.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, February 11, 2011

0 Galakkan anak bersekolah tinggi untuk masa depan keluarga

Pegawai kanan, anggota polis diingat beri perhatian kebajikan keluarga
10th February, 2011

KOTA KINABALU: Pegawai kanan dan anggota polis pangkat rendah diingatkan supaya memberi perhatian terhadap kebajikan keluarga dan penghidupan anak-anak mereka terutama sekali dalam bidang pembelajaran.
Pesuruhjaya Polis sabah (PjP) Datuk Hamza Taib berkata ini adalah penting kerana generasi muda merupakan aset masa depan negara.
Beliau berkata demikian dalam satu temu bual bersama New Sabah Times kelmarin.
“Ibu bapa di kalangan pegawai dan anggota polis harus memberi perhatian serius terhadap pelajaran anak-anak mereka untuk menaikkan taraf hidup mereka di masa akan datang,” kata Hamza.
Hamza berkata adalah menjadi tanggungjawab hakiki pegawai dan anggota polis dipertanggungjawabkan menjaga keselamatan dan ketenteraman awam, namun janganlah tugas yang dipertanggungjawabkan itu dijadikan alasan dari memenuhi tanggungjawab dan kebajikan ahli keluarga.
“Luangkanlah masa dan tunjukkan kemesraan bersama anak-anak dan isteri di rumah setelah habis masa bertugas,” kata Hamza.
Beliau meminta para ibu bapa di kalangan komuniti polis terutama sekali ibu-ibu dan ahli Persatuan Kebajikan Polis (Perkep) supaya meluangkan masa, memberi galakan dan mengadakan majlis motivasi kepada anak-anak untuk meningkatkan tahap pelajaran akademik mereka.
“Beri galakan kepada anak-anak supaya melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi di institusi pengajian tinggi untuk menaikkan taraf kehidupan keluarga,” kata beliau.
Hamza berkata terdapat segelintir anak-anak dari kalangan pegawai dan anggota polis yang berminat menurut jejak ibu bapa mereka dan menjawat jawatan dalam Pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM).
“Dengan kelayakan akademik yang tinggi mereka (anak-anak pegawai dan anggota polis) akan berpeluang mengisi jawatan pangkat tinggi dalam pasukan di masa hadapan,” tambah beliau.
Beliau berkata kerajaan telah memperkenalkan dan melancarkan pelbagai kaedah pembelejaran bertujuan menaikkan taraf pendidikan serta pencapaian pelajar-pelajar dalam peperiksaan termasuk progam ‘Score A’ yang dilancarkan oleh Kementerian Pendidikan beberapa tahun lalu.
Hamza juga menasihatkan pegawai dan anggota polis supaya memantau aktiviti anak-anak mereka selepas habis masa sekolah.
“Sayangilah anak-anak anda (pegawai dan anggota polis) dan berikan peluang agar mereka berjaya dalam akademik pelajaran seperti kamu sayangkan negara kita dan PDRM,” kata Hamza.

0 comments: