan itu berdasarkan kenaikan tinggi harga yang bakal meningkatkan produktivitinya apabila ia mendorong penoreh kembali mengerjakan ladang getah masing-masing.

"Harga itu adalah sama dengan harga purata bagi bulan Ogos 2007," katanya selepas menutup Bengkel Pembangunan Risda Negeri Kelantan di Sweet Beach Resort, Tok bali di sini hari ini.

Bengkel dua hari itu turut dihadiri oleh Pengarah Risda Kelantan Zahari Mat Amin dan lebih 200 pegawai Risda seluruh negeri itu.

Bagi menambah pendapatan Ali berkata, mereka yang memiliki kebun getah digalakkan menanam semula dengan klon-klon baru yang bermutu sehingga mampu memperoleh pendapatan lebih RM2,000 hingga RM4,000 sebulan bagi kawasan seluas antara 2.0 hingga 3.0 hektar bagi tempoh torehan 14 hari.

Mengikut bancian, katanya terdapat lebih sejuta hektar kebun getah termasuk di Sabah dan Sarawak yang sudah berumur lebih 25 tahun dan pokok berkenaan sudah tidak mampu lagi memberi pulangan hasil yang lumayan dan sesetengah kawasan pula diabaikan.

— Bernama

0 comments: