.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, August 03, 2010

0 Pengertian konsep 1Malaysia tidak sama dari rakyat

Kerajaan perlu elak 1Malaysia disalah tafsir


2010/08/03
GEORGETOWN: Kerajaan perlu menyatakan pendirian dan memberi penjelasan berhubung slogan 1Malaysia bagi mengelakkan pandangan berbeza di kalangan rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata langkah itu amat penting bagi memastikan konsep berkenaan tidak disalah tafsir dan dieksploitasi untuk kepentingan pihak tertentu sehingga menimbulkan suasana tidak harmoni di dalam negara. Katanya, semua kaum mempunyai tafsiran sendiri sehingga menimbulkan banyak kekeliruan kepada mereka, terutama mengenai maksud sebenar konsep itu yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. “Saya bercakap dengan orang Cina, Melayu dan India, masing-masing ada pendapat berbeza dan tidak boleh disatukan. Jadi, saya berpendapat satu penjelasan perlu dibuat kerajaan.

“Mereka (rakyat) tidak tahu yang mana satu untuk orang Cina dan yang mana untuk orang Melayu. Kalau suruh saya buat penjelasan, mana saya tahu, bukan saya yang buat slogan itu," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan ucaptama pada Multaqa Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) bersama guru Pendidikan Islam dan ahlinya peringkat Zon utara di Kompleks Tabung Haji di sini, semalam.

Sementara itu, ketika diminta mengulas kes pendakwaan ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik berhubung projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), Dr Mahathir berkata, tiada sesiapa boleh terlepas daripada undang-undang.
“Itu baru dakwaan, sama ada benar atau tidak, terpulang kepada pihak bertanggungjawab menjelaskannya. Jika dia tidak salah, harap peguamnya dapat membuktikannya,” katanya.

Kepada soalan lain, Dr Mahathir berkata, kerajaan wajar mempertimbangkan penggubalan undang-undang baru berhubung hukuman kepada pesalah rogol membabitkan kanak-kanak dengan mengenakan hukuman lebih berat.

Katanya, undang-undang sedia ada sudah begitu lama dan keadaan sekarang ini pula jauh berbeza dari dulu, termasuk gambar lucah mudah didapati.

"Sekarang banyak pornografi dan gambar lucah mudah didapati tanpa kawalan kerana internet tidak boleh dikawal,” katanya.

Beliau diminta mengulas cadangan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang meminta kerajaan meminda Seksyen 376 Kanun Keseksaan supaya perogol kanak-kanak boleh dikenakan hukuman mati.

Mengikut Seksyen 376 (2) (e) Kanun Keseksaan, hukuman bagi kesalahan merogol kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah ialah penjara tidak melebihi 30 tahun dan sebatan.

Terdahulu, dalam ucaptama di majlis itu, Dr Mahathir yang juga Yang Dipertua PERKIM berkata, kerajaan juga boleh mengambil tindakan dengan membuat sekatan terhadap kemasukan laman lucah yang semakin banyak.

"Dulu kita larang, walaupun kita tiada kuasa undang-undang di internet tetapi dari segi teknologi masa kini, kita boleh padam dan sekat semua bahan seperti itu,” katanya.

0 comments: