.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, February 18, 2010

0 Hairan tiada penguatkuasaan kepada penjual DVD 'cetak rompak' di merata tempat di sekitar KK termasuk supermarket? Dulu heboh pasal VCD? Sekarang?

Sumber: BH:

Mesin DVD RM10 juta dirampas
Oleh Rudy Syareme Sheriffudin
bhnews@bharian.com.my



AYUB menunjukkan peralatan menghasilkan DVD cetak rompak pelbagai tajuk dan lucah dalam serbuan di Lintang Maccalum 1, Georgetown, semalam.


Polis tahan tujuh lelaki sedang salin filem cetak rompak dalam serbuan

GEORGETOWN: Polis merampas sebanyak 200,000 keping cakera video digital (DVD) cetak rompak serta dua mesin membuat salinan langgaran yang bernilai RM10 juta dalam serbuan di Bangunan Harbour Trade Centre di Lintang Maccalum 1 di sini, semalam.

Dalam serbuan jam 3 petang oleh sepasukan pegawai dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri diketuai Asisten Superintendan Nazarudin Abdul Razak, tujuh lelaki termasuk tiga warga Myanmar turut diberkas.

Ketua Polis Negeri, Datuk Ayub Yaakub, berkata ketika serbuan lelaki berkenaan yang berusia 20-an sedang melakukan kerja menyalin DVD serta mencetak tajuk filem terbaru untuk pasaran.

Katanya, sindiket itu yang dipercayai beroperasi sejak dua bulan lalu, memasarkan DVD berkenaan ke negeri

di Utara Semenanjung.

"Pemeriksaan mendapati tiga warga Myanmar itu mempunyai dokumen perjalanan yang sah dan dipercayai diambil bekerja untuk memproses dan mencetak DVD," katanya.

Beliau bercakap demikian selepas meninjau lokasi kegiatan itu di sini, semalam.

Mesin yang digunakan untuk membuat salinan DVD diletakkan dalam dua bilik dengan setiap satu dipercayai boleh membuat salinan kira-kira 6,000 hingga 10,000 keping DVD sejam.

Sindiket itu juga didapati menggunakan premis kediaman di tingkat satu bangunan itu untuk melakukan kegiatan haram bagi mengelirukan pihak berkuasa.

Sekali pandang premis itu seperti tidak berpenghuni dengan pintu depan dipasang besi jeriji.

Ayub berkata, siasatan awal mendapati mesin pencetak itu diimport dan dipercayai mempunyai permit yang dikeluarkan Kastam Diraja Malaysia (KDRM).

Siasatan dijalankan bagi mengesan pemilik premis itu dan rangkaian pengedar serta dalang sindiket terbabit.

Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 18 (4) Akta Hakcipta 1987 bersama Seksyen 41 (d) akta sama.

0 comments: