.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, December 14, 2011

0 Ombak Rindu - RM1,600 dan RM219,845.09 dan RM50,000 lagi

Alaf 21 Tidak Mahu Saman Penulis Novel Ombak Rindu



KUALA LUMPUR – Penerbit novel Ombak Rindu, Alaf 21 Sdn. Bhd. tidak akan menyaman Fauziah Ashari biarpun penulis novel itu memberi kenyataan di sebuah akhbar tabloid Rabu lalu bahawa dia hanya menerima royalti RM1,600 apabila karyanya itu diadaptasi ke filem.

Alaf 21 yang berada di bawah Kumpulan Karangkraf dibayar oleh penerbit filem Ombak Rindu iaitu Tarantela Pictures Sdn. Bhd, sebanyak RM4,000 termasuk bayaran yang diterima oleh Fauziah bagi mengadaptasi novel itu ke filem yang telah ditayangkan di pawagam seluruh negara sejak 1 Disember lalu.

Menurut Pengarah Urusan Kumpulan Karangkraf, Datuk Dr. Hushamuddin Yaacub, biarpun royalti adaptasi Ombak Rindu ke filem agak kecil tetapi pada masa sama populariti filem itu secara tidak langsung telah menyebabkan novel itu diulang cetak sebanyak dua kali baru-baru ini.

“Apapun saya telah ampunkan apa juga kenyataan Fauziah di akhbar tabloid itu. Kalau mahu minta ampun pun biarlah dia mintanya dengan Allah. Saya juga tidak akan menyaman atau mengambil tindakan mahkamah kerana kenyataannya itu melainkan kalau ia melampau-lampau,” ujarnya pada sidang akhbar di pejabat Kumpulan Karangkraf di sini.

Jelas Hushamuddin, Fauziah sepatutnya bersyukur kerana biarpun mendapat royalti yang sedikit tetapi populariti filem itu secara tidak langsung telah mempopularkan novel Ombak Rindu sehingga ia diulang cetak beberapa kali ekoran sambutan filem tersebut.

“Alaf Baru telah mengulang cetal novel Ombak Rindu sebayak 20,000 naskhah dan ia telah habis dijual. Hari ini kami mencetak lagi sebanyak 20,000 naskhah atas permintaan para pembaca. Daripada dua kali novel itu diulang cetak, Fauziah akan mendapat royalti sekurang-kurangnya RM50,000.

“Sebab itu, adalah tidak adil jika Fauziah kata dia tidak mendapat bayaran daripada hak kebenaran daripada novelnya itu. Saya rasa dia harus meneliti kontraknya dengan Alaf 21. Mungkin dia lupa atau tidak faham kontrak yang telah ditandatanganinya dengan kami,” ujarnya.

Tambah Hushamuddin Yaacob, pihaknya mempunyai hak untuk menguruskan novel Ombak Rindu termasuklah menjual hak karya itu kepada pihak lain dalam bentuk lain termasuklah adaptasi ke filem termasuklah menetapkan berapakah harga bayaran yang harus dibayar untuk sesuatu proses adaptasi itu dilakukan.

“Kami juga telah membayar royalti Ombak Rindu kepada Fauziah kerana sejak novel itu diterbitkan pada tahun 2002 dia telah menerima royalti berjumlah RM219,845,09 sen. Jumlah itu tidak termasuk RM1,600 yang diterimanya itu.

“Kami sebagai penerbit mengambil RM2,400 daripada royalti yang diberi oleh penerbit filem itu. Kami mula menjual hakcipta novel itu pada 2009 di mana ketika itu tidak ada penerbit filem yang berminat untuk mengangkat novel-novel terbitan kami menerusi medium filem.

“Ini adalah karya pertama Alaf 21 yang diadaptasi ke filem. Daripada novel itu diciplak atau diadaptasi tanpa kebenaran lebih baik kami memberi kebenaran ia difilemkan walaupun royalti yang dikenakan hanya RM4,000 sahaja,” tuturnya.

Sidang akhbar tergempar itu diadakan selepas Fauziah meluahkan rasa tidak puas hatinya dalam sebuah akhbar tabloid Harian Metro pada 7 Disember lalu yang menyatakan bayaran royalti yang diterimanya itu tidak berbaloi dengan sambutan filem Ombak Rindu.

Filem arahan Osman Ali itu yang dilakonkan antaranya oleh Maya Karin, Aaron Aziz, Lisa Surihani dan Bront Palarae itu mendapat sambutan luar dugaan apabila sehingga semalam kutipan tiket filem terbabit berjaya mencecah lebih RM5 juta. – mynewshub.my


Artikel berkaitan:

Rendahnya nilai novel ke filem

FILEM yang diadaptasi daripada novel atau buku bukanlah perkara baru. Ia sudah lama diamalkan dalam mana-mana industri filem di dunia termasuk di Malaysia. Kebanyakan buku atau novel yang diangkat ke filem adalah karya yang mempunyai tarikan yang tersendiri.

Kalau kurang berkualiti sekalipun, novel yang diangkat biasanya popular di kalangan pembaca. Contohnya, novel cinta yang mudah membuai perasaan. Cuma, tidak semua filem yang diadaptasi daripada novel dijamin mendapat sambutan.

Dalam konteks dunia perfileman tempatan pernah ada beberapa filem yang diangkat daripada novel tetapi gagal di pawagam. Misalnya, Jogho karya S. Othman Kelantan yang difilemkan oleh U-Wei Haji Saari. Filem itu banyak dijaja di festival filem luar negara. Tetapi sayangnya, kutipan tiketnya tidaklah bertaraf box-office.

Bagaimanapun, menjadi bonus jika sesebuah novel itu bukan sahaja mendapat sambutan para pembaca, malah turut bertaraf pecah panggung selepas ia diangkat ke layar perak. Novel Ombak Rindu nukilan Fauziah Ashari adalah salah satu buktinya.

Sejak sembilan tahun lalu lagi, Ombak Rindu sudah berjaya membuatkan penerbit dan penulisnya tersenyum lebar. Sebab itu, apabila ia terpilih untuk diangkat ke layar perak sepatutnya ada kepekaan dan nilai penghargaan yang tinggi pada naskhah itu supaya tidak timbul masalah dan rungutan di kemudian hari.

Ombak Rindu terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd. pada 2002 bukan sahaja melayakkan penulisnya mendapat royalti lebih RM219,000 hasil jualan novel itu. Malah, filem Ombak Rindu arahan Osman Ali itu kini mencecah kutipan tiket lebih RM6 juta sejak tayangannya di pawagam 1 Disember lalu.

Senario itu membuktikan keupayaan Fauziah dan Osman dalam menterjemahkan karya itu mengikut medium masing-masing. Namun, apa juga kejayaan filem Ombak Rindu, kredit seharusnya diberikan lebih kepada Fauziah selaku pencetus idea asal naskhah tersebut.

Ini kerana, apabila ada mana-mana penerbit yang berminat mengangkat sesebuah novel ke filem maka sudah semestinya naskhah itu mempunyai tarikan tersendiri. Pihak penerbit mahupun pemegang hakcipta karya itu seharusnya peka dan tahu meletakkan harga produk-produk mereka.

Ia bagi mengelakkan sesebuah karya itu dipandang ringan oleh pihak-pihak lain. Novel sama juga medium lain sebagai salah satu wahana seni yang boleh memberi manfaat kepada masyarakat. Dalam isu novel Ombak Rindu tarikan naskhah itu sepatutnya dihargai oleh penerbit.

Soal sebelum ini tiada pihak yang berminat mengangkat novel yang menarik seperti Ombak Rindu menerusi medium drama atau filem tidak timbul. Apa yang penting bukan mudah mahu menggamit emosi para pembaca dalam mengabiskan novel setebal 563 muka surat itu.

Kalau tidak ada penerbit yang berminat mengangkat novel atau buku yang hebat masyarakat keseluruhannya yang akan rugi kerana tidak dapat berkongsi pengalaman daripada cetusan idea-idea daripada adaptasi itu.

Daripada sudut lain ia juga ada kaitan dengan maruah dan taraf novel dan buku itu sendiri dalam konteks sebagai agen membentuk masyarakat membaca. Secara tidak langsung ia seolah-olah memijak peranan dan kekuatan yang ada pada novel lebih rendah daripada filem.

Hakikatnya baik novel mahupun filem kedua-duanya mempunyai peranan tersendiri.

Novel membawa para pembaca menyelami setiap patah perkataan dalam masa berjam-jam atau berminggu-minggu. Tetapi filem mampu menterjemahkannya melalui audio dan visual dalam masa dua jam.

Isu yang tercetus atas kontroversi Fauziah yang mengeluh kerana bayaran royalti yang diberikan oleh penerbit Ombak Rindu sebanyak RM4,000 agak kecil. Ada juga yang kata nasi sudah menjadi bubur apatah lagi ia muncul selepas filem itu mendapat sambutan.

Selepas ini baik penerbit, penulis mahupun pemegang hakcipta sesebuah novel seharusnya meletakkan harga dan maruah atas produk-produk mereka. Soal ada atau tidak penerbit yang mahu mengangkatnya ke medium filem itu perkara kedua.

Jika novel itu layak untuk diangkat ke layar perak, ringgit dan sen bukan persoalannya. Penerbit yang berminat untuk mengadaptasi mana-mana novel ke filem perlu membayar harga yang ditetapkan.

Novel yang menarik tetap hebat di hati pembaca biarpun ia tidak akan popular atau kurang mendapat sambutan di filem.

Apa yang penting novel mempunyai kelas dan peminatnya sendiri. Maruahnya harus dijaga, selain dihargai oleh pihak yang mahu mengangkatnya ke filem.


Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1214&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_05.htm

0 Jenama Harimau Malaya makin laku


Ramai nak uji Harimau Malaya

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Kecemerlangan skuad Harimau Malaya membuatkan banyak pasukan antarabangsa berminat mengadakan perlawanan persahabatan.

SHAH ALAM - Arab Saudi sudah bersetuju dan sanggup membiayai, Congo pula sudah memohon malah sehingga Iran mahupun Paraguay, mula mengintai untuk mengadakan perlawanan bola sepak persahabatan dengan skuad kebangsaan sepanjang tahun depan.

Semuanya gara-gara fenomena kejayaan Harimau Malaya menjulang Piala Suzuki AFF 2010 dan kehebatan Harimau Muda pada Sukan SEA XXVI lantas Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pula tidak menang tangan untuk menguruskan siri persahabatan antarabangsa A itu di Malaysia atau luar negara.

Hasrat negara di ranking dunia lebih baik yang memang ditunggu-tunggu Malaysia itu, didedahkan pengurus pasukan kebangsaan, Datuk Subahan Kamal yang ditemui pada majlis undian Liga Super, Liga Perdana dan Piala FA 2012 di sini, semalam.

"Arab Saudi mempelawa, malah sanggup membiayai kehadiran pasukan kita dari segi penerbangan dan penginapan dalam persahabatan di Melbourne pada 20 Februari ini sebagai persediaan menjelang jadual Kelayakan Piala Dunia 2014 mereka dengan Australia.

"Hasrat kesemua pasukan ini menunjukkan Harimau Malaya sudah mempunyai nama dan mutu permainan yang boleh dibanggakan. Kecuali Arab Saudi yang sudah sah, yang lain-lain masih di peringkat perbincangan tetapi jika berjaya, ini bakal menjadi persediaan terbaik kita mempertahankan Piala Suzuki AFF, tahun depan," katanya.

Kata Subahan yang juga Naib Presiden FAM, Congo memohon untuk mengadakan persahabatan di Kuala Lumpur sementara rundingan dengan Iran bakal bergantung kepada persetujuan mengenai soal bayaran, tarikh perlawanan dan gelanggangnya.

Thursday, December 08, 2011

0 Apabila hanya ada tunai 1 bilion dan 8 laluan penerbangan perlu ditamatkan

MAS kini kritikal

Ahmad Jauhari Yahya (kanan) menjawab soalan pemberita selepas mengumumkan pelan pemulihan MAS di Kelana Jaya, Selangor, semalam. Di kirinya Mohammed Rashdan Yusof.


PETALING JAYA 7 Dis. - Malaysia Airlines System Bhd. (MAS) yang rugi berturut-turut sepanjang tiga suku tahun 2011, kini 'kritikal' sehingga perlu menggantung rangkaian laluannya untuk mencapai aspirasi keuntungan menjelang 2013.

Penggantungan laluan yang terkandung dalam Pelan Pemulihan Perniagaan MAS yang diumumkan hari ini, terpaksa dilakukan kerana syarikat penerbangan itu hanya mempunyai tunai sebanyak RM1 bilion yang cukup sehingga tahun depan.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ahmad Jauhari Yahya berkata, langkah yang tidak popular itu perlu dibuat, bukan hanya untuk mengembalikan keuntungan MAS tetapi menyenaraikan MAS semula dalam 10 kedudukan senarai syarikat penerbangan terbaik dunia.

Antara laluan yang telah menyumbangkan kerugian sebanyak 40 peratus kepada MAS ialah Cape Town, Johannesburg, Buenos Aires serta Dubai dan ia berkuat kuasa pada awal 2012.

Beliau berkata, beberapa laluan lain yang bakal digantung akan diumumkan kemudian selepas ia dimuktamadkan nanti dan tidak menolak beberapa laluan Eropah seperti Frankfurt dan Rom juga sedang diteliti.

''MAS tiada pilihan lain terpaksa 'mengecut' operasinya untuk berkembang dan paling penting syarikat penerbangan itu perlu dikeluarkan daripada situasi sukar supaya ia boleh berkembang semula.

''Kami hanya mahu memberi keutamaan kepada perniagaan teras sahaja dengan mengambil kira MAS perlu mempunyai saiz yang betul untuk meneruskan kelangsungan MAS pada masa depan.

''Pengurangan tempat duduk tersedia setiap kilometer (ASK) kira-kira 12 peratus dijangka mampu menjimatkan antara RM220 juta hingga RM302 juta pada tahun depan,'' katanya pada sidang akhbar pertamanya selepas dilantik menerajui MAS di sini hari ini.

Hadir sama ialah Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Mohammed Rashdan Yusof.

Dengan pelan pemulihan itu, MAS akan menjadi penerbangan premium serantau yang menumpukan laluan yang mendapat permintaan tinggi seperti Manila, Jakarta dan Narita.

Beliau menafikan MAS bakal bersaing dengan AirAsia Bhd. (AirAsia) kerana penerbangan premium menawarkan kelas perniagaan dan perkhidmatan penuh.

Ahmad Jauhari berkata, kakitangan MAS yang terlibat dalam penggantungan laluan akan ditempatkan di anak-anak syarikatnya bukan teras.

''Kakitangan tidak mempunyai pilihan lain (untuk tidak menerimanya) kerana MAS mempunyai aliran kewangan terhad, sambil menyifatkan keadaan semasa MAS adalah lebih teruk berbanding ketika kerugian sebelum ini.

''Pemberhentian kerja secara sukarela (VSS) adalah pilihan terakhir yang kami akan buat,'' katanya.

Ahmad Jauhari menambah, tindakan kedua dalam pemulihan itu ialah memenangi semula hati penumpang MAS melalui penerimaan 23 pesawat baharu pada 2012.

Tegasnya, penggunaan pesawat baharu adalah kritikal kerana antara faktor-faktor yang menyumbang kepada penyusutan pelanggan adalah penggunaan pesawat yang lama.

Katanya, meskipun MAS memiliki krew kabin terbaik dunia namun persaingan hebat penggunaan pesawat baharu oleh syarikat-syarikat penerbangan khususnya dari Timur Tengah memberi kesan kepada MAS.

''Kami menjangkakan pesawat baharu mampu memperbaiki pengurusan pendapatan dan jualan taktikal dengan mengoptimumkan hasil antara RM394 juta hingga RM477 juta,'' kata beliau.

Tindakan ketiga adalah memberikan tumpuan terhadap pengurangan kos melalui simpanan yang diperoleh daripada penjimatan kos tetap, pemerolehan dan program pembaikan produktiviti yang menyumbang antara RM309 juta hingga RM392 juta.

Mohammed Rashdan berkata, pelan pemulihan yang dirangka itu mampu mengurangkan kerugian MAS pada tahun depan dengan unjuran aspirasi asas kes sebanyak RM165 juta dan sasaran dilanjutkan RM238 juta.

''Kami mahu mengekalkan tahap peningkatan keuntungan dan menjana keuntungan selepas cukai sebanyak RM900 juta pada 2016,'' jelasnya.


Artikel berkaitan:

Krisis: Industri penerbangan rugi

Oleh Abdul Muin Sapidin

GENEVA 7 Dis. – Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) menjangkakan industri penerbangan bakal mengalami kerugian perolehan mencecah AS$8 bilion (RM24.9 bilion) pada tahun depan ekoran krisis ekonomi Eropah yang kian meruncing.

Unjuran kerugian itu adalah yang tertinggi sejak krisis ekonomi dunia pada tahun 2008.

Persatuan itu menurunkan sasaran awal keuntungan syarikat penerbangan pada tahun 2012 daripada AS$4.9 bilion (RM15.28 bilion) kepada hanya AS$3.5 bilion (RM10.2 bilion) dengan margin bersih sebanyak 0.6 peratus.

Ketua Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif IATA, Tony Tyler berkata, perangkaan itu merupakan unjuran terbaik yang boleh dilakukan pada masa ini dengan mengambil kira suasana ekonomi Eropah yang kian perlahan selain faktor kenaikan harga bahan api.

‘‘Risiko paling besar yang terpaksa dihadapi syarikat penerbangan dalam mencatat keuntungan pada tahun depan ialah kegawatan ekonomi yang terhasil akibat kegagalan kerajaan menyelesaikan krisis hutang negara zon Eropah.

‘‘Unjuran ini mungkin berubah sekiranya ada tindakan daripada kerajaan untuk menyelesaikan isu penyediaan dana secara drastik selewat-lewatnya awal tahun hadapan,” katanya pada Hari Media Global IATA 2011 di sini hari ini.

Tyler berkata, berdasarkan analisa Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) baru-baru ini, kelembapan ekonomi zon Eropah berisiko mengakibatkan krisis perbankan di rantau itu sekaligus memberi kesan secara global.

Sementara itu, beliau berkata, sasaran keuntungan industri itu pada tahun ini kekal sekitar AS$6.9 bilion (RM21.5 bilion) walaupun suasana ekonomi yang lemah khususnya di Eropah dan Amerika Syarikat.

‘‘Dengan jangkaan margin keuntungan keseluruhan sebanyak RM1.2 peratus, ia memberitahu anda betapa sukarnya syarikat-syarikat penerbangan untuk mencatatkan keuntungan,” tambah Tyler.

Menurutnya, di peringkat global, permintaan penumpang dijangka berkembang sekitar 6.1 peratus tahun ini, lebih tinggi berbanding unjuran 5.9 peratus yang dibuat pada September lalu.

Dengan harga minyak Brent yang mencecah sehingga AS$112 setong, katanya, bil bahan api bagi industri penerbangan dijangka mencecah sehingga AS$178 bilion (RM555.36 bilion), lebih RM6.24 bilion daripada yang dijangka.

Artikel berkaitan:

MAS umum penamatan lapan laluan

KUALA LUMPUR 14 Dis. - Malaysian Airline System Bhd. (MAS) hari ini mengumumkan penamatan perkhidmatan udara ke beberapa destinasi berikutan pelaksanaan pelan rasionalisasi bagi mengurangkan kerugian.

Menurut kenyataan MAS, penamatan perkhidmatan itu membabitkan laluan Kuala Lumpur-Surabaya yang berkuatkuasa 6 Januari 2012, Lumpur-Dubai (10 Januari 2012) dan Kuala Lumpur-Karachi-Dubai (12 Januari 2012).

Selain itu, pada 13 Januari 2012, laluan Kuala Lumpur-Dubai-Damman turut dihentikan diikuti laluan Langkawi-Pulau Pinang-Singapura dihentikan berkuatkuasa 30 Januari 2012, Kuala Lumpur-Johannesburg (31 Januari 2012), Kuala Lumpur- Capetown-Buenos Aires (1 Februari 2012) dan Kuala Lumpur-Rom (2 Februari).

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ahmad Jauhari Yahya berkata, penamatan laluan tersebut berdasarkan analisis keuntungan dan hasil syarikat.

Katanya, penamatan laluan-laluan itu melibatkan pengurangan 12 peratus kapasiti penumpang dan syarikat percaya melalui rasionalisasi laluan tersebut, ia akan meningkatkan hasil dan memberi impak kepada keuntungan sebanyak RM220 juta hingga RM302 juta pada 2012.

"Rasionalisasi laluan-laluan tersebut dijangka memberi impak minimum kepada kedudukan Malaysia sebagai salah satu destinasi pelancongan terbaik di Asia.

"Kami akan bekerjasama secara agresif dengan rakan kongsi perniagaan dalam industri yang sama,'' katanya.

Tambah Ahmad Jauhari, MAS akan berterusan mempromosi Malaysia dengan destinasi-destinasi utama di persada antarabangsa.