.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, January 02, 2011

0 Selamat Datang Tahun Baharu 2011! Semoga menjadi tahun yang lebih baik berbanding tahun 2010

Permulaan 2011 tidak ceria


2011/01/02


MANILA: Sambutan Tahun Baru 2011 tercemar selepas beberapa kejadian tidak diingini berlaku yang mengorbankan dan mencederakan beratus-ratus orang di seluruh dunia. Di ibu kota Filipina, dua orang terbunuh dan 546 orang cedera terkena percikan mercun dan tembakan senjata api ketika penduduk tempatan menyambut kedatangan Tahun Baru. Pegawai berkata, angka mangsa itu adalah lebih tinggi dibandingkan ketika sambutan 2010. Ramai penduduk Filipina percaya dengan tradisi masyarakat Cina bahawa sambutan hiruk pikuk menggunakan mercun dapat menghalau hantu dan nasib malang tetapi kenyataannya berbeza.

Di NARATHIWAT, dua anggota polis dari skuad pemusnah bom Thailand terbunuh manakala sembilan yang lain cedera dalam satu letupan di selatan Thailand selepas pasukan keselamatan memberi amaran mengenai keganasan yang mungkin berlaku menjelang Tahun Baru.

Pegawai polis berkata letupan bom terbabit, yang kedua dalam tempoh empat hari, berlaku di depan sebuah gerai, membunuh pegawai polis 50 tahun di tempat kejadian. Seorang lagi anggota polis meninggal sejurus tiba di hospital akibat terkena serpihan bom.

Di PESHAWAR, serangan berasingan dua peluru berpandu Amerika membunuh 14 orang dekat sempadan Afghanistan di timur laut Pakistan.
Dalam serangan pertama, 9 orang maut dan lima lagi terbunuh selepas orang ramai kena serangan ketika cuba membawa mayat mangsa serangan.

Di RAMALLAH, seorang wanita Palestin, Jawaher Abu Rahma, 36, maut selepas tersedut gas pemedih mata yang dilepaskan askar Israel ketika menyertai bantahan terhadap pembinaan tembok keselamatan Yahudi di Tebing Barat.

Tentera Israel berkata, ia menggunakan kaedah menyuraikan penunjuk perasaan bagi menamatkan protes 250 orang di perkampungan Bilin. Gambar kejadian menunjukkan asap gas pemedih mata menyelubungi penunjuk perasaan.

Di ISKANDARIAH, seramai 21 orang terbunuh selepas sebutir bom meletup di depan gereja Kristian Koptik ketika penganut agama itu keluar dari bangunan berkenaan.
Serangan itu berlaku selepas militan al-Qaeda beberapa kali mengancam menyerang penduduk Kristian Mesir.

Di KAHERAH, banjir disebabkan hujan lebat menghanyutkan sebuah bas dipenuhi 77 pelajar sekolah perempuan dan guru mereka yang melalui lebuh raya di selatan negara itu, menyebabkan kematian 15 orang, kebanyakannya pelajar.

Di ABUJA, empat orang maut dan 26 lagi cedera dalam serangan bom di sebuah pasar yang terletak di pinggir berek tentera di ibu kota Nigeria.

“Hingga ini, empat orang terbunuh termasuk seorang wanita hamil manakala 26 lagi cedera, 11 daripada mereka tenat,” kata Menteri Pertahanan, Adetokunbo Kayode. – Agensi



Artikel berkaitan:

Letupan kereta Tahun Baru, 21 maut



ORANG ramai terdiri daripada penganut Kristian menunjukkan kemarahan mereka ekoran insiden letupan kereta di hadapan sebuah gereja Coptic Orthodox di Iskandariah, Mesir ketika sambutan Tahun Baru, semalam yang mengakibatkan 21 orang terkorban. - AP



KAHERAH 1 Jan. - Sekurang- kurangnya 21 orang maut apabila sebuah kereta meletup di luar gereja Coptic Orthodox di utara bandar raya Iskandariah ketika penganut Kristian sedang berkumpul bagi menyambut Tahun Baru, malam tadi.

Kementerian Dalam Negeri Mesir sebelum itu berkata, seramai 24 orang turut mengalami kecederaan dalam letupan yang menyebabkan beratus-ratus penganut Kristian berkumpul di jalan-jalan raya bagi mengadakan bantahan.

Beberapa penganut Kristian dan penduduk Islam dilihat membaling batu ke arah satu sama lain, kata seorang saksi.

Kereta-kereta turut dibakar.

Di Mesir, 10 peratus daripada 79 juta penduduknya ialah penganut Kristian.

Mesir telah meningkatkan kawalan keselamatan di sekitar gereja-gereja dan melarang kenderaan diletakkan berhampiran kawasan gereja selepas sebuah kumpulan rangkaian al-Qaeda di Iraq mengeluarkan ugutan pada November lalu.

Kumpulan rangkaian al-Qaeda, Islamic State of Iraq yang mengaku bertanggungjawab menyerang sebuah gereja di Baghdad pada November lalu, mengugut gereja Mesir berhubung layanannya ke atas wanita Kristian yang memeluk Islam.

"Ini merupakan satu situasi seperti di Baghdad," kata seorang saksi kepada Reuters.

Polis terpaksa menggunakan gas pemedih mata bagi menyuraikan kumpulan pembantah yang mengadakan tunjuk perasaan di jalan-jalan raya.

Ambulans juga dikejarkan ke tempat kejadian di mana petugas perubatan mengumpulkan anggota badan mangsa letupan yang bertaburan di kawasan tersebut. - REUTERS



Artikel berkaitan:


2011: Lautan manusia di New York



ORANG ramai menjerit meriah ketika menyambut ketibaan tahun 2011 di dataran Times Square, New York semalam.


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Lautan manusia memenuhi Times Square di sini semalam untuk menyambut tahun 2011 dalam acara yang dimeriahkan dengan pertunjukan bunga api disebalik pertumpahan darah di Afrika.

Sekitar sejuta orang hadir menyaksikan acara tradisi menjatuhkan bola seberat enam tan yang berisi 32,256 lampu LED dan 2,688 bola kristal di sini bagi menandakan bermulanya tahun 2011.

Parti tahun baru di seluruh dunia bermula di negara-negara rantau Lautan Pasifik dan merebak ke rantau Oseania, Asia dan Asia Barat diikuti ke serata Eropah dari Moscow hingga ke Reykjavik sebelum sambutan berpindah ke benua Amerika.

Di London, lebih 250, 000 orang berhimpun di tepi Sungai Thames bagi menyaksikan pertunjukan bunga api manakala kemeriahan tahun baru turut dirasai di kota-kota utama dunia termasuk Paris, Madrid, Vienna, Moscow, Taipei, Hong Kong, Tokyo dan Rio de Janeiro.

Namun, di bandar raya Alexandria, utara Mesir, sambutan tahun baru di cemari serangan bom berani mati keatas sebuah gereja yang meragut nyawa sekurang-kurangnya tujuh orang dengan 24 yang lain cedera.

Pihak berkuasa berkata, serangan disasarkan terhadap penganut-penganut Kristian setengah jam selepas tahun baru bermula.

Kira-kira 3,000 kilometer ke selatan Mesir di Abuja, Nigeria, sebutir bom meletup yang menyebabkan empat orang terbunuh manakala 12 lagi cedera.

Menurut pihak berkuasa, serangan berlaku di sebuah pasar dalam beberapa berek tentera di Abuja menjelang malam tahun baru.- AFP

0 comments: