.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, August 03, 2010

0 Liverpool diibaratkan TITANIC yang mustahil tenggelam

Jutawan China mahu sambar Liverpool


2010/08/03

KHABAR angin bertiup kencang di kalangan media Inggeris kononnya jutawan China, Kenny Huang (gambar) sedang mengadakan rundingan untuk mengambil alih kelab gergasi, Liverpool.

Huang, ketua eksekutif syarikat pelaburan sukan China, QSL, dikatakan sudah mengemukakan tawaran kepada Royal Bank of Scotland (RBS) yang mungkin menyebabkan pemilik ketika ini, Tom Hicks dan George Gillett, tanpa sebarang keuntungan. Hicks dan Gillett dikatakan sedang mencari dana berjumlah kira-kira £600 juta (RM2.88 bilion) – tetapi selepas rundingan pembiayaan semula awal tahun ini - RBS mampu mengambil inisiatif penjualannya jika beranggapan ia mampu menawarkan pembayaran pinjaman yang terbaik. Huang dikatakan membuat tawaran secara terus untuk membayar £237 juta (RM1.14 bilion).

Akhbar Daily Telegraph mendakwa, berikutan penilaian Huang itu, Gillet memberitahu RBS bahawa dia juga sudah memulakan rundingan dengan ahli perniagaan Syria, Yahya Kirdi supaya menangguhkan penjualan.

Hicks dan Gillett mahu menjual Liverpool April lalu tetapi tidak mendapat sambutan yang baik, malah cubaan sebuah syarikat ekuiti New York untuk membeli 40 peratus pegangan juga ditolak.

Kedua-duanya membeli Liverpool dengan harga £219 juta (RM1.05 bilion) pada 2007 dan pernah berkata April lalu bahawa: “Liverpool menjadi pelaburan paling menguntungkan pernah saya buat. Saya mungkin mendapat empat kali ganda keuntungan.” – Agensi

0 comments: