.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, January 29, 2010

0 Malaysia bermain di piala dunia? Mari cadangkan ganjaran RM1j untuk setiap pemain jika berjaya layak ke piala dunia, mungkin ianya lebih cepat dicapai

Sumber: UM:

Impian ke Piala Dunia masih jauh

KUALA LUMPUR - Malaysia perlu bermula dari tangga terbawah sebelum boleh memasang impian untuk layak ke kejohanan bola sepak Piala Dunia, kata Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Redzuan Sheikh Ahmad.

Beliau berkata, sememangnya menjadi matlamat FAM untuk membawa pasukan kebangsaan ke Piala Dunia, tetapi ia masih terlalu jauh untuk dicapai buat masa ini.

''Memang itu matlamat kita (beraksi pada Piala Dunia), tetapi matlamat tersebut terlampau tinggi buat masa sekarang.

''Semua negara yang main bola sepak, memang bercita-cita untuk bermain di peringkat Piala Dunia, dan kita pun bercita-cita demikian, bagaimanapun, kita mesti bermula daripada anak tangga yang bawah sekali,'' katanya.

Beliau berkata pada majlis pelancaran Siri Jelajah Trofi Piala Dunia di sini, semalam.

Turut hadir pada pada majlis tersebut ialah Pesuruhanjaya Tinggi Afrika Selatan ke Malaysia, Sisa Ngombane, Pengurus Am Rantau Malaysia, Singapura dan Brunei The Coca-Cola Company, Antonio Del Rosario dan jurucakap FIFA bagi jelajah itu, Lingling Liu.

Menurut Redzuan, sebelum melayakkan diri ke Piala Dunia, pasukan kebangsaan, perlu terlebih dahulu berusaha dari satu peringkat ke satu peringkat.

Jelasnya, ia bermula pada Sukan SEA, kemudiannya, skuad negara perlu pula melepasi Sukan Asia, Sukan Olimpik dan seterusnya Piala Dunia.

''Kita mesti ukur kemampuan kita setakat mana ketika ini, kita masih jauh lagi untuk bermain di peringkat Piala Dunia,'' ujarnya.

Mengulas mengenai jelajah Trofi Piala Dunia, beliau memberitahu, bola sepak adalah sukan nombor satu negara ini, dan sudah tentu siri jelajah tersebut akan mewujudkan rasa teruja di kalangan peminat sukan itu di negara ini.

Kuala Lumpur menjadi bandar raya Asia kelima menerima kedatangan trofi tersebut yang tiba di negara ini, kelmarin.

Siri jelajah yang dibawakan khas oleh syarikat minuman terkenal, Coca Cola dengan kerjasama FIFA, adalah sebahagian promosi Kejohanan Piala Dunia di Afrika Selatan, mulai Jun hingga Julai ini.

Peminat berpeluang menatap trofi itu dari dekat apabila ia dipamerkan di Pusat Pameran Mid Valley di sini, hari ini.

Peminat juga boleh bergambar bersama trofi bola sepak tersebut, selain menikmati ekstravaganza bola sepak menerusi tayangan filem tiga dimensi (3D).

0 comments: