.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, November 06, 2010

0 Teloransi antara agama kristian dan islam perlu ditangani secara lebih konprehensif demi membendung lebih banyak krisis

Islam, Kristian setuju reda ketegangan

PARIS 5 Nov. - Pemimpin-pemimpin Islam dan Kristian semalam bersetuju menubuhkan satu pasukan untuk cuba meredakan ketegangan antara kedua-dua agama terbesar ini, ketika penganut Islam dan Kristian terjebak dalam konflik senjata di Nigeria, Iraq, Mesir dan Filipina.

Pada mesyuarat di Geneva minggu ini, mereka bersetuju mengambil langkah penting bagi memelihara keamanan antara kedua-dua agama ini, daripada membiarkannya terjerumus dalam konflik yang disebabkan oleh persaingan politik, penindasan atau ketidakadilan.

Antara pertubuhan yang menyokong rancangan itu ialah World Council of Churches (WCC) yang dianggotai 349 gereja berlainan di seluruh dunia dan World Islamic Call Society (WICS), rangkaian yang dianggotai kira-kira 600 badan Islam.

Mereka akan menghantar pakar-pakar Islam dan Kristian untuk campur tangan dalam konflik agama bagi meredakan ketegangan dan menyelesaikan salah faham dan pertikaian tentang kepercayaan.

"Kami menubuhkan satu kerjasama kumpulan ini bagi membolehkan kami bersiap sedia berhadapan dengan sebarang krisis yang semakin meningkat berkaitan Islam dan Kristian.

"Kami perlu mencari penyelesaian untuk meredakan krisis agama dan memperbaiki hubungan antara kedua-dua agama ini melalui resolusi konflik dan keadilan," kata pemimpin-pemimpin Kristian dan Islam dalam satu kenyataan selepas mengadakan mesyuarat selama empat hari.

Institut Diraja Aal al-Bayt Jordan dan cendekiawan kumpulan Common Word Islam yang mempromosi dialog antara agama turut menyokong penubuhan pasukan ini, yang telah dibincangkan dengan beberapa gereja sejak dua tahun lalu.

Aref yang menyertai mesyuarat itu berkata, pakar-pakar Islam dan Kristian akan dipilih untuk membentuk pasukan kecil ini dan akan dihantar ke wilayah tercetusnya konflik. - Reuters

0 comments: