.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, May 14, 2010

0 Bagaimana Perang Dunia boleh terjadi? Kumpulan pelampau adalah salah satu penyebabnya. Hargailah keamanan. Jadikan dunia ini selamat untuk diduduki

Kumpulan pelampau mampu cetus WW III


Syed Hamid Albar menerima cenderamata daripada Mustafa Latif selepas menyampaikan ucaptama di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, semalam. - bernama



KUALA LUMPUR 13 Mei - Kewujudan kumpulan pelampau seperti al-Qaeda, pro-Nazi dan pelampau perkauman yang berselindung di sebalik pertubuhan bukan kerajaan (NGO) boleh mencetuskan Perang Dunia Ketiga (WW III) pada masa depan.

Bekas Menteri Luar, Tan Sri Syed Hamid Albar memberitahu, WW III tidak mustahil berlaku kerana pelakunya adalah kumpulan pelampau yang melancarkan peperangan dan mereka tidak terikat dengan sempadan serta mampu membawa kehancuran di mana-mana sahaja.

''Kumpulan ini mengguna pakai teknologi canggih dalam menyampaikan mesej kebencian serta konflik tetapi senjata yang diguna mungkin tidak secanggih yang dimiliki oleh angkatan tentera namun kemusnahan yang akan berlaku amat menakutkan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan ucap utama pada Persidangan Antarabangsa mengenai Perang Dunia Kedua (WW II) dan Bangkitnya Multilateral anjuran World Futures International Sdn. Bhd. (Worldfuture) di sini hari ini.

Turut hadir, penganjur Persidangan Antarabangsa Perang Dunia II dan Kebangkitan Multileteralism, Mustafa Latif.

Persidangan sehari itu membabitkan pembentangan 13 kertas kerja pejuang-pejuang antipeperangan dari Amerika Syarikat (AS), Belanda, Turki, Filipina, Indonesia dan Malaysia serta dihadiri kira-kira 200 orang peserta yang menentang peperangan.

Antara pembentang kertas kerja ialah Profesor Dr. Hasan Yahya dari AS; Profesor Albert Jansen dari Belanda dan bekas Panglima Angkatan Tentera, Jeneral (B) Tan Sri Mohammad Hashim Ali.

Syed Hamid memberitahu, keadaan itu telah berlaku ketika ini antara AS dengan kumpulan al-Qaeda apabila mereka memburu kumpulan tersebut hingga ke Pakistan serta Afghanistan dan negara-negara di Asia Barat.

''Ini boleh menjadi satu permulaan kepada berlakunya peperangan yang lebih besar di kalangan kuasa besar dengan kumpulan-kumpulan itu," katanya.

Syed Hamid menegaskan, peperangan antara negara juga dijangka berlaku seperti peperangan di negara-negara Balkan yang membabitkan etnik berlainan di dalam sebuah negara yang sama atau negara jiran.

Tegasnya, seluruh dunia tidak menyangka apabila berlaku peperangan di negara-negara Balkan yang menyaksikan pembunuhan ramai penduduk Islam.

''Langkah utama untuk mengelakkan peperangan di dunia ialah dengan mewujudkan lebih banyak kumpulan serantau seperti ASEAN dan pelbagai lagi kerana ia akan mewujudkan kerjasama serta dapat menyelesaikan masalah melalui hubungan baik antara kedua-dua negara.

''Saya percaya kumpulan serantau ini merupakan forum terbaik untuk menyelesaikan segala masalah yang wujud antara negara-negara berjiran," tegasnya.

Beliau memberitahu, dunia juga kini mempunyai mekanisme yang sesuai untuk menghalang peperangan daripada berlaku iaitu menggunakan media sama ada media perdana atau alternatif.

Katanya, mekanisme itu perlu digunakan untuk mendidik penduduk dunia mengenai budaya keamanan, persefahaman dan tolak ansur serta budaya sesebuah masyarakat.

Mengenai WW II, Syed Hamid menegaskan, dunia tidak pernah belajar daripada kemusnahan dan penderitaan akibat perang tersebut yang telah membunuh kira-kira 60 juta orang termasuk 40 juta orang awam.

Katanya, peperangan tidak boleh digunakan sebagai alat untuk menyelesaikan sebarang perbezaan dan konflik serta tidak akan muncul pemenang ataupun mangsa kerana ia tetap merugikan kedua-dua pihak.

''Hari ini kita masih menyaksikan pencerobohan kedaulatan, pelanggaran hak asasi manusia," katanya.

Tambah beliau, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang ditubuhkan sebagai alat untuk menghalang berlakunya peperangan, tidak mencapai maksud penubuhannya kerana ia gagal menghalang dan bertindak menangani konflik ketenteraan di dalam sesebuah negara dan sesama negara.

0 comments: