.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, December 19, 2010

0 Anak Daphne (Isobel) bukan zuriat suaminya jadi kes mahkamah


Dakwa bukan anak kandung

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my


SAAT bahagia Ryan (kiri) dan Daphne bersama anak mereka, Isobel Daniella sebelum perkahwinan mereka bercerai pada 2009.



KUALA LUMPUR - Bekas suami model dan pengacara televisyen, Daphne Eleanor Iking mengejutkan Mahkamah Majistret di sini semalam dengan memberitahu bahawa Isobel Daniella Iking-Chong, 2, adalah bukan anak kandungnya.

Ryan Chong Yiing Yih, 32, saksi pertama kes ketika menyambung keterangannya pada prosiding semalam berkata, dia mula mengesyaki perkara itu selepas membaca kiriman e-mel di antara Pengarah Urusan Adidas, Darren Choy Khin Ming, 45, dan Daphne, 31.

Ryan memberitahu mahkamah, dia menjumpai siri kiriman e-mel antara mereka berdua pada 10 Ogos 2008 dalam komputer milik isterinya. Mereka berbalas e-mel sejak 13 September 2006, iaitu sebelum berkahwin dengan Daphne dan situasi itu berterusan sehingga mereka berkahwin.

Katanya, dalam e-mel tersebut, kiriman Daphne kepada Darren antara lainnya turut menyebut, muka anak tersebut lebih mirip kepada Darren.

"Dalam e-mel tersebut ada menyebut anak tersebut mungkin bukan anak kandung saya. Jadi saya membawa Isobel ke sebuah klinik di Petaling Jaya untuk membuat ujian asid deoksiribonukleik (DNA) bagi mengesahkan perkara itu.

"Sampel spesimen tersebut kemudian dihantar ke Australia untuk diuji. Berdasarkan daripada laporan perubatan tersebut menerangkan bahawa saya bukan bapa kepada Isobel," dakwanya ketika disoal oleh peguamnya, Wong Kian Kheong.



Artikel berkaitan:

Isobel bukan anak kandung saya - Ryan Chong Yiing Yih
KUALA LUMPUR 17 Dis. - Bekas suami model dan pengacara Daphne Iking memberitahu Mahkamah Majistret di sini hari ini bahawa dia terkejut selepas mengetahui Isobel Daniella, bukan anak kandungnya hasil perkongsian hidup dengan wanita itu.

Ryan Chong Yiing Yih), 31, berkata, dia mengesyaki perkara tersebut selepas terbaca kiriman emel antara Daphne dengan seorang ahli perniagaan, Darren Choy Khin Ming, pada 16 Ogos 2008.

Menurut Ryan, dalam emel tersebut Daphne, 31, menceritakan kepada Darren, 45, bahawa seorang doktor yang dikenali sebagai Dr. Kamajit memberitahunya, wajah Isobel, 1, mirip kekasihnya itu.

Sebaik sahaja mengetahui perkara tersebut, menurut Ryan, dia terus membawa Isobel ke sebuah klinik di Petaling Jaya, Selangor untuk menjalani ujian darah dan asid deoksiribonukleik (DNA) bagi memastikan sama ada kanak-kanak tersebut, anak kandungnya atau tidak.

Ryan selaku saksi pertama memberitahu hasil kedua-dua ujian tersebut mendapati jenis darah Isobel berbeza daripadanya dan Daphne.

''Darah saya daripada kumpulan O dan begitu juga Daphne. Tetapi darah Isobel kumpulan A,'' kata Ryan.

Saksi itu memberikan keterangan di hadapan Majistret Engku Ahmad Rashdi Engku Abdillah dalam saman peribadi yang dikemukakannya terhadap Darren atas dakwaan memikat bekas model tersebut yang ketika itu masih isterinya.

Darren didakwa memikat atau membawa pergi Daphne dengan niat untuk membolehkannya melakukan persetubuhan yang ditegah di sebuah rumah beralamat di B-13-2 The Plaza, Jalan Wan Kadir 3, Taman Tun Dr. Ismail di sini antara Julai 2007 hingga September 2008.

Darren dipercayai individu pertama didakwa mengikut Seksyen 498 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Terdahulu, Ryan yang diwakili peguam Wong Kian Kheong, mengemukakan kiriman-kiriman emel dan salinan perbualan sembang maya (chatting) antara bekas isterinya dengan ahli perniagaan tersebut.

Emel itu mengandungi ayat-ayat percintaan antara pasangan tersebut seperti I love you (saya cinta awak), You are my baby (awak kekasih saya) dan beberapa lagi emel dari 13 September 2006 hingga 3 Jun 2008.

Ryan turut mengemukakan invois percutian Daphne dan Darren di sebuah hotel di Bali, Indonesia sebagai bukti pasangan itu pernah bercuti bersama.

Perbicaraan bersambung pada 20 Disember ini.


Lanjutan artikel:


Sebulan layan GRO

KUALA LUMPUR: Bekas suami model dan pengacara TV, Daphne Eleanor Iking semalam mengaku menjalinkan hubungan dengan pelayan pelanggan (GRO) dari China ketika selebriti itu sedang mengandung.

Ryan Chong Yiing Yih, 32, berkata, hubungan itu berlangsung sebulan dan beliau membuat pengakuan dan meminta maaf kepada Daphne pada Julai 2007 kerana beranggapan ia sesuatu yang salah.


Katanya, GRO itu bernama Serena dan mereka bertemu di sebuah kelab karaoke.

Chong, seorang ahli perniagaan, serta Daphne, 31, berkahwin pada 27 Januari 2007 di Bali, Indonesia dan pasangan itu dikurniakan seorang anak perempuan sebelum bercerai pada 2009.




Chong adalah saksi pertama pada perbicaraan saman peribadinya terhadap bekas Pengarah Urusan Adidas, Darren Choy Khin Ming, 45, yang didakwa memikat Daphne dengan niat untuk bersetubuh dengan wanita itu di kondominium The Plaza, Jalan Wan Kadir, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur, antara Julai 2007 dan September 2008.



Choy didakwa mengikut Seksyen 498 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara dua tahun, atau denda, atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Ketika disoal peguam, Datuk Jagjit Singh yang mewakili Choy, Chong berkata, Daphne ada berkomunikasi dengan Serena menerusi satu laman blog.

Bagaimanapun, beliau menafikan ada membayar sejumlah wang kepada Serena supaya tidak mendedahkan perkara itu.

Chong juga tidak bersetuju dengan cadangan Jagjit bahawa beliau ke Shanghai, China pada Julai 2007 bagi menyelesaikan perkara itu.

“Saya ke sana menghantar surat perletakan jawatan di sebuah syarikat hartanah dan ingin menyelamatkan rumah tangga saya,” katanya.

Mengenai surat tuntutan RM5 juta kepada Choy, beliau berkata ia adalah surat terawal pada 17 Oktober 2008, tetapi jumlah itu dikurangkan kepada RM2.5 juta. - Bernama

0 comments: