.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, October 11, 2010

0 Barark Obama dari Demokrat boleh lakukan yang lebih baik berbanding calon Republikan

Penyokong Barack Obama kecewa


2010/10/10



Shepard FaireyArtis poster ‘Hope’ akui ramai hilang kepercayaan terhadap Presiden AS

WASHINGTON: Pelukis poster wajah Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama yang dipamerkan pada setiap kempen pilihan raya beliau pada 2008, Shepard Fairey, berkata beliau memahami mengapa semakin banyak pihak hilang kepercayaan terhadap pemimpin itu. Dalam satu temu ramah dengan National Journal, Fairey melahirkan kekecewaan dengan kepemimpinan Obama yang mendapat kepercayaan penuh Demokrat untuk membawa pelbagai perubahan sebelum ini. “Ada banyak perkara yang tidak dapat dikawal Obama dan Demokrat, tetapi perkara yang lebih penting ialah generasi muda mahukan seseorang yang mampu menentang status quo. Saya rasa Obama belum berjaya melakukannya,” katanya.

Fairey berkata, ketika menghasilkan poster berkenaan pada 2008, beliau cuba memaparkan imej seorang pemimpin yang prihatin terhadap pelbagai isu termasuk penjagaan kesihatan, membantu golongan pekerja dan menyekat pelobi.

“Apabila melihat pendirian Obama dalam pelbagai dasar, saya tanya kepada diri sendiri mengapa saya tidak tunjukkannya dalam satu poster saja,” kata Fairey dalam temu ramah telefon dari Los Angeles.

“Obama adalah ‘alat pelaksanaan dasar’ secara teori. Sekarang saya menyedari beliau mungkin bukan alat yang betul dan saya terpaksa menangani setiap isu secara berasingan,” katanya.
Lukisan potret Obama dengan kepala sedikit mendongak dan merenung jauh dan tulisan perkataan ‘Harapan’ di bahagian bawahnya, menggambarkan imaginasi Demokrat dan secara tidak langsung menghakis sokongan kepada Hillary Rodham Clinton.

Ratusan ribu poster dan pelekat dengan perkataan ‘Hope’ (Harapan) diedarkan kepada penyokong di seluruh negara ketika kempen pilihan raya presiden pada 2008.

“Bagaimanapun ia hanya satu permulaan. Lukisan itu dicetak semula berulang kali di internet dan versi yang mempersendakan Obama sebagai The Joker dan Socialism in place of Hope menjadi topik hangat pada banyak perhimpunan,” katanya.

Imej biru dan merah yang dihasilkan Fairey diubah suai daripada gambar Obama yang diambil Associated Press dan beliau kini terbabit dengan saman berikutan penggunaan gambar itu.

Mengenai Parti Republikan, Fairey menyifatkan pemimpin parti itu ‘hanya tahu menghalang’ dan percaya keadaan di Amerika akan lebih teruk jika mereka menang.

“Memang Obama boleh lakukan lebih baik dalam beberapa aspek. Tetapi, saya fikir, keadaan akan jauh lebih teruk jika Sarah Palin dan John McCain yang memerintah,” katanya. – Agensi

0 comments: