.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, February 11, 2011

0 Menurut David Teoh, kualiti filem yang baik tidak terletak pada anugerah yang diraih tetapi dari kutipannya

Hormati selera penonton
Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2011/02/10
Pungutan tinggi bukan lagi perkara mustahil buat filem Melayu

INDUSTRI perfileman tanah air menunjukkan percambahan memberangsangkan apabila semakin banyak filem Melayu mampu mengutip hasil jutaan- ringgit. Angka RM4 juta bukan lagi satu fenomena luar biasa kepada industri apabila ramai penerbit sudah berjaya menikmati pungutan sebanyak itu, malah sebahagiannya mampu mencatat angka jauh lebih baik menerusi filem mereka.

Berdasarkan fakta daripada laman web FINAS, Sembilu 2 terbitan Skop Production Sdn Bhd milik Datuk Yusof Haslam ialah filem Melayu pertama mencipta rekod kutipan tinggi apabila berjaya memungut RM6.10 juta pada 1995. Kedudukan itu berjaya dipertahankan filem yang dibintangi Awie, Erra Fazira dan Ziana Zain dalam tempoh agak lama. Hanya selepas enam tahun, Lagi-Lagi Senario terbitan Grand Brilliance Sdn Bhd memecahkan tembok kukuh Skop Production dengan kutipan RM6.33 juta, pada 2001. Lapan tahun selepas itu, dua filem, animasi Geng: Pengembaraan Bermula terbitan Les’ Copaque Production Sdn Bhd berjaya memungut RM6.20 juta diikuti dengan Jangan Pandang Belakang Congkak terbitan MIG Production Sdn Bhd, dengan kutipan sebanyak RM6.09 juta.

Walaupun sasaran RM6 juta mungkin dilihat tinggi, tetapi baru-baru ini beberapa filem berjaya merentas angka berkenaan. Filem pertama yang mencetuskan fenomena itu ialah Adnan Sempit yang berjaya memungut RM7.66 juta. Meskipun kutipan itu dilihat sukar ditandingi, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila Ngangkung yang diterbitkan syarikat sama (MIG), mencipta satu lagi rekod dengan kutipan RM8.18 juta.

Siapa sangka Hantu Kak Limah Balik Rumah arahan Mamat Khalid yang dilihat sebagai sebuah filem ‘underdog’ juga mampu meraih kutipan sehingga RM8.12 juta? Tidak ketinggalan, Khurafat yang baru saja menjengah pawagam pada 13 Januari lalu juga sudah mampu membuatkan penerbitnya, Yusof, tersenyum bangga apabila dalam tempoh tiga minggu ditayangkan, filem arahan Syamsul Yusof itu berjaya mencecah lebih RM 7juta.

Kutipan kasar melebihi RM4 juta kelihatan seakan mudah untuk diraih penerbit filem sejak akhir-akhir ini, tetapi adakah itu membawa makna bahawa filem Melayu sedang melalui satu transisi ke zaman yang cerah?
Bagi penerbit yang cukup aktif menghasilkan filem malah antara produser yang memonopoli senarai pecah panggung, David Teo, keadaan itu masih belum boleh dikategori sebagai satu fenomena kerana setakat ini hanya empat filem berjaya meraih kutipan melebihi RM7 juta. Bagaimanapun David berkata, setiap produser mampu meraih kejayaan sepertinya asalkan mereka menghormati penonton.

“Saya anggap semua penerbit mampu meraih kutipan RM4 juta ke atas apabila kita sedar kehendak penonton. Jika setiap penerbit tahu dan menghormati kehendak penonton, mereka pasti akan mencapai tahap itu.

“Sebagai contoh, Datuk Yusof Haslam yang memberi kepercayaan kepada anaknya untuk mengarah. Lihatlah kedudukan filem Khurafat sekarang yang berjaya meraih kutipan cukup baik.

“Sudah lama saya menanamkan kesedaran dalam diri, jika mahu berjaya, penerbit atau pengarah seharusnya menghormati penonton mereka dan jangan hampakan perasaan mereka. Kritikan mereka itu harus dijadikan sebagai satu kesedaran kepada penerbit dan pengarah untuk menghasilkan filem lebih baik dan tidak syok sendiri, supaya dapat mencatat kutipan tinggi. Segelintir orang berpendapat kualiti sesebuah filem itu diukur dengan anugerah yang diraih tetapi bagi saya pula, kualiti filem terletak kepada kutipannya,” kata David.

Menyentuh kewujudan Astro First, David berkata, saluran berkenaan tidak akan menjejaskan kutipan filem tempatan di panggung. Beliau sebaliknya menyokong usaha stesen penyiaran itu mewujudkan saluran khas terbabit.

Katanya, dia tidak faham kenapa sesetengah penerbit ‘bising-bising’ dengan kewujudan Astro First kerana penerbit seharusnya mengambil peluang berkenaan sebagai alternatif untuk menjana pendapatan yang lebih.

“Kewujudan Astro First sekurang-kurangnya boleh menolong penerbit selepas tempoh dua minggu filem ditayangkan di pawagam. Jika sebelum ini pempamer boleh sesuka hati menarik tayangan filem selepas tempoh dua minggu walaupun kutipan menggalakkan, kini dengan adanya Astro First, penerbit terutama syarikat yang kecil mempunyai sumber pendapatan lain,” katanya.

0 comments: