.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, December 17, 2010

0 Titik peluh lebih dihargai

Atlet dapat insurans seumur hidup



Atlet negara (dari kiri) Nor Hasihmah Ismail, Ho-Robin, R. Puveniswaran, Chai Fong Ying, Alex Liew , Adrian Ang, Nicol David dan Wong Pei Tty bergambar pada majlis pengumuman Skim Persaraan Atlet MOM di Wisma OCM, Kuala Lumpur, semalam. - Bernama




KUALA LUMPUR - Dua puluh lapan pemenang pingat emas Sukan Komanwel dan Sukan Asia akan menerima polisi insurans seumur hidup bernilai antara RM10,000 dan RM100,000 seorang.

Atlet individu yang memenangi pingat emas akan diberi polisi insurans bernilai RM50,000 seorang, manakala setiap seorang anggota pasukan yang memperoleh emas akan menerima polisi bernilai RM25,000.

Untuk pasukan yang terdiri daripada lebih dua orang yang memperoleh pingat emas di New Delhi dan Guangzhou, mereka akan mendapat polisi bernilai RM10,000 seorang.

Presiden Majlis Sukan Olimpik Malaysia (MOM), Tunku Imran Tuanku Ja'afar berkata, polisi insurans itu disediakan di bawah Skim Persaraan Atlet MOM untuk atlet yang berjaya dalam bidang masing-masing.

Daripada 17 pemenang pingat emas Sukan Komanwel dan 11 di Sukan Asia, hanya pemain skuasy No. 1 dunia, Datuk Nicol David meraih emas dalam kedua-dua temasya, katanya selepas menandatangani penajaan dengan Carlsberg Marketing Sdn. Bhd. di sini, semalam.

Beliau berkata, pencapaian Nicol membolehkan pemain itu menerima polisi bernilai RM100,000. Dengan polisi insurans yang diperoleh sebelum ini, menjadikan dia menjadi penerima paling tinggi iaitu RM250,000 sepanjang tempoh 12 tahun, dari 1998 hingga 2010.

"Sehingga kini, 88 atlet telah mendapat faedah daripada skim itu. Kemenangan mereka pada Sukan Asia, Sukan Komanwel dan Olimpik membuatkan negara bangga," katanya.

Nicol, Chai Fong Ying (wusyu), R. Puvaneswaran (karate), Alex Liew Kien Liang dan Adrian Ang boling) antara yang hadir pada majlis berkenaan.

Tunku Imran berkata, menjelang 2013, bayaran premium oleh MOM akan tamat dan atlet boleh menukar polisi insurans mereka untuk bayaran tunai.

"Bagaimanapun, adalah lebih baik tidak menunaikan polisi mereka sebaliknya simpan bagi tempoh yang panjang kerana nilainya akan meningkat," katanya. - Bernama

0 comments: