.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, May 14, 2010

0 Sime Darby rugi RM1.63b? Banyaknya duit Sime Darby yer? Mari ambil pengajaran

Tindakan Sime Darby selaras prinsip urus tadbir
PUTRAJAYA 13 Mei - Langkah Lembaga Pengarah Sime Darby Bhd. (Sime Darby) mengarahkan Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulannya, Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid bercuti ekoran kerugian besar yang dialami konglomerat itu adalah selaras dengan prinsip urus tadbir yang baik.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, semua syarikat milik kerajaan (GLC) bertanggungjawab atas prestasi masing-masing dengan kerajaan sendiri telah menggariskan prinsip urus niaga tertentu.

''Peranan lembaga pengarah dan pengurusan amat jelas dan apa jua tindakan yang dibuat oleh Sime Darby ini mencerminkan bahawa mereka perlu membuat keputusan yang tegas, muktamad serta telus.

''Kita tidak ada hasrat untuk menutup kerugian serta kelemahan yang berlaku. Ini bertentangan dengan prinsip urus niaga yang baik," katanya.

Perdana Menteri menyatakan demikian kepada pemberita selepas mengumumkan kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara bagi suku pertama 2010 yang mencatat 10.1 peratus di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Sime Darby mengarahkan Ahmad Zubir yang kontraknya dijangka berakhir 26 November ini, untuk bercuti setelah konglomerat itu mencatatkan kerugian lebih RM1.63 bilion ekoran lebih kos dalam beberapa projek di bawah Bahagian Tenaga dan Utilitinya.

Serentak itu, mesyuarat Lembaga Pengarah Sime Darby yang bermesyuarat hampir 12 jam semalam memutuskan untuk melantik Datuk Azhar Abdul Hamid sebagai pemangku Presiden dan Ketua Eksekutif syarikat itu.

Disebabkan perkembangan itu, Pengerusi Sime Darby, Tun Musa Hitam hari ini berkata, Sime Darby dijangka merekodkan kerugian RM964 juta bagi prestasi kewangan separuh kedua 2010 untuk projek hidroelektrik Bakun (RM450 juta), MOQ (RM159 juta) dan pembinaan kapal bagi projek MOQ (RM155 juta).

Sebelum ini, Sime Darby dilaporkan telah mewujudkan Jawatankuasa Petugas Khas untuk menyiasat Bahagian Tenaga dan Utilitinya.

Kerugian membabitkan projek Bulhanine dan Maydan Mahzam dengan Qatar Petroleum (QP), Projek Maersk Oil Qatar (MOQ), pembinaan kapal bagi kegunaan projek MOQ dan projek empangan hidroelektrik di Bakun.

Projek QP yang dianugerahkan pada April 2006 yang sepatutnya siap pada Ogos 2008 telah tertangguh dan lebihan kos sehingga mengakibatkan kerugian RM500 juta.

Bagi projek MOQ yang diperoleh pada Januari 2007 dan sepatutnya siap pada Oktober tahun lalu juga mengalami lebihan kos dan mencatatkan kerugian sebanyak RM525 juta bagi tahun kewangan 2010.

Projek marin pembinaan dua bot tunda dan kapal untuk kegunaan projek MOQ juga masih gagal disiapkan dan projek itu dianggarkan mengalami kerugian sebanyak RM155 juta.

Dari lebihan kos bagi MOQ sebanyak RM525 juta pada tahun kewangan 2010, RM367 juta telah dikenal pasti pada separuh pertama.

Projek Bakun pula yang dijadualkan siap pada September 2007 tetapi terpaksa dilanjutkan juga, dianggarkan memerlukan kos tambahan sebanyak RM450 juta.

0 comments: