.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, August 03, 2010

0 Double Killer lebih menarik, jika sistem 1, 2, 3 adalah cara Brazil, double killer adalah cara Jerman di piala dunia bola sepak

'Sistem apit kiri sudah ketinggalan'

Oleh Hussain Said
hussain@bharian.com.my
2010/08/03
Cara terbaik ialah guna ‘double killer’: Hassan

SUDAH tiba masanya perubahan dilakukan dalam sistem permainan skuad sepak takraw negara andai tidak mahu terus diaibkan. Itu saranan bekas ketua jurulatih, Hassan Sulaiman yang menyarankan penggunaan perejam berkembar atau ‘double killer’ seperti yang dipraktikkan seteru utama Thailand, jika Malaysia mahu kekal menjadi kuasa takraw dunia bersama-sama negara Gajah Putih itu. “Sistem permainan menggunakan pengumpan (apit kiri) atau kiraan satu, dua, tiga, sudah tidak lagi sesuai ketika ini. Ia sudah ketinggalan zaman. Sebaliknya, corak permainan perlu pantas dan menggerunkan lawan.

“Jadi, sistem permainan terbaik ialah menggunakan ‘double killer’. Tiada lagi pengumpan. Kedua-dua apit perlu berkeupayaan dan berkemahiran membuat libasan dan rejaman,” katanya.

Menurutnya, permainan menggunakan ‘double killer’ ini sudah diperkenalkan dan dipraktikkan ketika dia mengendalikan skuad negara pada era ‘Raja Sepak Takraw’ Adnan Saidin dan Raziman Hassan, tetapi peliknya sistem itu tidak lagi diamalkan skuad negara.

Sebaliknya ia digunakan Thailand yang berjaya membantu mereka mengekalkan penguasaan, dan kini turut diamalkan Korea Selatan yang menewaskan Malaysia 2-1 pada peringkat separuh akhir Piala Raja Thai, kelmarin.
Hassan berkata, dia pernah mengemukakan cadangan untuk meningkatkan prestasi skuad negara tetapi kecewa kerana Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) tidak bersikap terbuka dan enggan menerima pandangan orang lama sepertinya.

“Saya tidak mengharapkan jawatan, saya sudah tua. Saya sekadar mahu membantu dan berkongsi kepakaran kerana apa yang lebih penting adalah maruah kita selaku pencipta sukan tradisi ini,” katanya.

0 comments: