.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, October 11, 2010

0 Penyebaran islam di UK menimbulkan keresahan penganut kristian. Ada sebab masing-masing berkembang dan mahu mempertahankan

Pelampau Kristian UK merusuh



PELAMPAU-pelampau Kristian melaung-laungkan slogan anti-Islam semasa menunjuk perasaan anti-Islam di Leicester, Britain, kelmarin. – AFP



LONDON 10 Okt. – Sebuah kumpulan pelampau berhaluan kanan, Liga Pertahanan Inggeris (EDL) yang kerap melancarkan protes menentang penyebaran Islam di Britain bertempur dengan polis di bandar raya, Leicester di utara negara ini semalam.

Empat orang ditahan dan seorang pegawai polis dimasukkan ke hospital.

Hampir 1,400 pegawai polis termasuk sesetengah daripadanya yang lengkap dengan peralatan rusuhan dan menunggang kuda dikerah untuk mengawal kira-kira 1,000 aktivis daripada EDL yang berkumpul di Leicester untuk mengadakan demonstrasi.

Polis berkata, pelbagai objek dilontar kepada mereka dan seorang pegawai dikejarkan ke hospital.

Beberapa pembantah, kebanyakannya remaja lelaki berpecah dari kawasan protes yang ditetapkan pada satu ketika untuk berkonfrontasi dengan kumpulan remaja tempatan.

Penyokong-penyokong EDL yang ditubuhkan pada tahun lalu, memulakan jelajah di sekitar negara bagi melancarkan demonstrasi menentang penyebaran syariah atau hukum syariah di England pada musim panas lalu.

Kumpulan itu menegaskan ia dilakukan secara aman, namun para pengkritik berkata ia adalah bersifat perkauman dan berpotensi menimbulkan kekacauan.

Sabtu lalu, kira-kira 700 anggota sebuah kumpulan berhaluan kiri yang digelar Bersatu Menentang Fahaman Fasis mengadakan demonstrasi balas di kawasan berhampiran.

Kedua-dua kumpulan yang berbeza fahaman itu bertempur semasa perhimpunan-perhimpunan serupa pada tahun lalu di beberapa bandar raya seperti Leeds dan Manchester. – AP

0 comments: