.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, August 14, 2011

0 Penyanyi berlambak tetapi kurang lagu berkualiti

Industri muzik makin nazak – Jay Jay

Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT
amirah.amaly@utusan.com.my
Foto RASHID MAHFOF




Jay Jay


PENYANYI Jay Jay membayangkan negara kita bakal menjejak Singapura yang mengalami kejatuhan zaman industri seni Melayu satu masa nanti. Malapetaka ini pasti berlaku berdasarkan pemerhatiannya yang merasai sendiri kemerosotan idea dan penghasilan kerja kreatif sejak kebelakangan ini.

“Kita tak mahu jadi macam Singapura atau Brunei yang mengimport lagu dari luar. Singapura misalnya adalah pusat kesenian Melayu yang cukup terkenal di rantau ini satu ketika dahulu.

“Semua orang tahu Studio Jalan Ampas cukup berkembang pesat dengan pemasaran, rakaman dan penerbitan aktiviti kesenian.

“Tapi apa yang berlaku sekarang ini adalah sebaliknya. Kita tak nak industri muzik Malaysia mengalami masalah yang sama. Jadi seperti industri muzik Cina di Malaysia yang terpaksa mengimport lagu dari negara China dan Taiwan,” hujah penyanyi kumpulan Carefree tatkala mengukuhkan kenyataan yang dikeluarkannya itu.

Mengulas tentang ‘ramalan’ penghibur yang sudah mengabdikan diri dalam industri muzik sejak 31 tahun yang lalu ini, dia memberitahu kemunduran industri muzik tanah air berdasarkan kekurangan penghasilan lagu baru terbaik.

“Dahulu, kita ada banyak lagu kuat yang masih malar segar sehingga hari ini. Contohnya lagu Issabella atau Srikandi Cintamu. Setiap lagu dicipta dan diukur mengikut lenggok suara penyanyi tertentu.

“Contohnya Datuk Ahmad Nawab dan M. Nasir. Mereka akan cipta lagu yang dikhususkan untuk penyanyi tertentu sahaja sebab mereka dah kaji latar belakang suara penyanyi itu.

“Maknanya, tidak akan berlaku jual beli lagu kepada penyanyi lain andai lagu itu tidak dinyanyikan olehnya,” dedahnya lagi.

Ditanya apa kriteria utama yang membezakan penyanyi sezaman Jay Jay dengan hari ini, lelaki ini ada jawapannya.

“Bakat menyanyi di Malaysia ini berlambak. Semua orang boleh menyanyi. Tapi bagaimana pula dengan akar pada sesebuah penghasilan produk lagu itu.

“Adakah penyanyi sekarang punya keseimbangan tahap disiplin, emosi dan jiwa seperti mana orang dahulu. Nilaikan sendiri etiket kerja orang lama dengan sekarang dalam menghasilkan sesebuah karya agung itu. Cukup jauh berbeza,” kesalnya.

Mengajukan persoalan kemungkinan hubung kait gaya hidup dan teknologi sekarang mempengaruhi cara kerja generasi pemuzik sekarang, lelaki ini tidak menafikan.

“Artis perlu bersyukur dengan senario negara kita yang pesat membangun. Banyak acara korporat yang sentiasa menjemput artis setiap masa. Pentas ballroom adalah perkara biasa.

“Sebab itu, mereka ‘malas’ nak bekerja lebih. Nyanyi sikit, dapat duit dan terus pulang. Mereka tak rasa bagaimana jerit perit orang dahulu sewaktu memperjuangkan lagu mereka,” katanya.

Mengulas persoalan terdapat punca lain yang menyebabkan industri muzik negara semakin tandus, Jay Jay punya alasan tersendiri.

“Teknologi kita terlalu cepat berkembang. Tapi ada tak bagus. Contohnya, Indonesia menapis teknologi yang digunakan. Masih menggunakan cara lama, kaset dan sekat penggunaan laman sosial Facebook dan Twitter. Sebab itu artis mereka masih laku bila tiada yang percuma di situ.

“Berlainan di Malaysia. Penyanyi kita buat promosi pun kena menyanyi satu dua lagu. Itu dah dikira seperti mini showcase. Orang tengok benda ini ringan tapi sebenarnya berat.

“Kalau nak tahu, kita adalah negara yang mengamalkan cara ‘pakej’ macam itu. Negara lain tak pernah buat pun. Sebab itu dah hilang nilai eksklusif bagi seseorang penyanyi itu bila dia muncul di mana-mana tempat,” dedahnya yang berharap agar semua pihak mengambil berat isu yang diketengahkan itu.

0 comments: