.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, March 17, 2011

0 Watak yang jujur dalam filem mengangkat filem itu menjadi karya terbaik dan hebat

Karya Kurosawa di Aswara

Oleh JAGATHESWARY NARAYANAN




TIMBALAN MENTERI 11 Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Senator Datuk Maglin Dennis D’Druz (kiri) memberi cendera hati kepada Pengarah Japan Foudation Kuala Lumpur, Toyoda Shoichi semasa perasmian Festival Filem Akira Kurosawa di Aswara.

--------------------------------------------------------------------------------



PENGARAH filem termasyhur dari India, Satyajit Ray pernah menyifatkan legenda ini sebagai kuasa magnet ataupun elektrik, sebabnya kesemua karya filem terbitannya mampu mengejut dan mempesona jiwa sesiapa saja yang menonton buat julung-julung kali.

“Dia memang ada kuasa. Saya sering bertanya-tanya setiap kali menonton filem arahannya apakah yang ada pada filem ini yang memukau jiwa dan memacu untuk menghayati dengan lebih mendalam.

Ungkapan-ungkapan begitu membanggakan yang terpacul keluar daripada sanubari tokoh ternama antarabangsa ini sebenarnya adalah hak kepada seniman Akira Kurosawa.

Sutradara filem yang berpegang teguh dengan jati diri Jepun ini merupakan insan yang memberi identiti berbeza dan yang telah pun martabatkan nilai-nilai ketimuran serta Asia di persada dunia perfileman menerusi keindahan filem yang tak makan dek zaman.

“Watak-watak dalam filem saya adalah mereka yang cuba hidup secara jujur dan akan berusaha untuk mencapai kehidupan yang diberikan itu ke tahap maksimum.

“Saya percaya kita perlu jujur dan berusaha dengan kemampuan yang ada pada diri kita sebaik mungkin. Mereka yang melakukan ini adalah hero yang sebenar.”

Sedutan kata-kata istimewa Kurosawa itu sungguh membuktikan ketinggian intelektual dan keghairahan beliau terhadap seni perfileman dalam menghasilkan karya -karya asli yang memaparkan realiti sebenar dalam hidup.

Selain disanjungi sebagai pengarah filem terunggul Asia dari Jepun, Kurosawa juga turut dikagumi sebagai penerbit, penulis skrin dan editor sehingga menjadi inspirasi kepada beberapa seniman tempatan seperti Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan Allahyarham Hussein Hanif dalam pembikinan filem Semerah Padi serta Istana Berdarah.

Lebih membanggakan lagi, Pemenang Hadiah Nobel, Gabriel Garcia Marquez pernah menonton filem Kurosawa berjudul Red Beard sebanyak enam kali kerana jalan ceritanya begitu memberi inspirasi kepada dirinya.

Sehubungan itu, mulai 10 Mac lalu hingga 20 Mac ini, Akademi Seni dan Warisan (Aswara) dengan kerjasama Japan Foundation menganjurkan Festival Filem Akira Kurosawa di Dewan Kuliah Utama (DKU), Aswara.

Festival ini diadakan di beberapa buah bandar raya di dunia sebagai memperingati ulang tahun Kurosawa ke-100 pada 23 Mac ini. Pengarah itu meninggal dunia pada 6 September 1998 pada usia 88 tahun.

Filem-filem yang ditayangkan merangkumi karya hebat Kurosawa dalam pelbagai genre. Antaranya, Rashomon, Seven Samurai, Red Beard, Sanshiro Sugata, The Most Beautiful, The Men Who Tread On The Tiger’s Tail, The Idiot, Sanjuro, Yojimbo dan banyak lagi.

Rektor Aswara, Datuk Mohamed Najib Ahmad Dawa berkata, penganjuran festival ini bertujuan membawa khalayak meninjau pemikiran seorang seniman besar pertama Asia yang menempatkan diri di pentas dunia.

“Seperti semua maklum, Kurosawa amat berpegang keras dengan jati diri ‘Jepunnya’. Penerapan nilai-nilai itu jelas dilihat dalam filem-filem arahannya misalnya elemen daripada teater noh iaitu teater tradisi Jepun diterapkan dalam filem Throne Of Blood yang naskhah asalnya adalah Macbeth oleh Shakespeare,” ujar Najib yang turut memberitahu filem itu berjaya bukan kerana Shakespeare tetapi penyatuan Timur-Barat dalam acuan budaya Jepun zaman feudal.

0 comments: