.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, January 02, 2011

0 Hanya 1 minggu bertahan kemudian gagal! Azam baharu yang dibuat sendirian selalunya gagal. Anda memerlukan sokongan rakan untuk mencapai cita-cita

7 hari saja untuk capai resolusi Tahun Baru


2011/01/02
LONDON: Ramai orang tidak mempunyai keupayaan untuk mempertahankan azam Tahun Baru mereka melebihi tempoh seminggu, lapor satu kajian.

Agensi kempen kesihatan Jabatan Kesihatan Britain, Change4Life, berkata azam untuk berhenti merokok, makan makanan lebih berkhasiat akan lebih berjaya jika seseorang itu diberi sokongan moral. Akhbar Daily Mail melaporkan, penyelidik di Universiti Hertfordshire membuat pemerhatian ke atas 2,000 orang yang membuat azam baru selama dua minggu dan mendapati mereka yang hanya bergantung kepada diri sendiri gagal meneruskan azam hanya selepas seminggu. “Kajian mendapati hanya 30 peratus wanita menunaikan azam mereka berbanding 37 peratus lelaki, manakala mereka yang memberitahu keluarga mengenai azam masing-masing mempunyai lebih peluang untuk berjaya,” kata akhbar itu lagi.

Kajian yang diketuai Pakar Psikologi, Profesor Richard Wiseman itu turut memantau kemajuan yang dicapai ketika responden mula berubah sikap kepada lebih positif.

Hanya 26 peratus daripada responden yang bergantung kepada diri sendiri mampu mencapai matlamat mereka. Bagaimanapun 35 peratus daripada mereka yang mencuba teknik berbeza mencapai kejayaan lebih baik.

Penyelidik berkata, teknik lain termasuk menggambarkan atau membayangkan kehidupan lebih baik sebaik saja azam berjaya dicapai.
Profesor Wiseman yang juga penulis buku 59 Seconds: Think A Little, Change A Lot, berkata: “Kegagalan azam Tahun Baru amat kerap berlaku kerana ramai orang cuba melakukan terlalu banyak perkara dalam tempoh singkat dan tidak mendapat sokongan betul untuk membantu mereka.

“Mereka yang bergantung kepada diri sendiri mempunyai peluang tipis untuk berjaya berbanding mereka yang mencuba teknik lain, termasuk rakan yang menghargai kejayaan dicapai.

“Adalah penting kita menerima seberapa banyak nasihat dan sokongan untuk mencapai azam baru sambil menyedari azam kecil yang mudah, boleh dicapai dan dikekalkan,” katanya. – Agensi

0 comments: