.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, August 24, 2010

0 Cita-cita Ahmad Idham dalam industri filem dan drama pada masa depan

Idham ada cita-cita besar
Oleh Farihad Shalla Mahmud

2010/08/24
FIKIRANNYA mungkin terganggu ekoran isu perlantikannya sebagai Ahli Lembaga dan juga disebut-sebut sebagai bakal Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem
Nasional (FINAS) yang menjadi polemik dalam dunia hiburan sehingga ke hari ini.
Begitupun, kontroversi itu tidak membataskan pengarah dan pelakon ini untuk merancang masa depannya iaitu ingin membangunkan industri perfileman secara keseluruhan. Kecintaannya terhadap dunia seni nyata mengatasi segala-galanya dan disebabkan itulah Ahmad Idham bercadang untuk mewujudkan sebuah institut atau kolej perfileman khusus bagi melahirkan lebih ramai pelapis dalam bidang ini.
Perkara ini sudah lama berada dalam fikiran saya. Pada awalnya, saya ingin bawa idea ini untuk FINAS jika saya dibawa masuk ke sana tetapi memandangkan isu ini menjadi kontroversi, jadi saya fikir lebih baik saya tubuhkan sendiri institut terbabit,

Institut ini bukanlah seperti kolej perfileman yang menyediakan pengajian peringkat diploma atau ijazah dan sebagainya tetapi ia lebih menitikberatkan soal latihan amali. Setiap pelajar akan berpeluang mendapat tunjuk ajar dari tenaga profesional yang memang terbabit dengan bidang ini secara langsung. Contohnya, kami akan menyediakan pelakon terkenal untuk mengajar kelas lakonan supaya mereka mendapat gambaran sebenar.

Selain itu, kami juga menyediakan peluang pekerjaan kepada pelajar terbabit. Senang cerita, mereka yang belajar di kolej ini dijamin peluang pekerjaan sama ada dengan syarikat saya sendiri, Excellent Pictures ataupun dengan produksi lain menerusi perjanjian bersama yang bakal kami tandatangani tidak lama, kata Idham ketika dihubungi Hip baru-baru ini.
Katanya, kolej itu nanti akan tertumpu kepada tiga bidang untuk peringkat permulaan iaitu sekolah perfileman, sekolah lakonan dan juga fotografi. Untuk sekolah fotografi, ia akan terbahagi kepada dua bahagian iaitu drama dan filem.

Bukan saja dalam bidang perfileman, saya juga bercadang untuk mewujudkan sekolah kewartawanan pada masa akan datang khususnya kewartawanan hiburan yang objektifnya juga untuk membantu meningkatkan dunia penulisan hiburan, katanya.

Ditanya berapa banyakkah bajet untuk mendirikan kolej itu, dia berkata perkara itu belum dapat diputuskan lagi kerana harus melihat prasarananya terlebih dulu.

Mungkin saya akan meminta bantuan daripada MARA menerusi pinjaman usahawan muda yang dikendalikan oleh agensi itu kerana saya juga adalah bekas pelajar tajaan MARA. Apapun, saya harus melihat dari segi kemudahan yang akan kami sediakan dan hanya selepas itu barulah boleh diketahui nilai sebenar projek ini.

Kalau boleh kami mahu kolej ini siap secepat mungkin dan pengambilan pelajar yang pertama sekitar Januari tahun depan. Itupun kalau sempat, kalau tidak mungkin pada bulan Julai 2011, katanya mengenai kolej yang bakal diberi nama Advice Institute of Film Making.

Selain projek pembangunan modal insan yang akan dikendalikan menerusi kolejnya itu, Idham juga mempunyai pelbagai rencana lain untuk syarikatnya sendiri iaitu menjadi pengedar kepada filem tempatan serta mewujudkan pawagam sendiri.

Apa yang saya buat ini adalah untuk menunjukkan bahawa saya memang mengambil berat terhadap kepentingan industri perfileman dan saya harap impian saya ini akan tercapai, katanya.

Sasar tiga filem setahun

KETIKA dihubungi, Idham berada di lokasi untuk menyiapkan penggambaran filem terbarunya berjudul Senjakala. Filem yang bertemakan seram dan cinta ini membariskan pelakon seperti Liyana Jasmay, Zahiril Adzim dan Faezah Elai.
Memulakan penggambaran hujung minggu lalu filem ini, menurut Idham berkisar kepada kisah cinta sepasang kekasih. Bagaimanapun, cinta mereka menimbulkan konflik apabila si jejaka rupa-rupanya membela saka yang ditinggalkan oleh nenek moyangnya.

Menurut Idham, selepas kontraknya dengan syarikat Metrowealth Movie Productions (MMP) tamat awal tahun lalu dan filem Damping Malam menjadi filem terakhir arahannya untuk produksi terbabit, dia kini lebih menumpukan terhadap
pembikinan filem untuk syarikatnya sendiri.

Selepas Senjakala, akan muncul dengan filem seterusnya pada penghujung tahun ini. Filem Senjakala mungkin ditayangkan Februari tahun depan. Untuk syarikat ini, saya merancang menghasilkan tiga filem setahun, selain menumpukan perhatian terhadap projek lain seperti pembikinan drama serta kolej perfileman yang bakal didirikan nanti,katanya.

Biarpun kontraknya bersama MMP tamat, namun tegas Idham ia bukanlah penghalang
untuknya bekerjasama dengan syarikat yang cukup aktif itu.

Kami masih boleh bekerjasama tapi ia akan dilakukan secara usaha sama. Mungkin filem itu nanti juga harus mempunyai sentuhan saya sendiri dan ia tidak terbatas pada syarikat itu saja tetapi juga untuk syarikat produksi yang lain.

Cara kerja saya mudah, iaitu hanya bekerja dengan mereka yang mempunyai visi yang besar untuk meningkatkan industri. Saya ada bakat dan David Teo mempunyai kewangan yang kukuh serta strategi pemasaran yang baik. Gabungan seperti inilah yang membantu kejayaan kebanyakan filem yang dihasilkan, katanya.

0 comments: