.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, January 31, 2010

0 Ingin melihat kemudahan keretapi di Sabah sama seperti di Semenanjung

Sumber: Sabah Daily

Skandal Keretapi Negeri Sabah?

Oleh: admin | 31 January, 2010 | Posted in berita | Leave comment
JABATAN Audit Negara Malaysia (AUDIT) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disaran menjalankan pemeriksaan rapi terhadap Projek Menaik taraf Landasan Keretapi daripada Tanjung Aru Ke Tenom kerana terlewat daripada jadual dan dikhuatiri berlaku rasuah.

Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zainuddin Hassan memaklumkan perkara ini kepada Sabahkini.net setelah menjalankan penyiasatan sejak sebulan lalu.

“Laporan akhbar tempatan baru-baru ini mengatakan progress 93%. Bohong! Kenyataan ini tidak benar sama sekali. Jika kita ikut keretapi dari Beaufort ke Tenom, landasannya tidak dinaiktaraf sejak dari mulanya projek berjalan,” kata Zainuddin yang menegaskan projek bernilai RM300 juta hanya untuk memenuhi kocek pemimpin tertentu dan bukannya untuk rakyat Sabah.

Zainuddin mendedahkan bahawa kontraktor telah dibayar 93% daripada jumlah kontrak, manakala kemajuan kerja tidakpun mencecah 60% sewajarnya dikenakan denda kerana tambahan masa yang diberikan telah berakhir Oktober 2009.

“Yang nyata, Kontraktor ini telah dibayar melebihi kerja tanpa kelulusan Juruperunding. Pembayaran dibuat hanya dengan tandatangan Abd Rahman Din (Wakil KTMB) dan Datuk KSU MOT yang baru saja bersara,” ujar Zainuddin yang kesal kerana sistem akauntabiliti kerajaan begitu lemah.

Kata Zainuddin, projek ini yang dilaksanakan oleh Kementerian Pengangkutan dan diselia oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah gagal menyediakan satu projek yang dapat memberi nafas baru kepada Jabatan Keretapi Negeri Sabah.

Projek ini tegas Zainuddin tidak langsung memberi keselesaan kepada rakyat dan gagal meningkatkan program pelancongan dalam negeri.

Projek sepanjang 134 kilometer berkenaan kata Zainuddin terbahagi kepada dua sektor iaitu Tanjung Aru ke Kimanis yang dilaksanakan oleh Suria Capital Holding Berhad dan Sektor kedua daripada Kimanis ke Tenom yang dilaksanakan Hikmat Asia Sdn Bhd.

Projek yang tergendala sejak empat tahun lalu kata Zainuddin telah menyebabkan kesengsaraan kepada penduduk yang tinggal di pedalaman seperti Pangi, Rayoh dan Tenom yang tidak mempunyai sistem perhubungan jalanraya.

“Amat malang sekali kerana Kementerian Pengangkutan telah melantik seorang Pegawai Penyelia daripada KTMB yang hanya berminat untuk membayar kontraktor daripada melihat kemajuan projek secara terperinci,” ujar Zainuddin yang mendedahkan bahawa Kementerian Pengangkutan juga lebih berminat untuk member tambahan nilai kontrak tanpa menilai sama ada kontraktor ini mampu melaksanakannya.

Tegas Zainuddin, Projek Port Klang Free Zone (PKFZ) yang bermasalah juga di bawah kementerian sama dan bimbang skandal sama juga akan berlaku di Sabah jika tidak dibendung.

“Kita semua akan rugi. Saya secara langsung telah memantau kemajuan projek ini tetapi kesal ianya tidak akan terlaksana dengan secara betul, sekalipun dengan teguran Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri,” ujar Zainuddin yang akan mendedahkan bukti sedikit masa lagi.

Dalam lawatan rasminya ke projek berkenaan baru-baru ini, Rahim mendedahkan penggunaan dana bagi projek itu mencapai 90 % namun meminta pihak yang melaksanakan projek berkenaan agar segera menyiapkannya.

“Projek itu diserahkan kepada dua syarikat kontraktor sejak 2005 namun belum juga siap kerana beberapa masalah. Lawatan ini turut bertujuan meninjau punca kelewatan projek dan saya mendengar pelbagai alasan seperti utiliti membabitkan tiang elektrik, laluan telefon dan air,” kata Rahim yang tidak menolak kemungkinan berpunca daripada isu peruntukan dan berjanji akan menyelesaikannya dalam kadar segera.

Katanya, wujud keperluan mendesak bagi meningkatkan sistem kereta api di Sabah kerana selain memberi perkhidmatan kepada masyarakat luar bandar, ia juga berupaya merancakkan ekonomi terutama sektor pelancongan.

Oleh: HAFIZ JAMAIL (sabahkini)

0 comments: