.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, December 07, 2010

0 Jualan kereta dijangka meningkat pada tahun 2011

Jualan automotif 2011 meningkat

Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED
metra.mohamed@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 6 Dis. - Jumlah jualan industri automotif di negara ini untuk tahun depan dijangka terus mencatatkan peningkatan berbanding tahun sebelumnya namun ia bergantung kepada dua faktor utama.

Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad berkata, dua faktor berkenaan adalah kebergantungan kepada ekonomi semasa negara dan juga kadar peratus pinjaman jual beli kereta.

Menurut beliau, ketika ini, pembeli boleh mendapatkan pinjaman jual beli kereta pada kadar tiga peratus dan ia menjadi daya penarik kepada orang ramai.

"Sama ada ekonomi Malaysia boleh maju atau tidak, ia akan mempengaruhi penjualan kereta di negara ini. Jika tiada pertumbuhan, akibatnya penjualan kereta akan menurun.

"Begitu juga kepada kadar peratus pinjaman jual beli kereta. Namun begitu, saya percaya penjualan kereta di negara ini akan terus mencatatkan peningkatan berdasarkan trend masa kini.

"Jumlah jualan industri automotif kelihatan amat menggalakkan setakat ini dan mencecah paras tertinggi dalam sejarah iaitu sebanyak 570,000 buah," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Pameran Motor Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 (KLIMS 2010) di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Aishah berkata, prospek cerah industri dijangka berterusan hingga tahun depan berdasarkan pertumbuhan kira-kira dua hingga tiga peratus tahun ini.

Ditanya mengenai pertumbuhan jualan kereta nasional pula, jelasnya, ia juga dijangka mencatat pertumbuhan positif memandangkan kereta berkenaan masih mengekalkan harga yang berpatutan.

"Kalau kita lihat banyak model baru telah dan akan diperkenalkan oleh syarikat pengeluar kereta nasional. Ramai yang telah memberikan respons memberangsangkan terhadap model-model baru tersebut.

"Penjualan dan pemasaran kereta nasional pada masa ini telah mencapai 60 peratus dan ia akan berterusan malah mungkin bertambah pada masa depan," tambahnya.

Selain itu, kata beliau, kereta hibrid dijangka menguasai pasaran untuk tahun mendatang yang dilihat lebih murah berbanding pasaran kereta masa kini.

0 comments: