.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, April 08, 2010

0 Konsep Malaysia adalah idea yang baik. Sabahkah model 1Malaysia terbaik? Sarawak? Johor?

1Malaysia strategi bijak erat perpaduan kaum


2010/04/08
SEKALI air berubah, sekali pasir berubah. Begitulah peribahasa Melayu yang membayangkan betapa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selama satu tahun menempa kegemilangan demi kegemilangan. Bermula dengan konsep 1Malaysia, beliau melonjakkan pemikiran rakyat betapa demi kelangsungan hidup negara bangsa Malaysia - asas perpaduan tulen perlu di pupuk dan dibudayakan.

Konsep 1Malaysia memperihalkan jika rakyat bersatu di bawah satu bumbung dan berpaksikan perlembagaan, Rukun Negara dan prinsip penerimaan kepelbagaian kaum dan memahami rentetan sejarah pembentukan negara Malaysia, maka tiada usaha luar mahupun dalam yang boleh mengikis jati diri kita. 1Malaysia bukan retorik politik bahkan gagasan mencerminkan satu realiti dan hakikat sejarah serta perkembangan politik negara. Kita bersatu teguh di dalam konteks prinsip penerimaan, bahawa semua kaum sebagai rakan setia, prinsip kenegaraan bertunjangkan semangat cintakan negara yang diterapkan sejak Perdana Menteri pertama dan prinsip keadilan sosial di kalangan kaum dari segi kebajikan dan aspek sosial yang penting. Natijah yang dituntut daripada amalan kebersamaan bukan kesamarataan dalam 1Malaysia ialah rasa saling menghormati sesama kita bahawa segala tindakan kita perlu mengutamakan kepentingan negara.

Nilai murni yang cuba diterapkan seperti kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, kesetiaan, pendidikan dan integriti perlu dilestarikan ke arah membina negara bangsa Malaysia yang bersatu padu. Ia menuntut rakyat memahami warisan sejarah dan budaya, sekali gus melonjakkan pemikiran dan perasaan kekitaan bukan sebaliknya.

Malaysia memerlukan Wawasan 2020 direalisasikan segera jika negara ingin maju, walaupun syarat utama pencapaiannya memerlukan pertumbuhan ekonomi sebanyak 6.5 peratus setiap tahun.

Jika sejak suku tahun pertama 2010, ekonomi negara semakin pulih mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan, maka Najib sewajarnya disanjungi dan dipuji kerana berjaya mengatasi kemelut kemelesetan ekonomi negara.
Ia sesuatu yang bukan mudah direalisasikan tanpa kepemimpinan bijak lagi strategis dalam era globalisasi yang mengganas.

Justeru, ketika kecemerlangan kepemimpinan Najib, kita juga harus berwaspada terhadap musuh dalam dan luar yang saban hari cuba mempengaruhi rakyat dengan pelbagai taktik dan strategi yang memesong pemikiran rakyat. Hanya jauhari yang mengenal manikam .

Oleh itu, kita mesti bersyukur bilamana politik negara semakin stabil dan ekonomi negara memberikan peluang untuk rakyat menikmati kemewahan yang sewajarnya dengan memperlihatkan sikap positif bersama membantu melestarikan tindakan proaktif Perdana Menteri yang di usahakan selama ini.

PROF MADYA MOHAMAD MD YUSOFF,
Pensyarah Pusat Pengajian Komunikasi USM,
Pulau Pinang.

0 comments: