.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, December 17, 2010

0 Dulu penoreh getah tidak dipandang kini mereka sangat didengki

Harga getah cecah paras tertinggi RM14.13 sekilogram

KUALA LUMPUR 16 Dis. - Harga getah di pasaran kini mencecah RM14.13 sen sekilogram dan dijangka kekal pada paras tertinggi sehingga pertengahan tahun depan.

Pengerusi RISDA, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, harga itu merupakan yang tertinggi pernah dicapai dalam sejarah industri getah di Malaysia.

''Peningkatan itu berlaku ekoran permintaan yang tinggi dari seluruh dunia akibat perubahan cuaca dan musim di negara-negara pengeluaran getah lain seperti China, Vietnam dan Thailand,'' katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat Majlis Penasihat Gagasan Ekonomi Melayu (Gabem) di sini hari ini.

Sehubungan itu, beliau menyarankan para penoreh getah di seluruh negara agar mengambil kesempatan tersebut dan meningkatkan produktiviti bagi mendapat keuntungan yang lebih lumayan.

"Keuntungan yang diperolehi hari ini membolehkan penoreh getah membeli baja untuk penggunaan pada masa hadapan.

"Penoreh getah digalakkan untuk menoreh getah pada sebelah petang bagi mengoptimumkan hasil kerana sebelum ini mereka hanya menoreh pada waktu pagi," katanya.

Harga getah di pasaran dunia kini mencatatkan sejarah baru kerana mencecah RM14 sekilogram berbanding RM4 sekilogram lima tahun lalu.

Dalam pada itu, Abdul Rahim menasihatkan 350,000 penoreh getah di seluruh negara menjual hasil getah mereka kepada RISDA yang menawarkan harga antara RM6 hingga RM7 sekilogram.

"Jangan jual hasil getah kepada orang tengah kerana harga tawaran mereka adalah lebih rendah daripada RISDA," katanya.

Tambahnya, orang tengah biasanya memberi alasan seperti terlalu banyak air di dalam kandungan getah bertujuan merendahkan harga tawaran demi kepentingan diri sendiri.

"Justeru itu, para penoreh getah dinasihatkan menjual hasil getah yang kurang daripada 25 tan kepada RISDA dan hasil yang melebihi 25 tan boleh menjual terus kepada kilang," katanya.

Pada masa sama, Abdul Rahim juga memberitahu, RISDA akan menambahkan bilangan depot pembelian getah dan pusat timbang dan stor (PTS) di seluruh negara sebagai satu langkah untuk membasmi orang tengah yang mengaut keuntungan daripada penoreh getah.

0 comments: