.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, April 03, 2010

0 RM40.06 j untuk Keningau. Inilah imbuhan apabila BN menang. Terima kasih pilihanraya

Keningau:RM40.06 juta diperuntukkan bagi pembangunan Keningau dalam jangka masa tiga tahun

Written by admin Sunday, 28 March 2010 05:04
KENINGAU: Sejumlah RM40.06 juta diperuntukkan bagi pembangunan daerah Keningau dalam jangka masa tiga tahun bermula tahun ini.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, peruntukan itu membiayai bekalan air di daerah ini sebanyak RM30 juta dan bekalan Elektrik Luar Bandar bagi 220 buah rumah bernilai RM 6 juta.

Katanya, turut dibiayai dengan peruntukan itu adalah pembinaan parit bagi Kg. Bayangan, Bayangan Atas dan Kg. Purakagis bermilai RM 110,000 dan pembinaan jalan di Kg. Masak sepanjang 850 meter bernilai RM 100,000.

Selain itu katanya, RM 3.2 juta untuk membiayai pembinaan 80 rumah PPRT dan RM 650,000 diperuntukkan bagi 47 projek peningkatan pendapatan membabitkan 65 peserta.

Shafie yang juga Naib Presiden Umno berkata, semua projek ini akan dilaksanakan sebelum ahun 2012.

“Peruntukan tersebut adalah sebahagian daripada peruntukan yang diumumkan oleh Perdana Menteri Dato’Seri Mohd. Najib Tun Razak berjumlah RM 18 billion untuk Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah di seluruh Negara,” katanya semasa berucap di majlis Program Mesra Rakyat di Gerakan Daya Wawasan (GDW) Kg. Bayangan dekat sini, kelmarin.

Hadir sama Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah Datuk Haji Sairin Haji Karno, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bingkor Justin Guka, Adun Pantai Manis Datuk Abdul Rahim Ismail, Pegawai Daerah Keningau Amar Mohd. Yusof, Ketua Daerah Keningau OKK Amir Datuk Arif, Ketua Pemuda Umno Sabah Azman Haji Ruslan, Exco Pemuda Umno Malaysia Jamawi Jaafar, Ketua-Ketua Jabatan dan pemimpin-pemimpin masyarakat.

Dalam masa yang sama Shafie berkata, Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang diterajui oleh Perdana Menteri begitu komited pembangunan di negara ini dengan memberi keutamaan dengan pembangunan prasarana di luar bandar.

Katanya, pembangunan bukan sahaja tertumpu di negeri-negeri di Semenanjung tetapi Sabah dan Sarawak juga diberi keutamaan.

“Kerajaan akan memastikan semua pembangunan prasarana di luar bandar akan menepati keperluan rakyat” katanya.

Jelasnya, kewangan kerajaan haruslah memberi manafaat kepada seluruh rakyat di negara ini.

“Kita tidak mahu projek yang dirancang oleh kerajaan hanya memberi kemudahan kepada pihak pemaju dan kontraktor sahaja” tegasnya.

Ini katanya, selaras dengan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang merangkumi perkara iaitu Penurunan Jenayah, Pembangunan Pendidikan, Sistem Pengangkutan Awam, Peningkatan Pendapatan Masyarakat Luar Bandar, Membenteras Rasuah dan Pembangunan Prasarana Luar Bandar.

Enam perkara pokok dalam NKRA ini adalah penting bagi mencapai hasrat keajaan untuk meletakkan negara ini sebagai negara maju dan membangun.

Pada majlis itu Shafie menyempurnakan penyerahan kunci rumah PBR, penyampaian cek Pembiayaan Mara, Bantuan Ekonomi Kecil (BEK), sumbangan Kelab Pencinta (bukubuku prospectus untuk sekolah-sekolah Daerah Keningau dan Tambunan dan sumbangan satu set komputer dari Pencinta kepada Tabika Kemas GDW Kg. Bayangan.

0 comments: