.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, October 11, 2010

0 Pelancongan menjana pendapatan RM1 bilion setiap minggu sepanjang tahun 2009 dengan penyumbang terbesar Singapura, Thailand dan Indonesia

23.65 juta pelancong lawat Malaysia sepanjang tahun 2009

10th October, 2010

LABUAN: Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan Malaysia, Datuk Haji Ab Ghafar Ab Tambi berkata, Malaysia mencatatkan kemasukan pelancong asing seramai 23.65 juta dengan hasil pendapatan sebanyak RM53 bilion sepanjang tahun 2009.

Ini bermakna katanya, sektor pelancongan telah berjaya menjana pendapatan berjumlah RM1 bilion setiap minggu dan pengunjung teramai yang datang ke Malaysia adalah dari negara jiran seperti Singapura, Thailand dan Indonesia.

“Dalam pada itu United Nation Wold Tourism Organisation sebagai sebuah badan Bangsa-Bangsa bersatu dalam sektor pelancongan telah meletakkan Malaysia di senarai 10 teratas destinasi pelancongan dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Pertandingan Kuiz Program Pelancongan Pelajar (3P) peringkat Wilayah Persekutuan Labuan yang di Hotel Tiara dekat sini, kelmarin.

Sementara itu, katanya, untuk tahun 2020 kementerian telah mensasarkan seramai 36 juta pelancong asing yang akan melawat negara ini membabitkan pendapatan sebanyak RM168 juta.

Bagaimanapun, katanya, sasaran itu hanya akan dapat dicapai jika semua pihak termasuk pelajar menghayati konsep ‘Think Tourism dan Act Tourism serta mengamalkan sikap mesra pelancong melalui konsep ‘Malaysia Welcomes the Wold.’

Hadir sama, Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia Wilayah Persekutuan Labuan, Maxwell Francis.

Menyentuh mengenai industri pelancongan di Labuan, beliau yakin kedudukan geografi Labuan yang terletak bersebelahan dengan negara Brunei Darussalam dan wujudnya aktiviti selam skuba serta adanya kemudahan sukan laut yang baik mampu menarik lebih ramai lagi pelancong domestik dan antarabangsa berkunjung ke pulau bebas cukai ini.

Dalam pertandingan itu, SMK Labuan muncul juara sekaligus akan mewakili Labuan ke pertandingan peringkat kebangsaan yang akan diadakan November depan di Kuala Lumpur. Tempat kedua dan ketiga di sandang oleh SMK Pantai dan SMK Mutiara.

0 comments: