.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, February 04, 2010

0 Mari hasilkan satu karya catan abtrak dan jual pada harga 1/2 juta ringgit malaysia

Sumber: UM

Potret Picasso dijual setinggi RM44 juta

LONDON 3 Feb. - Karya agung Picasso yang tidak lagi dipamerkan kepada orang ramai sejak berdekad lalu, dijual secara lelong dengan harga 8.1 juta pound (RM44 juta), dua kali lebih mahal dari jangkaan.

Potret gambar isteri kedua artis dari Sepanyol yang di panggil Tete de Femme (Jacqueline) itu tidak dipertonton kepada orang ramai sejak tahun 1967 dan pada mulanya dijangka dijual pada harga empat juta pound (RM21.6 juta), kata syarikat lelongan, Christie's di sini semalam.

Lukisan yang siap pada 1963 itu tidak pernah ditawarkan sebagai barang untuk dilelong serta kekal berada dalam simpanan yang sama hingga 1981.

Penjualan Tete de Femme (Jacqueline) yang berjaya memperoleh 8.1 juta pound (RM44 juta) hanyalah sebahagian daripada beberapa karya terkemuka yang dilelong termasuk hasil seni daripada Renoir dan Matisse.

Christie's bagaimanapun enggan mendedahkan identiti pembeli tersebut.
The Impressionist and Modern Art Evening Sale memenangi beberapa bidaan berjumlah 76.9 juta pound (RM420.5 juta) di mana empat dari hasil karya itu diperoleh dengan harga melebihi lima juta pound (RM27.3 juta), demikian menurut Christie's.

"Dengan penjualan hasil karya ini sekali gus membuktikan permintaan terhadapnya adalah tinggi dan pembeli yang menghargai hasil dari seluruh dunia turut komited untuk memilikinya," kata Pengarah Impresionisme dan Seni Moden Christie's, Giovanna Bertazzoni. - AFP

0 comments: