.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, January 21, 2011

0 Buat Duit Dengan Lukisan Seni Kreatif

Galeri: Ekspresi Dua Ribu Sebelas
Oleh Nurul Farina Nazlan
nfarina@bharian.com.my
2011/01/21



'SPOT SUNS' karya Iszuan Ismail.



SENIMAN Agung dan Antara Lukisan (kanan) karya Nazmi Ismail.
Pameran karya 11 pensyarah, enam pelajar ASWARA

KARYA unik dan terkini gabungan 11 pensyarah dan enam pelajar Fakulti Seni Halus Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) dapat disaksikan pada Pameran Ekspresi Dua Ribu Sebelas di Galeri Shah Alam, Shah Alam yang berlangsung sehingga 30 Januari ini. Sebanyak 140 karya yang menekan aspek budaya dan warisan dipamerkan dalam pameran itu, sekali gus memperlihatkan kelainan serta pembaharuan dalam seni cetakan, arca, lukisan dan media campuran hasil gabungan kreativiti juga minat mendalam. Pensyarah Fakulti Seni Halus ASWARA, Mohd Faizal Md Suhif, berkata ASWARA menganjurkan Pameran Ekspresi Dua Ribu Sebelas untuk memberi pendedahan kepada masyarakat sekitar Lembah Klang berkenaan penubuhan Fakulti Seni Halus di akademi itu.

Antara karya yang dipamerkan adalah garapan pensyarah ASWARA iaitu Juhari Said, Fuzin Mustafa, Suzlee Ibrahim dan Mad Anwar Ismail, selain tiga pelajar fakulti berkenaan yang pernah memenangi pertandingan melukis sempena 50 tahun Maybank, baru-baru ini.

“Pendedahan melalui pameran adalah usaha ASWARA mempromosikan Fakulti Seni Halus kepada generasi muda, sekali gus menghebahkan kepada masyarakat terhadap usaha memartabatkan seni halus yang kini mempunyai fakulti sendiri berbanding sebelum ini yang diletakkan di bawah jabatan di institusi pengajian tinggi (IPT).

“Kami juga menampilkan pelbagai karya dari genre yang berbeza termasuk karya saya, Ikan dan Laut yang dihasilkan menggunakan teknik cetakan hasil bahan buangan iaitu simen dan ia dijual pada harga RM2,500,” katanya kepada Galeri di Shah Alam, baru-baru ini.
Pelajar Fakulti Seni Halus ASWARA, Nazmi Ismail pula tampil dengan enam lukisan memaparkan watak seniman agung, Tan Sri P Ramlee dan Puan Sri Saloma itu cuba mengembalikan nostalgia kegemilangan mereka dengan konsep lukisan pelbagai rupa.

“Saya mengambil masa empat bulan untuk menyiapkan lukisan untuk dipamerkan dalam pameran ini dengan memilih watak P Ramlee dan Saloma kerana mereka adalah ikon seni yang harus disanjung dan terus dihargai di atas kejayaan mengangkat bangsa Malaysia dalam seni lakonan dan nyanyian.

“Saya menggunakan bahantara media campuran dan cuba menampilkan warna klasik bagi menampakkan imej nostalgia dalam karya berkenaan dengan setiap lukisan dijual pada RM3,500,” katanya.

Sementara itu, rakan fakultinya, Mohd Fahmi Mohd Taib yang juga pemenang kategori B pada pertandingan lukisan sempena 50 tahun Maybank menampilkan karya Irama Kenyalang bagi menonjolkan identiti negeri Sarawak yang sangat unik.

“Kebanyakan lukisan saya lebih bermotifkan haiwan kerana ia menjadi luahan hati saya yang juga penggemar binatang dan melalui Irama Kenyalang, saya menampilkan dua burung kenyalang sebagai subjek, selain watak masyarakat Sarawak yang gemar kepada tarian dan seni muzik.

“Untuk karya ini, saya menggunakan bahantara media campuran dan ia dihasilkan dalam tempoh dua bulan sejak pertengahan November lalu dan saya sangat teruja diberi peluang menyertai pameran ini selepas pernah terbabit dalam pameran lukisan di luar negara antaranya Belanda, Itali dan New York,” katanya.

INFO: Pameran Ekspresi Dua Ribu Sebelas
Tempat: Galeri Shah Alam, Persiaran Tasik, Shah Alam, Selangor
Tarikhh: Sehingga 30 Januari 2011
Karya: 140 karya
Telefon: 03-55105344

0 comments: