.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, April 08, 2010

0 Dana Filem 1Malaysia. Namewee mahu, Sabah pun mahu. Sarawak pun mahu. Berilah 1 Negeri 1 Set

Rais layan jika Namewee mohon

Salhan K Ahmad
Mac 17, 10
10:59am


Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kesenian, Datuk Seri Rais Yatim hari ini meminta Namewee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee supaya mengajukan permohonan rasmi kepada kementerian untuk mendapatkan dana bagi menghasilkan filem 1Malaysia.


"Kena tulis surat dulu, baru kita layan," kata Rais (kanan) apabila diminta mengulas niat Namewee untuk memohon dana berkenaan bagi menjayakan filemnya.

Namewee semalam dilaporkan berkata beliau telahpun menyiapkan skrip bagi filem berkenaan.

"Tak bolehlah cakap mulut saja. Dia kena tulis surat dulu," kata Rais lagi apabila diminta mengulas sekiranya ada syarat tertentu ditetapkan untuk Namewee.

Dana pembangunan kreatif diumumkan kerajaan Oktober lalu dalam bajet 2010.



Namewee yang pernah dilanda kontroversi melalui klip video 'Negarakuku', pada sidang medianya semalam berkata dia bercadang untuk memohon geran kerajaan bagi membiayai filemnya yang berkonsepkan '1Malaysia.'


Katanya, dia ingin menggunakan cara sendiri untuk menampilkan konsep 1Malaysia, dan yakin gayanya itu akan diterima dengan baik oleh generasi muda Malaysia.

Menurut Namewee (kiri), walaupun kebanyakan daripada kawan-kawan penerbit filemnya yang berbangsa Cina memberitahu bahawa dia tidak akan mendapat sokongan kewangan itu, namun dia mahu membuktikan tanggapan itu adalah tidak benar.

Katanya, mereka semua adalah rakyat 1Malaysia, dan tanpa mengira bangsa Melayu, India atau Cina, mereka termasuk dirinya berhak menerima sokongan daripada kerajaan.

Namewee juga berkata skrip filem 1Malaysia telah siap dan ini adalah filem pertama arahannya, yang dicadang ditayang pada tahun ini.

Tambahnya, beliau akan mengumumkan perkembangan permohonannya itu melalui video di laman Youtube.



Inilah artikel terdahulu:


Namewee mohon geran k'jaan keluar filem 1M'sia
Mac 16, 10 7:51pm

Artis Namewee yang pernah dilanda kontroversi melalui klip video 'Negarakuku' kini bercadang untuk memohon geran kerajaan bagi membiayai satu filem berkonsepkan '1Malaysia.'


Namewee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee berkata beliau layak untuk mendapatkan geran berkenaan, yang diumumkan kerajaan melalui dana pembangunan industri kreatif berjumlah RM200 juta yang diumumkan dalam Bajet 2010.

"Saya ingin terlibat dalam kempen khas ini menggunakan cara sendiri untuk menampilkan konsep 1Malaysia, dan saya percaya gaya saya telah terbukti diterima dengan baik oleh generasi muda Malaysia.

"Saya berharap untuk dapat menyampaikan mesej 1Malaysia kepada mereka melalui filem saya," kata Namewee dalam satu kenyataan.

Katanya lagi, beliau berhak mendapat bantuan berkenaan, seperti juga rakyat Malaysia lain yang rajin berusaha dan beliau juga telah menyediakan dokumen-dokumen yang diperlukan untuk membuat permohonan berkenaan.

"Kebanyakan daripada kawan-kawan penerbit filem (berbangsa) Cina memberitahu saya bahawa saya tidak akan mendapat sokongan kewangan itu.

"Tetapi saya mahu mereka mengetahui bahawa (kita) semua adalah rakyat 1Malaysia, dan tanpa mengira bangsa saya Melayu, India atau Cina, saya berhak menerima sokongan daripada kerajaan sama seperti mana-mana rakyat Malaysia rajin yang lain," katanya.

Menurutnya, beliau telahpun menyiapkan skrip filem 1Malaysia - filem pertama arahannya - yang dicadang ditayang pada tahun ini.

Tambahnya, beliau akan mengumumkan perkembangan permohonannya itu melalui video di laman Youtube.

"Saya mempunyai harapan yang tinggi terhadap kerajaan, jadi saya berharap mereka tidak akan mengecewakan saya," kata Namewee.

0 comments: