.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, January 23, 2011

0 Redmummy.com dan bisnes RM1juta setahun?


2011/01/23

Penulis blog kreatif raih pulangan lumayan

KUALA LUMPUR: Pengendali atau penulis blog kini mampu meraih keuntungan sehingga RM1 juta setahun.

Beginilah fenomena penggunaan blog yang dulunya berfungsi sebagai pengantara politik, peribadi dan komuniti, kini beralih kepada perniagaan sehingga ada pengendali atau penulis mampu meraih keuntungan beratus-ratus ribu hingga berjuta ringgit setahun.



Artikel lanjutan:


Sumber: Http://www.redmummy.com :

Jan 23 2011
RM1Juta? NO NO NO!
Sunday, 8:30 pm







1. Saya bukan blogger 1 juta itu. itu tajuk jer yang oit. Tajuk tu in general mungkin accumulate bloggers boleh dapat 1 juta. but NOT ME. 12k ye betul, fakta yang benar.

2. Baca contents isi paper ni, jangan ko baca tajuk jer. Saya talking about LHDN. saya pernah blogkan betapa kepentingan kita declare earnings kita di LHDN, tak kisahlah kena tax pun tak kena, tapi kita bertanggungjawab untuk declare. Not related heh saya ngan juta juta tuh yang oi…

3. Ini link on the RM yang kena audit by LHDN bulan Aug 2010 yang lalu. Baca details di situ, now nanti korang paham maksud tersirat kenapa saya terpilih untuk watak dalam news Berita Minggu, idok le pulak aku tau sampai jadi hot news front page ko!

4. Soalan berbangkit Nuffnang? boleh tuju di nuffnang.com.my pls.

5. Soalan general boleh tanya di Ask RM

6. Soalan tips insyallah boleh tanya saya and Sirman aka RedDaddy di Contact RM. One of us will assist you.

7. Degil gak tak nak tanya di situh, bolehlah try soal kat sini. Insyallah saya cuba jawab.



8. Tahniah kerna berjaya menjejaki blog ini seharian, google search betul korang yek walaupun terang2 dah tulih situ url RM nih.

9. Terima kasih atas ucapan tahniah, baik di emails, bbms, twitter, FB and mahupun di page RM ni sendiri. Tapi tolong ye, saya bukan yang juta2 tuh, saya bercerita on the LHDN tau!

10. I m clean, i pay tax. baik dari kerja tetap, mahupun dari earnings blogging. So no issue kalau LHDN nak audit lagi, kami rakyat yang membayar cukai.



Cukuplah yek satu entry ni untuk mengclearkan keadaan. Btw, Nuffnang never pays me 1million, ku terbaca satu portal yang buat assumption Nuffnang bayau ku that much. If really that high, aku beli Hermes lanting2kan kat korang jer…

The issue now, dari mana pun jana pendapatan online yang kamu dapat, kita boleh declare. tak semestinya kita bayar. apalah yang gelabah sangat bila LHDN nak visit you. Skang mungkin nama kamu tak naik, but they have their sources to get you. Apa salahnya declare.

N few months nih saya dah tukarkan tax saya ke zakat terus. Takkan nak tunjuk statement pulak ye dok? Let the top gun tau apa yang aku buat sudah yek. Dan lagi outstanding your life keluar merata, lagi ramai haters but lagi ramai jugak yang bersedia menjadi teman. That s life.

Make up and hair do for interview nih, mak buat sendirik yek. hahahah nak jugak! Tiada tajaan hokey!


Redmummy

0 comments: