.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, January 26, 2010

0 Juga jangan lupa menulis memoir datuk nenek atau moyang kita sementara mereka masih ada

Sumber: UM:

Memoir untuk Ghazali Shafie

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@urusan.com.my

PETALING JAYA 25 Jan. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan bercadang melantik seseorang bagi menulis memoir bekas Menteri Dalam Negeri, Tun Ghazali Shafie yang banyak terlibat dalam proses pembentukan negara.

Sambil menyifatkan Ghazali sebagai seorang wira negara, Perdana Menteri berkata, Allahyarham mengetahui banyak rahsia mengenai sejarah pembentukan Malaysia yang patut dirakamkan.

Sebagai contoh, jelasnya, Allahyarham memainkan peranan penting sewaktu negara menghadapi detik mencabar terutama pada peringkat awal pasca kemerdekaan, proses pembentukan Malaysia, era selepas konfrontasi serta ketika mendepani ancaman komunis.

“Allahyarham menjadi pemimpin dalam detik-detik yang sangat mencabar seperti pada peringkat awal pasca merdeka jadi saya cadangkan kerajaan melantik seseorang untuk menyiapkan memoirnya, terlalu banyak peristiwa yang diketahuinya,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menziarah jenazah Allahyarham di kediaman adik perempuannya, Datin Yuhani Shafie di sini hari ini.

Najib menambah, beliau terkesan dengan pemergian Allahyarham memandangkan beliau merupakan rakan ayahandanya yang juga Perdana Menteri kedua negara, Tun Abdul Razak Hussein.

“Saya berasa sedih kerana seorang lagi angkatan 20-an yang merupakan saing ayahanda saya tiada lagi,” ujarnya dalam nada sebak.

Ghazali, 88, meninggal dunia di kediamannya di Subang Jaya dekat sini kerana sakit tua malam tadi.

Allahyarham merupakan antara yang terlibat secara langsung dalam usaha penyatuan Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung sehingga terbentuknya negara Malaysia.

0 comments: