.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, February 15, 2011

0 Sudah sampai masanya untuk penganut islam cuba memahami bukan islam kerana banyak mereka belum tahu tentang agama lain termasuk kristian

Pemikiran ekstrem punca gawat

Oleh Johari Ibrahim
joib@bharian.com.my
2011/02/15



NAJIB berbual dengan pemimpin agama pada majlis bersama pemimpin agama sempena sambutan Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia, di PICC, Putrajaya, semalam. Malaysia jadi contoh perbezaan agama bukan penyebab ketegangan: Najib

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata, pemikiran ekstrem dikenal pasti adalah punca kepada ketegangan dalam sesebuah negara dan bukan disebabkan perbezaan agama yang dianuti penduduknya. Sambil menyifatkan kefahaman ekstrem dalam apa juga agama sebagai ancaman kepada usaha mewujudkan negara yang aman, Perdana Menteri berkata, sikap itu juga membawa kesan buruk kepada manusia jika tidak dibendung. “Malaysia sudah tunjukkan (contoh), perbezaan agama tidak semestinya membawa kepada permasalahan besar dalam sebuah negara, tetapi yang menjadi kekangan, hambatan dan yang punca ketegangan ialah kerana pemikiran ekstrem sama ada di kalangan orang Islam, Kristian, Buddha, Hindu atau apa-apa juga agama.

“Jika kita ada kefahaman ekstrem dan keterlaluan, kita akan membawa padah buruk kepada negara dan manusia sejagat,” katanya pada majlis bersama pemimpin agama sempena sambutan Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, semalam.

Najib turut menyampaikan sijil lantikan kepada Ahli Jawatankuasa Mempromosikan Persefahaman dan Keharmonian Antara Penganut Agama yang diwakili pengerusinya, Datuk Ilani Isahak; Datuk Azman Amin Hassan; Pengerusi Jawatankuasa Gabungan Penyelarasan Badan Bukan Kerajaan Islam, Datuk Syeikh Abdul Halim Abdul Kadir; Presiden Majlis Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao, Dr Thomas Philips dan Pengerusi Interfaith Spiritual Fellowship (INSaF), Dr Amir Farid Isahak.

Ilani yang tidak hadir diwakili Ketua Pengarah Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Datuk Azman Amin Hassan yang turut mewakili ilmuan serta anggota dari Sabah dan Sarawak.
Sambutan julung kali diadakan pada minggu pertama setiap Februari itu adalah hasil pandangan Putera Ghazi dari Jordan ketika berucap pada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tahun lalu, bertujuan menjalin hubungan dan kemesraan antara pemimpin negara dengan pemimpin agama.

Najib juga berkata, konsep 1Malaysia bukan hanya slogan, sebaliknya inti patinya yang menuntut pada anjakan paradigma dari segi cara berfikir rakyat yang serendah-rendahnya, iaitu sikap bertolak ansur sehingga kepada menerima kepelbagaian dan kemuncaknya ialah setiap pihak raikan kepelbagaian itu.

Malah, Perdana Menteri berkata, isu kefahaman ekstrem menyebabkan beliau membawa cadangan diwujudkan Gerakan Kesederhanaan Global pada Persidangan PBB, tahun lalu kerana percaya itu saja jalan ke hadapan yang boleh menyelamatkan bukan saja negara, tetapi dunia serta ketegangan di banyak tempat.

Beliau berkata, kestabilan dan keharmonian negara adalah tonggak utama ketika kerajaan membentangkan iltizam memajukan negara dan rakyat menerusi pelbagai inisiatif seperti Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Baru Ekonomi (MBE) dan Rancangan Malaysia KeSepuluh (RMKe-10).

0 comments: