.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, April 13, 2011

0 Ubah status hutan simpan kepada tanah kerajaan supaya dapat diagihkan secara geran berkelompok

Sabah sedia tukar status hutan



MUSA Aman (kanan) melambai kepada penari-penari suku kaum Murut selepas merasmikan Pesta Kalimaran ke-9 Peringkat Negeri di Padang Pekan Tenom, kelmarin.



TENOM 11 April – Kerajaan negeri bersedia menukar status hutan simpan kepada tanah kerajaan dan mengagihkannya kepada golongan yang benar-benar berhak.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman berkata, apabila status hutan simpan ditukar kepada tanah kerajaan, ia akan diagih-agihkan kepada penduduk melalui pemilikan geran berkelompok seperti dilaksanakan di daerah Nabawan dan Tongod, sebelum ini.

Katanya, pengagihan tanah secara geran berkelompok dapat memastikan semua lapisan rakyat di negeri ini, khususnya di kawasan pedalaman memiliki tanah sendiri setelah mendudukinya sejak zaman berzaman.

“Dengan cara ini juga ia akan dapat melindungi dan mengelakkan tanah yang mereka miliki jatuh ke tangan orang asing.

“Kita akan beri keutamaan kepada kawasan hutan simpan yang telah diduduki oleh penduduk di situ sejak berpuluh-puluh tahun yang lalu,” katanya ketika berucap merasmikan Pesta Kalimaran kali kesembilan di padang pekan Tenom di sini semalam.

Musa menyatakan perkara itu sebagai mengulas permintaan Presiden Persatuan Murut Sabah, Datuk Rubin Balang agar penduduk yang mendiami hutan simpan sejak turun temurun diberi hak menduduki kawasan berkenaan.

Mengulas pembangunan daerah Tenom, Musa berkata, daerah itu tidak ketinggalan dalam arus pembangunan perdana yang telah dirancang di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebelum ini pun katanya, pelbagai projek pembangunan telah dilaksanakan di daerah itu, termasuklah pembinaan Jambatan Binai dan menaik taraf infrastruktur Pusat Kebudayaan Murut Sabah.

“Inilah cara kerajaan Barisan Nasional (BN) membela nasib rakyat bagi memastikan tiada kawasan yang ketinggalan,” katanya.

0 comments: