.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, June 05, 2010

0 Senario Bisnes Filem Malaysia: Saya tidak sabar menonton Lagenda Budak Setan

@sinepleks: Dua filem berentap
Oleh Nurul Hisham Abdul Latiff

2010/06/05
Kecoh Betul berebut penonton dengan Lagenda Budak Setan

MENGIKUT sesawang www.sinemamalaysia.com.my, lima filem sedang dan akan ditayangkan bagi tempoh dua bulan ini iaitu sebelum Ramadan pada Ogos nanti.
Filem itu ialah Andartu Terlampau 21 Hari Mencari Suami ditayangkan sejak 20 Mei lalu. Ketika ini dua filem berentap di panggung iaitu Kecoh Betul terbitan White Merpati Entertainment Sdn Bhd dan Lagenda Budak Setan daripada Astro Shaw Sdn Bhd. Kedua-duanya ditayangkan sejak 3 Jun lalu.
Apabila dua filem tempatan bersaing sesama sendiri, pastinya peminat tertanya-tanya, judul manakah yang berjaya menggamit lebih ramai penonton ke pawagam? Pada kebiasaannya, hanya sebuah filem Melayu ditayangkan kepada umum, pada satu-satu masa, kecuali pada Aidilfitri dan cuti hujung tahun. Tidak adil memberikan jawapannya sekarang setelah hanya dua hari filem, masing-masing arahan S Baldev Singh (bersama Ikhzal Ideris) dan Sharad Sharan, itu ditayangkan. Menyusul selepas dua itu ialah Kapoww! arahan Azizi ‘Chunk’ terbitan Tayangan Unggul Sdn Bhd. Filem ini ditayangkan pada 17 Jun. Dan, diikuti dengan filem Zoo pada 1 Julai sebelum disusuli dengan filem seram Mantra pada 15 Julai.
Setakat ini, filem Dua Alam yang dicanang untuk mula ditayangkan pada 27 Mei lalu sebenarnya belum ada dalam senarai panggung walaupun publisiti dan promosinya ketika ini sangat hebat.

Sementara itu, separuh pertama tahun 2010 bukanlah milik filem komedi, jika dilihat kepada persembahan pungutan mereka di pawagam. Sebaliknya filem aksi seperti Evolusi KL Drift 2 dan V3: Samseng Jalanan yang tampak lebih digemari peminat. Begitupun, Adnan Sempit terbitan MIG yang masih dikategorikan sebagai filem lawak (campur rempit) menyelamatkan situasi kurang memberangsangkan itu.

Filem komedi 2 Hati 1 Jiwa memungut kutipan kasar RM400,000, manakala Lu Pikirlah Sendiri de Movie pula RM2.15 juta. Hooperz dan Andartu Terlampau 21 Hari Mencari Suami masing-masing mencatat sekitar RM300,000 dan RM500,000.
Lalu, jika dilihat kepada prestasi filem komedi sejak akhir-akhir ini, tentunya statistik itu agak membimbangkan penerbit Kecoh Betul.
Adnan Sempit mencatat kejayaan luar biasa ketika menemui penonton pada awal tahun. Sejak itu, corak pilihan peminat terhadap genre filem Melayu bagai sudah berubah bentuk.

Namun cita rasa penggemar filem Malaysia sukar diduga. Kadangkala filem yang tidak diberi harapan, mampu menarik ratusan ribu penonton ke pawagam. Kejutan serupa boleh dilakukan Kecoh Betul, lebih-lebih lagi apabila sudah lama peminat tidak menonton Apek berlakon.

Sementara itu, Lagenda Budak Setan yang diangkat daripada novel terkenal tulisan Akadiat Akashah sehingga kini menerima ulasan agak memberangsangkan. Penulis filem mahupun peminat nampaknya memberikan reaksi positif terhadap filem lakonan Lisa Surihani, Farid Kamil, Que Haidar, Shiqin Kamal, Raja Farah dan Nur Fazura itu.

Bagaimanapun, bilakah kali terakhir filem bercorak drama atau drama cinta berupaya mencatat kejayaan cukup membanggakan dari segi kutipan? Sejak lima tahun lalu, belum ada judul dalam genre terbabit yang mampu mencatat pungutan yang baik. Jika ada judul yang dapat mengutip lebih RM1 atau RM2 juta sekalipun, ia sebuah filem drama yang digabung bersama komedi atau aksi.

Evolusi KL Drift yang memungut kira-kira RM6 juta ialah drama aksi, begitu juga dengan V3: Samseng Jalanan serta Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam, yang masing-masing meraih lebih RM3 juta. Hanya Syurga Cinta, satu-satunya filem romantik yang mampu memungut lebih RM2 juta. Itupun, setelah digarap dalam bentuk lebih ringan atau masih kuat dengan elemen komedinya.

Apakah Lagenda Budak Setan menjadi judul drama cinta terbaru yang boleh menukar keadaan berkenaan? Kita sama-sama tunggu apabila peminat menilaikannya. Sama ada filem komedi Kecoh Betul atau filem drama cinta Lagenda Budak Setan yang menjadi pilihan anda, yang penting sokongan terhadap filem Melayu berterusan. Selamat menonton.

0 comments: