.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, August 03, 2010

0 Pengantin Muda, 17 dan 19

'Mereka dah berkenan'

Oleh Rashidi Karim

2010/08/02
KANGAR: “Saya mengesahkan bahawa saya menikahkan sendiri Mohd Firdaus Mohd Zain dengan anak gadis saya (Zuraida) semalam (kelmarin), dengan mas kahwin hanya RM50 tanpa belanja lain sehari lebih awal dari tarikh ditetapkan hari ini (semalam).

“Malah, saya juga melakukan pernikahan sama menyatukan anak keenam saya, Zakira, 17, dengan pasangannya, Bunyamin Abbas, 19, pada tarikh sama bersama hantaran mas kahwin sama iaitu RM50,” kata guru silat, Zubir Mat Isa, 47, semalam.

Katanya, pernikahan dua anak gadisnya itu disaksikan Imam I Masjid Ngulang di masjid berkenaan di Mata Ayer, dekat sini, kira-kira jam 6.30 petang, kelmarin.


Bagaimanapun, berlaku kontroversi baru apabila bapa Bunyamin juga membuat laporan di Balai Polis Padang Besar jam 12.30 tengahari semalam selepas tidak memaklumkan mengenai perkahwinan rahsia itu.


Zubir menafikan melarikan Mohd Firdaus, pelajar jurusan Usulludin dari Universiti Al-Azhar, Mesir, atau memaksanya berkahwin dengan anak gadisnya itu kerana mereka sudah lama ‘berkenan’.


“Jika perkahwinan ini terbatal, saya ada calon menantu untuk Zuraida iaitu seorang mualaf berbangsa Cina tetapi saya bersyukur berlangsung seperti dirancang,” katanya ketika ditemui di Pejabat Pertubuhan Darul Islah, Mata Ayer, dekat sini, semalam.


Katanya, dia terpaksa mempercepatkan pernikahan Mohd Firdaus yang sedang belajar di Mesir kerana bimbang perkahwinan yang dirancang tidak menjadi kenyataan selepas kes itu disiarkan secara meluas di akhbar.


Selain itu, katanya, dia tidak mengenakan perbelanjaan besar cukup sekadar mas kahwin RM50 kerana didakwa itu sunnah Nabi Muhammad dan dituntut Islam.


Kelmarin, muka depan akhbar ini melaporkan Mohd Fuzi dari Taman Melati, Setapak, Kuala Lumpur, mendakwa anak sulungnya dibawa lari untuk dipaksa berkahwin dengan anak gadis seorang guru silat di sini.


Mohd Firdaus yang bercuti di Perlis dilaporkan hilang sejak 16 Julai lalu, selepas bertemu seorang guru silat di pejabat Pertubuhan Darul Islah, di sini.


Difahamkan, dua laporan polis di Balai Polis Arau dibuat selepas usaha menemui dan menghubungi Mohd Firdaus gagal pada 27 dan 30 Julai lalu.



Zubir berkata, hasrat berkahwin terdetik dari hati Firdaus sendiri, tanpa dipaksa mana-mana pihak seperti didakwa keluarga pelajar itu.


“Saya tidak pernah memaksa Firdaus menikahi Zuraida, kerana dia sendiri menyuarakan hasrat itu.


“Malah, dakwaan saya melarikan Firdaus dari keluarganya tidak benar sama sekali,” katanya.


Ditanya kedudukan Mohd Firdaus sekarang, katanya: “Mohd Firdaus dan isterinya berbulan madu di Langkawi dan menetap di sebuah chalet di sini,” katanya.



Sementara itu, Mohd Firdaus tidak menjangka bertemu dengan bapanya ketika mereka hadir ke Balai Polis Padang Besar, namun enggan memberi komen.


Dia yang hadir tanpa isterinya dilihat terkejut apabila terserempak dengan bapanya sebelum berbincang untuk menyelesaikan isu itu.

0 comments: