.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, March 29, 2011

0 Kutipan kurang RM6 juta akan diberi insentif. Hasilkan filem bernilai RM6 juta

KPKK perkenal Insentif Tayangan Filem


Rais Yatim (kiri) bersama pengarah-pengarah filem selepas majlis penyampaian insentif tayangan filem di bilik media Bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur, semalam.



KUALA LUMPUR 28 Mac - Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) telah memperkenalkan Insentif Tayangan Filem untuk para penerbit filem tempatan bagi menggantikan Skim Pemulangan Duti Hiburan yang diperkenalkan sejak 13 Februari 1986.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, Insentif Tayangan Filem yang diluluskan oleh Kabinet pada 23 Februari lalu diharap dapat mengurangkan beban kerajaan dalam memulangkan duti itu kepada para penerbit selepas tayangan sesebuah filem itu.

"Ini kerana, mulai tahun 2000 setiap kerajaan negeri kecuali Kelantan, Terengganu dan Perlis tidak menyalurkan duti hiburan di pawagam kepada kementerian melalui agensinya iaitu Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

"Ia menyebabkan duti hiburan yang dipulangkan semula kepada para penerbit filem itu menggunakan peruntukan daripada bajet Finas,'' katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Sebagai contoh katanya, untuk tahun 2010 Finas telah mengeluarkan RM12,834,809.75 bagi memulangkan duti hiburan itu kepada para penerbit filem tempatan.

Sebelum ini menerusi pemulangan duti hiburan, para penerbit akan menerima semula duti hiburan sekitar 20 peratus daripada kutipan tiket filem mereka yang tamat tayangannya di pawagam.

Sementara itu, menerusi Insentif Tayangan Filem pula, Finas akan memberi insentif sebanyak RM200,000 bagi filem-filem cereka yang mengutip kutipan tiket RM2 juta.

Rais turut menjelaskan, filem cereka yang mendapat kutipan tiket RM2 juta hingga RM4 juta akan menerima insentif 10 peratus daripada kutipan tiketnya dan kutipan tiket melebihi RM4 juta hingga RM6 juta pula menerima insentif lima peratus.

''Bagi filem cereka yang mendapat kutipan tiket melebihi RM6 juta pula tidak akan mendapat sebarang insentif,'' ujarnya.

Pada majlis itu, Rais turut menyerahkan Insentif Tayangan Filem kepada empat syarikat penerbit filem iaitu Asia Tropical menerusi filem Ice Kacang Puppy Love dan Lelio Po Po, Tayangan Unggul Sdn. Bhd. (Appalam), Woohoo Pictures Sdn. Bhd. (Whoohoo) dan Zioss Films Sdn. Bhd. (Crayon).

0 comments: