.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, December 19, 2010

0 Wartawan akhbar nasional vs wartawan akhbar picisan

Tingkat mutu penulisan akhbar

Oleh Sophia Ahmad
sophia@bharian.com.my
2010/12/19


PRESIDEN Persatuan Bekas Wartawan Berita Harian Malaysia, Dr Alias Mohamed (tiga kiri) berbual dengan bekas wartawan Berita Harian pada Mesyuarat Agung keenam dan ketujuh persatuan, semalam.Bekalan informasi berguna hadapi persaingan lebih agrasif

KUALA LUMPUR: Pemantauan rapi terhadap perkembangan wartawan Melayu tanah air bukan saja mampu membantu mengeratkan silaturahim dalam kalangan wartawan, tetapi turut berperanan mempertingkatkan mutu penulisan, khususnya bagi media arus perdana. Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial Media Prima, Datuk Ahmad A Talib, berkata kerjasama erat bersama institusi tertentu termasuk institusi pengajian tinggi (IPT) membolehkan wartawan Melayu menimba pelbagai informasi berguna yang boleh dijadikan senjata untuk bersaing lebih agresif dan kompetitif dengan wartawan kaum lain. “Pada masa ini semua akhbar arus perdana di seluruh dunia mengalami kejatuhan dari segi edaran. Ini bukan saja kerana kandungan akhbar boleh diakses menerusi internet, tetapi dalam hal lain mutu penulisan juga banyak mempengaruhi.

“Kewartawanan berasaskan kepada ketepatan fakta, kecepatan menghantar berita, penulisan yang baik dan kebolehan menganalisis yang dinamik. Jadi jika ada satu jawatankuasa ditubuhkan bersama IPT di negara kita, saya percaya aspek keilmuan dalam dunia kewartawanan akan lebih terserlah dan mampu melahirkan wartawan berkualiti,” katanya.

Berucap merasmikan mesyuarat agung keenam dan ketujuh Persatuan Bekas Wartawan Berita Harian Malaysia (PBWBHM), di sini semalam yang turut dihadiri Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid, Ahmad berkata, PBWBHM harus ada blog sendiri supaya hal ehwal persatuan dan perkembangan terkini ahli diketahui dengan pantas dan berkesan.

“Ahli kita ada di seluruh negara dan mungkin juga ada ahli yang berhijrah ke luar negara. Jadi blog adalah perantara terbaik untuk membolehkan mereka mengetahui perkembangan terkini persatuan,” katanya.
Ahmad berkata, blog persatuan itu bagaimanapun perlu mempunyai agenda khusus sama ada menjurus kepada aktiviti berbentuk sosial atau memberi fokus kepada wadah perjuangan persatuan dalam merintis jalan lebih sempurna dan terjamin untuk wartawan Melayu.

“Blog dalam bentuk sosial membolehkan ahli berkomunikasi dan bertukar pendapat manakala blog yang mengkhusus sebagai wadah perjuangan akan menjadi lidah dan pencetus fikiran untuk agenda lebih serius,” katanya yang turut menyarankan direktori PBWBHM diwujudkan dalam bentuk cetakan dan virtual untuk kemudahan ahli.

0 comments: