.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, February 15, 2011

0 Menguasai kemahiran sebagai pelengkap akademik akan jadi penentu siapa lebih hebat di pasaran pekerjaan

Rosmah mahu golongan muda kuasai kemahiran


2011/02/15



ROSMAH diiringi Sharifah Hapsah (dua dari kiri) dan Dzulkifli beramah mesra bersama peserta Program Kem Perkasa Remaja Siri 2 di UKM, semalam.BANGI: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menyeru golongan belia supaya menguasai kemahiran berpotensi bagi membolehkan mereka mempunyai daya kelangsungan untuk menghadapi arus pembangunan yang semakin mencabar.

Sehubungan itu, beliau meminta golongan belia menggunakan usia muda untuk menimba ilmu dan kepakaran kerana mereka mempunyai kuasa untuk mencipta serta melakukan transformasi negara ke tahap paling tinggi pada masa hadapan. Beliau berkata, selain itu golongan terbabit perlu mengikis sikap membuat kerja sambil lewa bagi memastikan dapat mencapai kejayaan dalam bidang diceburi serta dipandang tinggi masyarakat. “Sekiranya belia melakukan sesuatu perkara dengan tekun, dedikasi serta komitmen tinggi, mereka pasti menjadi semakin mahir dan berjaya dalam kerjanya,” katanya berucap pada Majlis Penutupan Kem PERKASA Remaja siri II yang disertai 29 peserta di kalangan anak peneroka FELDA di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di sini, semalam.

Turut hadir, Naib Canselor UKM, Profesor Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin dan Pengarah Besar FELDA, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab.

Rosmah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Dasar Program Permata Negara (PERMATA) berkata, belia juga perlu ada ikon tertentu yang dapat dijadikan penanda aras menentukan tahap pencapaian supaya setanding dengan ikon terbabit.

Selain itu, beliau juga menyeru badan bukan kerajaan (NGO) dan sektor swasta menggembleng tenaga secara proaktif dengan PERKASA Remaja dalam usaha mewujudkan persekitaran hidup bebas daripada gejala sosial.
Terdahulu, Rosmah berterima kasih kepada FELDA kerana memberi peluang dan keutamaan kepada belia FELDA menjadi peserta PERKASA Remaja yang dapat menjadi perintis belia FELDA yang lain.

“Kem PERKASA Remaja ini dapat membantu FELDA menangani masalah sosial dan melahirkan generasi baru yang lebih produktif dan sentiasa berdaya saing, kreatif dan berinovasi.

“Belia seperti ini sangat diperlukan dengan harapan dapat menyumbang kepada pembangunan untuk mencapai tahap negara maju menjelang 2020,” katanya.

0 comments: