.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, January 02, 2011

0 Planet bukan hanya 9 dalam sistem suria tetapi lebih banyak ditemui oleh kaji bintang

Empat planet kelilingi bintang ditemui


2011/01/02



LAKARAN artis mengenai sistem planet mengelilingi matahari.HR8799 seperti sistem suria bumi bersaiz lebih besar

FLORIDA: Sekumpulan ahli astronomi antarabangsa berjaya menemui dan mengambil gambar planet keempat terbesar di luar sistem suria, penemuan yang menguatkan lagi teori persamaan luar biasa antara sebuah planet yang jauh daripada sistem planet kita sendiri. Penyelidikan yang disiarkan secara online oleh jurnal Nature menyatakan, setakat ini sistem itu membabitkan empat planet mengelilingi bintang yang diberi nama HR8799. Pakar astronomi berkata, sistem planet berkenaan menyerupai sistem suria planet bumi, tetapi bersaiz jauh lebih besar.

“Selain mempunyai empat planet bersaiz gergasi, kedua-dua sistem juga mengandungi ‘rantaian puing’ hasil himpunan objek termasuk ais dan batu, selain zarah debu,” kata Profesor Fizik dan Astronomi Universiti California Los Angeles (UCLA), Benjamin Zuckerman, penulis bersama hasil penyelidikan itu.

Katanya, planet yang baru ditemui itu mengelilingi sebutir bintang bercahaya terang yang berada pada jarak 129 tahun cahaya dari bumi dan dapat dilihat samar-samar dengan mata biasa.

Sistem planet mengelilingi bintang HR8799 adalah amat besar berbanding sistem suria. Pakar astronomi menganggarkan saiz keempat-empat planet berkenaan mungkin 20 kali ganda lebih besar berbanding gabungan semua planet dalam sistem suria.
Penemuan planet terbaru berkenaan menyusul selepas penemuan tiga planet sebelum ini disiarkan jurnal Science pada 2008 yang melaporkan imej pertama sistem planet mengelilingi bintang selain matahari.

“Ini imej keempat planet dalam sistem berkenaan. Setakat ini, hanya sejumlah kecil planet di luar sistem suria sudah dikenal pasti dan berjaya dikesan selain sistem planet HR8799,” katanya.

Beliau berkata, semua empat planet yang mengorbit bintang itu mempunyai saiz hampir sama dan berkemungkinan lima hingga tujuh kali lebih besar berbanding planet Musytari. Planet baru itu mengorbit bintang pada jarak lebih dekat berbanding tiga planet lain.

“Jika planet itu mengorbit matahari, ia mungkin berada pada kedudukan antara planet Zuhal dan Uranus,” katanya.

Pakar astronomi menggunakan teleskop Keck ll di Pusat Pemerhatian WM Keck di Hawaii untuk mendapatkan imej planet keempat itu.

Rakan Zuckerman yang menyertai penyelidikan itu dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Kanada (NRC), Makmal Kebangsaan Lawrence Livermore (LLNL) di California dan Pusat Pemerhatian Lowell di Arizona.

“Penemuan ini satu kejayaan besar dalam penyelidikan membabitkan ‘dunia lain’ sejak 2008, apabila sistem planet HR 8799 dikesan,” kata pakar astronomi Suruhanjaya Peraturan Nuklear (NRC) Christian Marois, yang juga ketua penulis kajian itu.

Katanya, gambar planet baru itu kemuncak kejayaan hasil usaha hampir 10 tahun, dengan pencapaian yang hebat dan memberi peluang untuk meningkatkan lagi semua aspek pemerhatian dan analisis. – Agensi

0 comments: