.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, August 01, 2011

0 Negara berpendapatan tinggi? Tarik pelabur asing atau perkasakan pelaburan domestik?

Belajar dari sejarah, kata pakar ekonomi PBBHazlan Zakaria
Jul 31, 11
8:47pmKongsi 43

Kegagalan untuk belajar dari sejarah menjadi halangan terbesar bagi Malaysia dalam perjalanan ke arah menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi.



Ini adalah ingatan dari penolong setiausaha agung bagi
pembangunan ekonomi di jabatan halehwal ekonomi dan sosial, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Jomo K Sundaram.

"Adalah penting untuk belajar daripada kegagalan dan kejayaan kita. Jika kita tidak tahu tentang sejarah kita, bagaimana kita hendak teruskan perjalanan?" hujahnya.

Jomo bercakap di sidang kemuncak pemimpin pelajar Malaysia di Kuala Lumpur hari ini. Beliau menjadi anggota panel yang membincangkan tajuk bagaimana Malaysia boleh mencapai matlamat ekonomi berpendapatan tinggi.

Beliau merujuk kepada pengalaman Malaysia mengharungi kemerosotan ekonomi pada awal tahun 80-an dan pertengahan tahun 90-an. Sesuatu yang menurutnya, boleh dielakkan jika kerajaan kita lebih tajam akal.

Jomo melihat pengajaran dahulu sebagai petanda yang berharga dalam perjalanan kita untuk menjadi negara berpendapatan tinggi, tetapi bimbang kerana kerajaan, menurutnya, menutup mata terhadap kesulitan dan masalah yang sama.

Beliau mengeluh ketika menyentuh tentang FDI negara, walaupun menurutnya, ada tanda-tanda amaran dari kesukaran yang lalu.

Di kebanyakan negara, tegasnya, pelaburan domestik menjadi peneraju dan FDI mengikutinya, tetapi di Malaysia, ia adalah sebaliknya.

Dasar sedemikian, kata beliau, melemahkan kerajaan kerana ia kemudiannya menjadi terhutang budi kepada pelabur asing yang mengharapkan insentif dan imbuhan-imbuhan lain.

Dari hujah Jomo itu, kita dalam merumuskan bahawa Malaysia akan dijadikan tebusan oleh para pelabur asing yang boleh menarik diri jika keadaan tidak menguntungkan mereka.

0 comments: