.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, December 17, 2010

0 4 maut, 21 terselamat bas jabatan penjara Tawau jatuh gaung. Takziah kepada keluarga mangsa

4 maut bas jatuh gaung

Oleh Hassan Omar dan Mohd Izham Unnip Abdullah

2010/12/17
PENAMPANG: Empat kakitangan Jabatan Penjara Tawau terbunuh, manakala 21 penumpang bas jabatan itu termasuk seorang wanita dan dua kanak-kanak lelaki cedera apabila ia terjatuh ke dalam gaung di Kilometer 32, Jalan Penampang-Tambunan, Kampung Moyog dekat sini, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 10.15 pagi itu, bas Jabatan Penjara berkenaan dalam perjalanan dari Keningau ke Tawau selepas pegawai dan kakitangannya menyertai Kejohanan Bola Sepak Piala Pengarah Jabatan Penjara Sabah di Keningau. Mereka yang terbunuh ialah tiga warden, iaitu Madinah Alhamdulillah, 38; Selamat Idris, 31 dan Saberin Murad, 28, serta pemandu kedua bas itu, Muslimin Mohamad, 36. Madinah berasal dari Semporna, Selamat dan Muslimin dari Tawau serta Saberin dari Kampung Rampayan, Menggatal dekat Kota Kinabalu.

Wanita berusia dalam lingkungan 30-an itu adalah isteri kepada seorang daripada 18 kakitangan penjara yang cedera, manakala dua kanak-kanak ialah, Norehan, 12, iaitu anak Muslimin dan Hafidz Ramli, 14, anak seorang lagi kakitangan penjara yang cedera.

Tujuh daripada mereka yang cedera dilaporkan dalam keadaan kritikal, manakala 12 lagi separuh kritikal dan dua stabil.

Jalan Penampang-Tambunan adalah laluan berbukit sepanjang kira-kira 40 kilometer di Banjaran Crocker yang berfungsi sebagai laluan utama Keningau-Penampang.
Ketua Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Sabah, Superintendan Bon Jeen a/l Ah Rom @ Sowat, berkata siasatan awal mendapati bas dipandu Ridzuan Samda Mudin, 35, dipercayai gagal dikawal ketika melalui laluan berbukit sebelum terbabas dan terjunam ke dalam gaung.

“Siasatan dijalankan bagi mengenal pasti sama ada bas itu mengalami masalah brek. Kami akan ambil kenyataan Ridzuan apabila beliau stabil," katanya.

Sementara itu, Pegawai Kanan I Ibu Pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Sabah, Mohd Noor Amit, berkata anggotanya terpaksa menggunakan tali untuk menuruni gaung dan mengeluarkan mangsa tersepit di bawah bas.

Beliau berkata, tiga mangsa pertama yang cedera ringan memanjat tebing bukit dan keluar dari gaung jam 11.13 pagi, manakala empat mayat dijumpai terhimpit di bawah bas.

Ridzuan yang cedera di kaki dalam kejadian itu berkata, beliau gagal mengawal kenderaannya berikutan masalah brek.

"Ketika menuruni bukit di selekoh, saya tekan brek tetapi tidak berkesan. Saya tak tahu hendak buat apa lagi," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Norehan, 12, berkata ketika kejadian beliau duduk di sebelah ayahnya.

“Apa yang saya ingat ialah brek yang kuat dan bas berpusing. Lepas itu saya tidak ingat apa-apa sehingga saya sedar, saya berada dekat bahagian enjin bas," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Dalam pada itu, seorang pemandu lori yang mahu dikenali sebagai Wong mendakwa, bas berkenaan dipandu laju ketika memotongnya di Gunung Emas, beberapa kilometer sebelum tempat kejadian.

"Apabila tiba di tempat kejadian, baru saya tahu bas yang memotong lori saya terjunam ke dalam gaung," katanya ditemui di tempat kejadian.



Artikel berkaitan:

4 staf penjara maut

Oleh HAMDEN RAMLI
utusansabah@utusan.com.my




Bas dinaiki 25 anggota penjara dan keluarga jatuh ke dalam gaung di Kilometer 32, Jalan Tambunan-Penampang di Kampung Ulu Moyog, Penampang, semalam. - utusan/ Hamden Ramli



PENAMPANG 16 Dis. - Empat kakitangan Penjara Tawau terbunuh selepas bas dinaiki mereka terhumban ke dalam gaung di Kilometer 32 Jalan Kota Kinabalu-Tambunan dekat Kampung Ulu Moyog, di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 10.15 pagi itu, seramai 18 lagi anggota Penjara Tawau dan tiga ahli keluarga mereka, masing-masing dua kanak-kanak lelaki dan seorang perempuan cedera dan kini dirawat di Hospital Queen Elizabeth (QEH) Kota Kinabalu.

Mangsa yang terbunuh ialah Madinah Alhamdulillah, 37, Selamat Idrus, 31, Muslimin Muhamad, 36, dan Sabirin Murad, 28.

Difahamkan bas yang membawa pasukan bola sepak Penjara Tawau itu sedang dalam perjalanan ke Kota Kinabalu selepas menyertai pertandingan bola sepak Piala Pengarah Penjara Sabah, bermula 13 Disember lalu.

Bagaimanapun, ketika menuruni bukit dan selekoh tajam tidak jauh dari Kampung Ulu Moyog dekat sini, bas itu hilang kawalan sebelum terhumban dan berpusing beberapa kali ke dalam gaung sedalam kira-kira 100 meter tersebut.

Kemalangan itu turut menyebabkan bumbung bas berkenaan tercabut.

Tiga jentera pasukan Bomba dan Penyelamat bersama 36 anggota dikejarkan ke tempat kejadian bagi mengeluarkan mangsa. Mangsa pertama berjaya dikeluarkan pada pukul 11.13 pagi.

Gerakan menyelamat yang turut dibantu pasukan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), polis dan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) mengambil masa tiga jam untuk mengeluarkan semua mayat.

Mayat terakhir berjaya dikeluarkan pada pukul 2.10 petang.

Ketua Polis Trafik negeri, Supritendan Bonjeen Ah Ron ketika dihubungi hari ini berkata, semua mangsa yang terbunuh meninggal dunia di tempat kejadian.

"Polis masih menjalankan siasatan bagi mencari punca sebenar kejadian itu," katanya.

Sementara itu, seorang mangsa yang terselamat, Mohd. Hafidz Ramli, 14, memberitahu, dia hanya menyedari dalam keadaan bahaya apabila bas itu melanggar tebing jalan sebelum terhumban ke dalam gaung.

"Selepas berpusing beberapa kali, saya pengsan dan hanya sedar apabila pasukan penyelamat datang untuk membawa saya naik ke atas," katanya.

Seorang lagi mangsa, Mohd. Noraihan Muslimin memberitahu, ketika kejadian, dia duduk di sebelah bapanya, Muslimin.

"Kejadian berlaku begitu pantas dan apabila sedar, saya telah berada di bahagian enjin bas," katanya.

Sementara itu, kakitangan Penjara Sandakan, Koperal Azranshah Abdullah berkata, sebanyak tiga bas membawa tiga pasukan bola sepak masing-masing dari Penjara Kota Kinabalu, Tawau dan Sandakan berlepas dari Keningau, pukul 8 pagi.

"Bas membawa kakitangan Penjara Tawau itu merupakan yang kedua bertolak dari Keningau. Ketika dalam perjalanan, kami mendapat panggilan telefon memaklumkan kejadian malang itu.

"Semasa kami sampai, pasukan penyelamat telah mula mengeluarkan mangsa dari dalam bas tersebut," katanya.



Artikel berkaitan:



Terkulai ratapi anak mati
Oleh Mohd Razlan Salleh, Junaidi Ladjana, Fardy Bungga dan Norasikin Daineh




BANTU...anggota perubahan memberi bantuan kepada mangsa kemalangan apabila bas yang dinaiki mereka terhumban ke dalam gaung, semalam.





KELUARKAN MANGSA...anggota penyelamat mengeluarkan mangsa yang tersepit dan terbunuh. KOTA KINABALU: Seorang ibu terkulai selepas meratapi kematian anak lelaki kesayangannya, Sabirin Murad, 29, yang terbunuh selepas bas dinaiki bersama 25 kakitangan Jabatan Penjara Tawau terjunam ke dalam gaung sedalam 50 meter, semalam.

Kemalangan ngeri yang meragut empat nyawa itu berlaku di Kilometer 32 Jalan Penampang - Tambunan di sini, kira-kira jam 10.40 pagi.


Sitimah Musah, 55, berkata, kali terakhir dia berbual dengan anaknya itu ketika menghubunginya dua kali iaitu kira-kira sejam sebelum kejadian berlaku.

“Saya terkilan kerana tidak dapat menunaikan permintaan terakhirnya yang bersungguh-sungguh menyuruh menyediakan makan tengah hari di rumah.




“Saya sedih kerana kami memang jarang makan bersama kerana dia bertugas di Tawau dan saya tidak sangka, panggilan dua kali itu adalah kali terakhir saya mendengar suaranya,” katanya ketika ditemui di luar bilik mayat Hospital Queen Elizabeth (HQE) di sini, semalam.



Sitimah yang menetap di Kampung Rampaian Manggatal berkata, anaknya ada menghubungi memaklumkan dalam perjalanan ke Kota Kinabalu kira-kira jam 9 pagi.

“Selepas itu, dia menghubungi semula sejam kemudian dan memberitahu sudah berada di Penampang, selain menyuruh seorang adiknya menunggu di Kota Kinabalu," katanya.

Sementara itu, Nurul Syakinah Muslimin Mohammad, 15, berkata, sebelum kejadian, ayahnya, Muslim Mohamad, 36, pemandu kedua bas terbabit yang turut terbunuh ada menyatakan mahu membeli persiapan persekolahan termasuk baju dan kasut baru sebaik tiba di Kota Kinabalu.

“Ayah berjanji untuk berjumpa di Kota Kinabalu tetapi saya terkilan kerana hajat kami berkubur," katanya.

Menurut Nurul Syakinah, beberapa jam sebelum kejadian, dia dihubungi ayahnya yang memberitahu bas dinaiki baru bergerak ke Kota Kinabalu.

“Tidak sampai beberapa jam selepas itu, emak dari Tawau menghubungi saya memberitahu ayah terbabit dalam kemalangan dan saya bergegas ke hospital, tetapi diberitahu ayah sudah meninggal dunia," katanya.

Penumpang bas berkenaan, Moha Hafiz Rahim, 14, berkata, kejadian berlaku secara tiba-tiba dan sempat berpaut pada kerusi untuk mengelak terhumban keluar daripada bas yang bergolek jatuh ke dalam gaung.

“Ketika itu terlintas kemungkinan ajal saya sudah sampai apabila menyedari bas mula menjunam ke gaung dan bergolek beberapa kali sebelum berhenti.

“Dalam keadaan kelam kabut itu, saya tidak berfikir apa-apa, selain menyelamatkan diri dan keluar daripada bas berkenaan,” katanya.

Penumpang, Ulil Amri, 28, yang sedang tidur di kerusi penumpang bahagian tengah bas terkejut apabila mendengar jeritan yang mendakwa bas hilang kawalan.

"Selepas itu, saya mendengar dentuman kuat dan bas bergolek beberapa kali. Saya bersyukur kerana tidak cedera serius, cuma sakit di peha dan dada akibat hentakan kuat,” katanya.

0 comments: